Vraag over gebruik van houtfineer

Mitchel_12000

Juni 16, 2009, 19:49:38
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn inmiddels 3de boardje te gaan bouwen. Het plan is om een twintip golf boardje (a la RRD toxic wave) te maken met een goede flex in de tips.

Ik heb nog een plaatje corecell liggen (6mm), deze wil ik aan onder en bovenkant lamineren met een laag fineer i.c.m. de benodigde hoeveelheid glasvezel.

Nu is mijn vraag, heeft het soort fineer invloed op de stijfheid van het uiteindelijke resultaat? Stel dat ik berkenfineer gebruik, zal dit dan een minder stijf resultaat geven als bijvoorbeeld essen? Of is dit te verwaarlozen vanwege de geringe dikte van de fineerlagen?

Graag hoor ik meer van jullie,

GRTZ,
Michiel
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Juni 16, 2009, 20:48:59
edit2Rapporteer  
Het gebruik van fineer heeft behoorlijk invloed op de stijfheid van een board.......zeker wanneer je het gebruikt als skin ThumpsUp.

Naast stijfheid moet het fineer ook de trek/drukspanning op kunnen vangen. Deze variabelen zijn i.d.d. afhankelijk van het soort hout.

Als ik jou was zou bamboefineer gebruiken vanwege de hoge treksterkte. Helemaal HOT tegenwoordig Wink

Check: http://www.bambusa.nl/p/Producten/Plaatmateriaal.html?PHPSESSID=ee514df71e296ccd7f76059b6bb2df23

Je zou kunnen denken aan de volgende layup:

DD-lak;
160 gr/m2 keper glasweefsel;
0.6 mm Bamboe fineer;
12 mm Corecell;
0.6 mm Bamboe fineer;
160 gr/m2 keper glasweefsel;
DD-lak;

Denk erom dat je bij het uitdunnen van de tips niet dunner gaat dan 10 mm corecell-dikte
Lijkt mij een leuk project. Hou ons op de hoogte!  Grin
Morres

Antwoord #2 Juni 16, 2009, 22:04:30
edit2Rapporteer  
die bambusa fineer is top.
Ook mooi om op schuim zoiets te maken: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=35285.0
Lude

Antwoord #3 Juni 16, 2009, 22:08:20
edit2Rapporteer  
Bamboe is echt heel tof, ik had nog wat reststukjes bamboe multiplex staan.. ben er helemaal verzot op!

Is alleen wel vrij zwaar als plaat, maar als fineer echt super!
Mitchel_12000

Antwoord #4 Juni 18, 2009, 20:16:16
edit2Rapporteer  
top, weten jullie ook waar ik dat kan kopen in een vel wat breed genoeg is? (zo'n 50cm)

Ik had nog een vraag. Mijn idee was om het corecell niet tot het uiteinde van de tips te laten doorlopen, maar alleen de bovenste laag (bamboe)fineer. Hierdoor zouden dus in combinatie met een goeie layup flextips ontstaan.

Gaat dit werken, is dit sterk genoeg met bijvoorbeeld 220gr/m2 weefsel aan beide kanten?
Morres

Antwoord #5 Juni 18, 2009, 21:41:49
edit2Rapporteer  
Als ik jou was zou bamboefineer gebruiken vanwege de hoge treksterkte. Helemaal HOT tegenwoordig Wink

Check: https://www.bambusa.nl/p/Producten/Plaatmateriaal.html?PHPSESSID=ee514df71e296ccd7f76059b6bb2df23

Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.