Naish ook in 2010 met een delta

Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #25 Juni 24, 2009, 00:04:31
edit2Rapporteer  
Naast de slechte depower is dat ook iets wat ik er maar raar uit vind zien bij de smegma shape. overal zit angle of attack in die kite, en de TE is gewoon een vloeiende vorm, waardoor het iig alleen al lijkt alsof er teveel spanning in de TE komt :S
Volgens mij heb je absoluut geen idee waar je het over hebt!  loser
"overal zit angle of attack" schater
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #26 Juni 24, 2009, 08:00:51
edit2Rapporteer  
Slechte depower??
Ooit welleens mee gevaren dan?
Sorry, ik bedoelde depowersysteem

Leg eens uit dan?

Tot nu toe een van de fijnste barsystemen op de markt. Simpel, functioneel en veilig.
Ik zou bijna gaan denken dat we met een Naishbasher te maken hebben.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #27 Juni 24, 2009, 08:06:38
edit2Rapporteer  
Naast de slechte depower is dat ook iets wat ik er maar raar uit vind zien bij de smegma shape. overal zit angle of attack in die kite, en de TE is gewoon een vloeiende vorm, waardoor het iig alleen al lijkt alsof er teveel spanning in de TE komt :S
Volgens mij heb je absoluut geen idee waar je het over hebt!  loser
"overal zit angle of attack" schater

Angle of attack is de hoek die de kite maakt t.o.v. van de luchtstroom, die je dus met de bar kan beinvloeden door deze aan te trekken of van je af te duwen.
Een beetje onderbouwing van de post zou misschien wel handig zijn.........
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #28 Juni 24, 2009, 08:28:01
edit2Rapporteer  
AOA op de tips is heel anders dan in het midden, bij de tips vaak zelfs negatief omdat de kite niet altijd (nooit) haaks op de luchtstroming zit.
Dit geldt voor iedere kite

Wat ik niet mooi vind aan Geo tech is de rechte LE met een ronde TE, dit zegt mij dat het profiel niet constant is tussen de struts. Wellicht een bewuste keuze maar mijn aerodynamische klompenspitzengefühl vind dat dat niet klopt.
Bij die nieuwe Helix is dat fraai opgelost zo te zien, het ziet er wel heel complex uit.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #29 Juni 24, 2009, 09:29:08
edit2Rapporteer  
AOA op de tips is heel anders dan in het midden, bij de tips vaak zelfs negatief omdat de kite niet altijd (nooit) haaks op de luchtstroming zit.
Dit geldt voor iedere kite

Wat ik niet mooi vind aan Geo tech is de rechte LE met een ronde TE, dit zegt mij dat het profiel niet constant is tussen de struts. Wellicht een bewuste keuze maar mijn aerodynamische klompenspitzengefühl vind dat dat niet klopt.
Bij die nieuwe Helix is dat fraai opgelost zo te zien, het ziet er wel heel complex uit.

Met het Bowdesign hebben ze dat opgelost met een holle TE.  De TE loopt gelijk met de LE. Aerodynamisch goed voelbaar en het design heeft enorme lift. Maar persoonlijk miste ik weer wat in de handling en de powerafgifte in de draai.
De tips spelen weer een rol bij het draaien en draaisnelheid van de kite. Zie maar eens alle elementen in 1 design te proppen die op alle punten uitblinkt zoals lift, power en handling. Nog niet tegengekomen. Het blijft voorlopig nog compromissen maken in de designs.
Uiteindelijk draait het maar om 1 ding, en dat is hoe de kite voor jou aanvoelt. Dus gelukkig dat er zo veel diversiteit is in designs. Dat ene ultieme design die letterlijk overal in uit zal blinken zal er nooit komen omdat de behoefte van de gebruikers te verschillend is.

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #30 Juni 24, 2009, 09:48:48
edit2Rapporteer  
Damn......hoe voeg je iets toe aan je post?

Maar wat ik wil zeggen is dat de designs worden gemaakt voor de gebruikers en niet op pure aerodynamische performance.
Zo zijn foils aerodynamisch superieur aan inflato´s.....kijk maar naar paragliders, echter als kiter worden hele andere eisen gesteld voor op het water.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #31 Juni 24, 2009, 09:50:49
edit2Rapporteer  
Damn......hoe voeg je iets toe aan je post?
.....

Rechts boven je post staat (naast de quote aanhalers) een blaadje met een podlood. Daar op klikken en....
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #32 Juni 24, 2009, 10:07:54
edit2Rapporteer  
Damn......hoe voeg je iets toe aan je post?
.....

Rechts boven je post staat (naast de quote aanhalers) een blaadje met een podlood. Daar op klikken en....

Ahh.....thanks.
Niet zo veel gepost de laatste tijd dus ben een beetje roestig geworden Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #33 Juni 27, 2009, 14:08:11
edit2Rapporteer  
Slechte depower??
Ooit welleens mee gevaren dan?
Sorry, ik bedoelde depowersysteem

Leg eens uit dan?

Tot nu toe een van de fijnste barsystemen op de markt. Simpel, functioneel en veilig.
Ik zou bijna gaan denken dat we met een Naishbasher te maken hebben.
clamcleat zit bij de chickenloop, aantrekken werkt voor geen reet, of iig lang zo handig niet als een clamcleat of een strap die boven de depowercord zit.

Naast de slechte depower is dat ook iets wat ik er maar raar uit vind zien bij de smegma shape. overal zit angle of attack in die kite, en de TE is gewoon een vloeiende vorm, waardoor het iig alleen al lijkt alsof er teveel spanning in de TE komt :S
Volgens mij heb je absoluut geen idee waar je het over hebt!  loser
"overal zit angle of attack" schater
El-rudo heeft het inmiddels al prima verwoord
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #34 Juni 28, 2009, 12:53:39
edit2Rapporteer  
Wat ik niet mooi vind aan Geo tech is de rechte LE met een ronde TE, dit zegt mij dat het profiel niet constant is tussen de struts.

Had je de illusie dat het bij een ronde LE wel beter zou zijn? Een kite blijft gewoon een enorm compromis.

@ Kitedemon: He Fer, lang niets meer gehoord hier van je Wink
Dat een foil aerodynamisch superieur zou zijn aan een LEI kite is ook niet geheel waar.
De vergelijking paraglider vs. deltawing (hangglider) is misschien een beter voorbeeld. De deltawing is veel zwaarder, heeft vaak een aluminium buizenframe en maakt ook gebruik van de zog. Jedetski vleugel: een vleugel waarbij de onderkant open/hol is. Dat is bij een LEI ook het geval.
Zo'n delta gaat sneller, heeft een beter glijgetal (hoeveel meter horizontaal je kunt halen maximaal bij 1 meter dalen). Toevallig zelf eens ondergehangen, en we konden rondjes vliegen om zo'n paraglider, en ook veel meer hoogte winnen door thermiek.

Een aerodynamische regel is dat doek wat gespannen staat zonder rimpels veel minder drag veroorzaakt als doek met plooien. Voor de tweede wereldoorlog (maar nog steeds worden vele kleine toestellen nog zo gebouwd) werden alle vleugels en vliegtuigrompen bespannen met linnen, en ingesmeerd met een goedje wat ze spanlak noemen. Daarbij was het zaak zo min mogelijk rimpels en plooien te veroorzaken.

In die zin zou Geotech zeker moeten bijdragen aan het reduceren van drag. Echter zoals ik al eerder in dit topic had aangegeven zijn scherpe hoeken voor subsonische vlucht ook iets wat je moet vermijden, omdat de luchtstroom daar erg door verstoord wordt = meer drag.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #35 Juni 28, 2009, 14:22:53
edit2Rapporteer  
Hey Michiel,

Ik trek die vergelijking inflato vs foil naar het voorbeeld dat je met bv een FS gewoon kan paragliden, wat met een inflato wat lastiger is. Een starre wing als een hangglider lijkt mij moeilijk uit het water te herstarten. Maar uiteindelijk zal je naar de toepassing van een design moeten kijken. Een kite blijkt een erg dynamisch doekje dat in de praktijk niet te vergelijken is met een statische meting in de windtunnel.
Respect voor de designers die een doekje werkend krijgen, want er spelen zo ongelooflijk veel factoren mee waar wij als leek geen benul van hebben. Vergeet ook niet dat het design ook herstarbaar moet zijn, wat uiteraard invloed heeft op de aerodynamica van het design.
De discussie is meer gericht op een enkel facet van een design terwijl er zoveel meer om de hoek komt kijken. Daarom zal er altijd een diversiteit aan designs blijven bestaan met eigen karakteristieken, en zal die ene alleszaligmakende kite nooit bestaan.

Ps, gelukkig heel af en toe nog wat interessants op dit forum om te posten....dat is ook de reden dat ik niet meer zo vaak post hier.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #36 Juni 28, 2009, 16:53:12
edit2Rapporteer  
Bij het beoordelen van kites wordt vaak vergeten dat de AOA veel meer op de onderkant van het profiel staat dan je zou vermoeden, de wind komt ergens op de onderkant van de LE binnen en niet zoals bij een vleugel, hoger en bijna recht van voren.
Zet maar uit in vectoren: windsnelheid en richting, vaarsnelheid en richting en stand van de kite. Hierdoor maakt het twin skin ook niet zoveel uit.

Veel grote foils hebben een vooral een veel hogere AR dan inflatos, zodat de performance bij lage snelheid veel hoger ligt (muv. draaisnelheid).

Een ander punt wat je niet kan zien is dat de luchtstroom aan de boven en onderkant van het doek een geheel eigen leven leiden, en in een hoek tov over de kite stromen. De center strut blijkt een boosdoener van jewelste te zijn, omdat deze de stroming aan de onderkant goed vergalt. 2 jaar geleden was Bill Hanssen heel structureel aan het onderzoeken hoe het zou gaan met 1 strut, 2 struts en uiteindelijk 4 struts. Eén conclusie was dat de 2 struts minder drag had. struts in de tips maakt niet zoveel uit, maar midden op de kite wel.
Ik heb voor de gein eens tell tales op mn ouwe shockwave geplakt, en wat ik in ieder geval zelf kon vaststellen is dat de flow aan de buitenkant zelden evenwijdig is aan de struts.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #37 Juni 28, 2009, 18:54:10
edit2Rapporteer  
clamcleat zit bij de chickenloop, aantrekken werkt voor geen reet, of iig lang zo handig niet als een clamcleat of een strap die boven de depowercord zit.
die clamcleat is niet slim gekozen. de kracht die nodig is om 'm uit de klemming te trekken is heel hoog. Er zijn betere te krijgen Wink

Below the bar trimmen (met trim-loop systeem a la Turbodiesel, Ocean Rodeo Rise, Naish smartloop is heel goed te doen vermits het systeem soepel loopt: Goede katrol, goede swivel (dus geen gedraaide lijnen) en een makkelijk te releasen clamcleat.
Het grote voordeel is dat de meuk boven de bar minimaal is, zo'n strap systeem is vrij omvangrijk met hakerige losse strap-einden en zo, als de de druk op je powerlijnen even minder is kan het in de knoop raken.
De trim-loop systemen hebben als bijkomen voordeel dat bij het trekken van de QR de kite automatisch depowered, de stopper wordt gebypassed en de boel is makkelijk al zwemmend te herstellen. Hier is een samenwerking met het kite-ontwerp belangrijk, het bridle systeem moet ook toelaten dat de kite op 100% front line depower uit de lucht valt.

Strap systemen zijn wel wat nauwkeuriger en sneller in te stellen. Veel SLE riders stellen de trim daarentegen één keer per sessie en geloven het verder wel.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #38 Juni 28, 2009, 19:17:13
edit2Rapporteer  
kleine tip:
Bij aantrekken van de depowerlijn bij het smartloopsysteem
van Naish, is om even met je heup naar voren te bewegen en dan
tegelijkertijd aantrekken van de depowerlijn.
Tsss

Berichten: 429
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #39 Juni 28, 2009, 19:58:59
edit2Rapporteer  
Dus als het ware je heup naar voren stuwen, en tegelijkertijd je (gebalde) vuist naar je heup toe bewegen?  Roll Eyes
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #40 Juni 29, 2009, 00:19:53
edit2Rapporteer  
kleine tip:
Bij aantrekken van de depowerlijn bij het smartloopsysteem
van Naish, is om even met je heup naar voren te bewegen en dan
tegelijkertijd aantrekken van de depowerlijn.


De reden dat het soms wat zwaar gaat is omdat het metalen blokje wat weerstand geeft,
ik heb deze vervangen met een gekogellagerd blok en nu loopt het super smooth (Kosten: €20).
Zelfs in de hardste vlagen kan ik het nu al varend aanpassen! YeSS

Dus:


Vervangen met dit (Harken blokje 292):
dimitri
Gast
Antwoord #41 Juni 29, 2009, 12:36:09
edit2Rapporteer  
@ vliegnaar

Wat is de maximale belasting van het gelagerde blokje??
Zit er aan te denken om het ook te vervangen
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #42 Juni 29, 2009, 12:58:15
edit2Rapporteer  
@Donkey:
Breeksterkte is +/-600kg, als je daar overheen gaat spat over het algemeen niet het blokje uit elkaar maar pers je alleen de lagers ineen waardoor het wieltje niet meer draait.
Vervangen is maar een kwartiertje werk als je een schroevendraaier en imbus sleuteltje hebt.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #43 Juni 29, 2009, 13:03:48
edit2Rapporteer  
goede tip van vliegenaar dus
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #44 Juni 29, 2009, 13:15:32
edit2Rapporteer  
let er op dat je het niet te zwaar maakt, als je boven de bar shizzle telkens naar de bodem zingt zit je er eerder in met je voeten. Ocean Rodeo gebruikt een lichtere:
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45 Juni 29, 2009, 13:18:55
edit2Rapporteer  
Wel, maar wederom off-topic dat verhaal over de katrol  ThumpDown

Zo maak je het mensen erg lastig om te zoeken op onderwerp. Dit is voor Naish riders zinvolle informatie. Had z'n eigen topic verdient Roll Eyes

On topic weer:

Rudo haalt een goed punt aan dat de stroming langs de kite tijdens het varen niet parallel aan de vleugelkoorde loopt (oftewel niet parallel aan de struts in het midden)

@ Kitedemon: zeker dat het bijzonder moeilijk is een kite te ontwerpen die goed werkt. Door depower/power en stuurbewegingen verandert de vlieger constant van vorm idd.
Lijkt meer op het systeem dat de gebroeders Wright toepasten. Het hoogteroer en aileron was nog niet uitgevonden. Zij lieten d.m.v. staalkabels de vleugels torderen om dit te bereiken. Zo werken ook onze kites, maar wel een stuk efficienter Grin

Hansen had de meeste struts vervangen door Zeillatten.
Best wilde een aantal jaren geleden een hele SLE kite van Cuben fiber zonder zeillaten op de markt brengen. We wachten er nu nog op, maar het idee is op zich wel goed.

@ Rudo: de LE veroorzaakt wel een forse turbulentie onder de kite wat veel weerstand met zich meebrengt. Wat dat betreft doen twinskins het een stuk beter. Maar omdat die luchtkamer door instromende lucht op druk gehouden moeten worden, is de vorm verre van aerodynamisch. Vooral de erg dikke TE veroorzaakt weer een fikse turbulente luchtstroom. Dus het voordeel wordt weer teniet gedaan door het nadeel (Cruijf?)

Gek genoeg heeft Ozone als eerste en laatste de LE erg dun gemaakt. Maar dit jaar is hij gewoon weer dik. En de Rebel 2010 krijgt zijn middelste strut weer terug en heeft ook Geo-tech...

Interessante ontwikkelingen allemaal weer.
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #46 Juni 29, 2009, 13:35:12
edit2Rapporteer  
let er op dat je het niet te zwaar maakt, als je boven de bar shizzle telkens naar de bodem zingt zit je er eerder in met je voeten. Ocean Rodeo gebruikt een lichtere:


@El Rudo:
Dat blokje wat je laat zien heeft geen swivel, datzelfde Ronstan blokje met swivel is 8 gram lighter dan die Harken dus waar hebben we het over?
Harken blokje is ook nog iets groter dus rolt soepeler.
(En Ronstan is slechte kwaliteit.)

Michiel: Ik heb erover nagedacht om een eigen topic hierover te maken maar ben een beetje terughoudend met aanpassingen aan een safety systeem posten, straks verprutst iemand het en zijn safety niet meer oid. Snap je wat ik bedoel?

</einde hijack>
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #47 Juni 29, 2009, 13:43:51
edit2Rapporteer  
Daar zit wat in Vliegeraar. Maar is op zichzelf wel een mooie discussie. We hadden die laatst al in het selflaunch topic (gestart door een beginner: moet je dat gaan uitleggen, daar het zeer risicovol is?

Toch lijkt het me zinvol. Je bent niet de enige die dit probleem heeft. Heb diverse naishriders al zien aanpassen. Overigens geldt dat voor meer merken. Op mijn 2009 F-one bar zou zo'n pulley ook niet mistaan. North heeft zo'n ding er al opzitten sinds 2007.
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #48 Juni 29, 2009, 13:50:26
edit2Rapporteer  
Michiel:
Ik maak er vanavond wel ff een compleet topic over, met plaatjes en alles!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #49 Juni 29, 2009, 14:56:00
edit2Rapporteer  
Top vliegenaar zeker doen, zet er wel ff bij dat aanpassingen aan je safety zorgvuldig gedaan moeten worden en niet voor beginners is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.