Naish ook in 2010 met een delta

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Juni 18, 2009, 10:51:44
edit2Rapporteer  
Maar dan wel met Geotech, zonder Sigma:



Vooral het bovenaanzicht is op zijn zachts gezegd 'apart' Wink
Interessante ontwikkelingen allemaal weer!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #1 Juni 18, 2009, 11:51:25
edit2Rapporteer  
Moet meneer Naish dan toch zijn meerdere erkennen.
Heb je ook nog ergens foto's van de bridle gevonden?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juni 18, 2009, 11:54:47
edit2Rapporteer  
Dit is alles wat ik van Hanglos.nl heb kunnen pikken Wink
Puur productfoto's, geen details jammer genoeg
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #3 Juni 18, 2009, 11:56:09
edit2Rapporteer  
welke sizes staan er nou onder???

7, 8, 11 en 13 ofzo???

kan het net niet lezen....



ow.... even gechecked... blijkt 7, 9, 11 en 13 te zijn

grotere foto:

http://www.hanglos.nl/media2/news/newspics/pic2009517kZxdz0Bq.JPG
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #4 Juni 18, 2009, 12:04:32
edit2Rapporteer  
wow vind het erg mooie kites en boards moet ik zeggen
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #5 Juni 18, 2009, 12:05:32
edit2Rapporteer  
doe mij die kites maar......
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Juni 18, 2009, 12:34:49
edit2Rapporteer  
Al het andere spul staat al in dit topic http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=35465.0 daar verder praten aub. Off-topic heb ik verwijderd, alles stond al in het Naish-2010 topic

Delta discussie kan hier verder vervolgd worden


Goed dat ze met zoveel shapes komen dit jaar, al ziet die delta met geo-tech er wel wat apart uit op die foto. Zal wel wennen zijn net als die hoekige sigma's
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juni 18, 2009, 12:59:13
edit2Rapporteer  
Thanks Evan, de bezem er doorheen
Was idd. alleen bedoeld als topic over de delta. Over de Helix is een ander topic

Die delta met Geo-tech dit is natuurlijk een uitzonderlijke zet van Naish. En vaag dat juist de nieuwe 2010 Helix deze "technologie" niet meer heeft.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #8 Juni 18, 2009, 13:07:36
edit2Rapporteer  
Mooi is dat..... ben ik 5 minuten bezig om een foto te uploaden en dan gaat de bezem er doorheen  Grin  Grin

Slis

Berichten: 563
Antwoord #9 Juni 18, 2009, 13:18:23
edit2Rapporteer  
Smiley
posty

Berichten: 2454
Antwoord #10 Juni 18, 2009, 13:37:00
edit2Rapporteer  
Vroegah vond ik Naish altijd wel de coolste looks hebben maar die tijden zijn nu wel voorbij... ThumpDown
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #11 Juni 18, 2009, 15:43:24
edit2Rapporteer  
Vroegah vond ik Naish altijd wel de coolste looks hebben maar die tijden zijn nu wel voorbij... ThumpDown

Smaken verschillen want ik vind het wel wat hebben. Is wel grappig om te zijn dat ze helemaal van hun geloof zijn afgevallen. De Zigma zou sneller moeten herstrten en nu doen ze precies het omgekeerde. Dus een omgekeerde Zigma met de punt naar buiten. Nu maar hopen dat ze niet dezelfde problemen krijgen als Cabrinha destijds. Als de kite hard op die punt crashed komt er namelijk spanning op de TE en scheurt het doek uit... Ik ben erg benieuwd en afwachten maar.
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #12 Juni 18, 2009, 18:14:49
edit2Rapporteer  
De cult is anders gewoon nog sigma shape hoor  Roll Eyes
Ik vind het wel leuk die aparte vormen ze durven tenminste een eigen weg in te slaan en die weg bevalt me wel want ik vind het heerlijke kites ThumpsUp
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #13 Juni 18, 2009, 18:48:47
edit2Rapporteer  
Aparte shape.....vraag mij af wat het effect is van dat design.
Moeilijk te beoordelen van pica´s, maar heb het idee dat de designs weer ietsje meer C worden, dus minder effectief oppervlak, maar wel met bridle.
Ik zie ook wat meer bolling in het doek bij de helix, wat zou kunnen betekenen: meer power en lift en waarschijnlijk ietsje minder snel dan de 2008 door de lucht.
Ben benieuwd.
Stuff

Geen avatar

Berichten: 76
Antwoord #14 Juni 19, 2009, 18:14:27
edit2Rapporteer  
Volgens info op kiteforum.com schijnt deze kite als trainer/leskite bedoelt te zijn. (Dus in in plaats van de Code, wat nu gewoon een Cult zonder one-pump is)
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 Juni 19, 2009, 18:27:25
edit2Rapporteer  
Delta's hebben meer power per vierkante meter doek omdat de koorde in het midden behoorlijk groot is, en aan de tips minimaal, maw het doek zit in de hot spot van het geprojecteerde oppervlak.
De power/drag verhouding is dus gunstig. Hoewel ik van dat hele geo-tech geen snars begrijp zsl dit wel een lekkere kite zijn, het zal vooral van de AR afhangen hoe die zich verhoud tot andere Delta's.
Het lanceren van een nieuw type als leskite (of wave-kite) kan een decoy zijn om een veel serieuzere strategie te maskeren. Time will tell!
Stuff

Geen avatar

Berichten: 76
Antwoord #16 Juni 21, 2009, 20:30:37
edit2Rapporteer  
Drag komt vooral door het geprojecteerde oppervlakte met de wind mee lijkt me, dus de leading edge zegmaar. Die is voor een delta niet kleiner als voor een andere kite. De drag van de hoeveelheid doek lijkt me minimaal als het gewoon netjes strak staat?

Dat geotech is volgens mij gewoon om je profiel beter te houden, beetje als de cambattens van North, maar dan zodat et niet breekt:)

Verder hoor ik eigenlijk alleen maar positief over het vaargedrag van die sigma's, maar als een hoop mensen er niet mee willen varen omdat er een deuk in zit snap ik wel dat ze eventueel een proefballonnetje met een delta doen. Zo werkt vraag en aanbod nu eenmaal...

Inderdaad time will tell, maar ik heb eigenlijk nu een nieuwe kite nodig Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Juni 21, 2009, 20:37:37
edit2Rapporteer  
Vroegah vond ik Naish altijd wel de coolste looks hebben maar die tijden zijn nu wel voorbij... ThumpDown

Smaken verschillen want ik vind het wel wat hebben. Is wel grappig om te zijn dat ze helemaal van hun geloof zijn afgevallen. De Zigma zou sneller moeten herstrten en nu doen ze precies het omgekeerde. Dus een omgekeerde Zigma met de punt naar buiten. Nu maar hopen dat ze niet dezelfde problemen krijgen als Cabrinha destijds. Als de kite hard op die punt crashed komt er namelijk spanning op de TE en scheurt het doek uit... Ik ben erg benieuwd en afwachten maar.
Naast de slechte depower is dat ook iets wat ik er maar raar uit vind zien bij de smegma shape. overal zit angle of attack in die kite, en de TE is gewoon een vloeiende vorm, waardoor het iig alleen al lijkt alsof er teveel spanning in de TE komt :S
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #18 Juni 21, 2009, 21:16:53
edit2Rapporteer  
Slechte depower??
Ooit welleens mee gevaren dan?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Juni 21, 2009, 23:03:27
edit2Rapporteer  
Drag komt vooral door het geprojecteerde oppervlakte met de wind mee lijkt me, dus de leading edge zegmaar. Die is voor een delta niet kleiner als voor een andere kite.

Ik heb het ook over de power/drag verhouding. Stel je hebt 2 kites, die er van voren (AOA = 0) precies hetzelfde uit zien, bijvoorbeeld een halve cirkel. De één heeft ongeveer overal een even grote koorde (vgl lengte van de struts), en de andere heeft een hele grote koorde in het midden, dun uitlopend naar de tips. Wel hebben ze allebei even veel doek.
De drag zal dan ongeveer gelijk zijn.
Nu kijk je recht van onderen (bv rider positie), en je ziet bij de 1ste veel minder oppervlak, en de 2de veel meer.
Ik stel dat de 2de meer geprojecteerd oppervlak heeft dan de andere door een effectievere verdeling van het doek. Hier zou dan ook meer powah uit te melken zijn.
Hoe je het geheel dan nog lekker laat vliegen en sturen is uiteraard veel ingewikkelder verhaal, maar mijn voorbeeld verklaart het goede low-end van sommige Delta shapes.

On topic, of geo tech nou werkelijk bijdraagt valt te bezien. Als deze kite nou ongeveer de zelfde AR heeft als een Bandit of Kahoona  of een andere delta dan zou dit back to back te testen zijn.
Stuff

Geen avatar

Berichten: 76
Antwoord #20 Juni 22, 2009, 22:27:00
edit2Rapporteer  
yep overall maat / geprojecteerd oppervlak verhouding is een stuk gunstiger van een delta. Je snijdt doek weg zonder dat je geprojecteerde oppervlak kleiner wordt, dus kan je een kleiner maatje op een kite zetten met het zelfde geprojecteerde oppervlak.

Ben toch benieuwd wat naish zelf hierover heeft te zeggen
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juni 23, 2009, 12:05:42
edit2Rapporteer  
Op zich is er wat voor geotech te zeggen (doek staat mooier strak)
Echter de aerodynamica leert ons dat scherpe hoeken weer meer drag veroorzaken. Daarom zie je bij subsonische vliegtuigen zelden scherpe hoeken. Neem de spitfire als voorbeeld (wel oud, maar toen hadden ze het al goed door)

M.a.w. het kleine beetje voordeel wat je zou kunnen behalen met strakker doek (en dan nog moet je je afvragen in verhouding hoevel efficiency het scheelt) wordt ruimschoots teniet gedaan door die scherpe hoeken.

Dat alle vlakken al een ingestelde hoek heeft is bij de meeste kites zo. ook bij een C-shape staan de wingtips een heel klein beetje naar binnen bij rechtdoor vliegen. Ook dit is een aerodymische truuk om de kite goed rechtuit te laten vliegen, minder drag te veroorzaken (rechtere tips zouden kunnen gaan trillen, ook wel flutter genoemd wat veel weerstand veroorzaakt) en snellere reactie bij een stuurinpuls (er staat spanning op de boog)

Afijn, zou best eens de leskite kunnen zijn voor Naish, net als de Kahoona dat nu zo'n beetje is van Best. En afgezien van de kwaliteit liegen de testverslagen er niet om hoe goed die kite wel niet is.
Nu zijn de leskites van Naish "goedkoper geproduceerde" Cults met meer verstevigingen. Ook geen slechte en suffe kite.
Stuff

Geen avatar

Berichten: 76
Antwoord #22 Juni 23, 2009, 18:47:44
edit2Rapporteer  
Op zich is er wat voor geotech te zeggen (doek staat mooier strak)
Echter de aerodynamica leert ons dat scherpe hoeken weer meer drag veroorzaken. Daarom zie je bij subsonische vliegtuigen zelden scherpe hoeken. Neem de spitfire als voorbeeld (wel oud, maar toen hadden ze het al goed door)

M.a.w. het kleine beetje voordeel wat je zou kunnen behalen met strakker doek (en dan nog moet je je afvragen in verhouding hoevel efficiency het scheelt) wordt ruimschoots teniet gedaan door die scherpe hoeken.
...

Die 'scherpe' hoeken staan wel loodrecht op de stroomrichting, en dan verstoord dat verder niet de luchtstroom (zie en lamborghini bijvoorbeeld, wel hoekig, maar alleen van voren gezien). Denk dus niet dat dat extra drag geeft.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #23 Juni 23, 2009, 20:35:10
edit2Rapporteer  
Het geprojecteerde oppervlakt is een factor maar er spelen wel heel wat meer factoren  mee om max power per m2 uit een doekje te halen.
Verder zal het doekje ook handelbaar moeten zijn dus vaak zijn het compromissen tussen power en handling die het design bepalen. Het heeft weinig zin je blind te staren op op enkele elementen van een design, aangezien de som van alle factoren uiteindelijk het karakter van de kite bepalen.
Kleine wijzigingen in de parameters kunnen al grote verschillen maken in vlieg gedrag. Bij SLE´s heeft het sleutelen aan de bridle´s al een drastisch effect.
Twee op het oog identieke designs kunnen totaal verschillend aanvoelen door minime verschillen in het doek die met het oog niet zichtbaar zijn.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #24 Juni 23, 2009, 23:11:11
edit2Rapporteer  
Slechte depower??
Ooit welleens mee gevaren dan?
Sorry, ik bedoelde depowersysteem
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.