trimmen kite vind ik lastig : boxer SLE

markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Juni 20, 2009, 17:59:23
edit2Rapporteer  
Hi all,

Wellicht beetje stomme vraag, maar ik blijf wat onduidelijkheid houden over het trimmen van mijn kite.

Vandaag weer geweest en met 12 knopen wilde ik alles wat 'strakker' zetten, maar volgens mij heb ik het precies de verkeerde kant opgedaan, hij viel bijna zo uit de lucht.

Ben weer in het boekje gedoken, maar staat niet veel in en beetje op internet gesurfd. Maar komt er niet helemaal uit.

Daarom de vraag: welke knoopjes kies ik nu voor welke afstelling (veel wind, weinig wind).
Ik heb een boxer SLE en die heeft aan de kite kant (buitenste lijnen) 3 knopen (bovenste voor 1:1 configuratie staat op de kite) en aan de bar-kant (binnenste lijnen) heb ik ook 3 knopen (even los van de trim-strape). Ik rijd 2:1 configuratie.

Wie kan mij een beetje uitleggen wat ik nou waar moet doen met welke wind?

Thanks all !!

Mark


Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #1 Juni 20, 2009, 18:11:15
edit2Rapporteer  
12 knopen is te weinig om fatsoenlijk oordeel te treffen over aan afstelling. Een iets te ver gepowerde kite (wat jij strakker zetten noemt) valt dan gewoon recht naar beneden. Door je bar aan te trekken of een afstelling te maken waardoor hij meer power krijgt zal hij dus naar beneden gaan (achterwaarts).

Afstellen doe je dus met 14/15knopen het beste. Ik ken je kite niet echt wat afstellingen betreft maar als je goed nadenkt is het allemaal heel simpel. Meer power betekent dat je de stuurlijnen strakker moet hebben oftewel je powerlijnen minder strak. En minder power betekent dat je stuurlijnen korter moeten en je powerlijnen langer.

Veel kites hebben vervolgens op de kite nog wat afstellingen waarmee je de bridles kan aanpassen voor harde en zachte wind of veel en weinig bardruk. Die settings staan in de manual beschreven.

http://pdf.nauticexpo.com/pdf/naish-kiteboarding/sle-kite-user-s-guide/22094-3857-_11.html

Weet niet of dit hetzelfde is als jouw boekje maar hierin staat het duidelijk beschreven.
markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #2 Juni 20, 2009, 18:26:26
edit2Rapporteer  

Help me even met de termen:
je roept als ik meer power wil ik de stuurlijnen (de gekleurde toch?) strakker moet hebben (ik kan dat doen door aan de kite een andere knoop te kiezen (dichter bij de kite knopen toch?) en ik kan bij de bar een andere knoop kiezen).
Mijn powerlijnen minder strak, zijn dat de 2 grijze middenlijnen? Dat kan ik dan regelen met de power-strapes?

Je roept ook dat als ik minder power wil, ik dan de powerlijnen langer moet maken, dat is dan toch hetzelfde als 'minder strak'zoals hierboven??

TNX
markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #3 Juni 20, 2009, 18:34:05
edit2Rapporteer  
By the way:
dat gebeurde vandaag precies zoals je zei: ik had het allemaal wat meer power proberen te geven, kite opgelaten, beetje aan de bar getrokken en hij viel zo recht uit de lucht......Ik snap de theorie nog niet zo.

trek ik hem dan als het ware 'onder de wind door'...??
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #4 Juni 20, 2009, 18:40:21
edit2Rapporteer  
>>  Je roept ook dat als ik minder power wil, ik dan de powerlijnen langer moet maken, dat is dan toch hetzelfde als 'minder strak'zoals hierboven??

Idd dat is hetzelfde.

Ff terug naar de basis: je hebt 4 lijnen. 2 op de Leading edge (de voorkant). Deze twee lijnen zijn je basis lijnen waar je kite aan hangt en dus in principe ook de meeste kracht overbrengen.

De twee stuurlijnen (de gekleurde idd) zitten onderaan de kite. Trek je de stuurlijnen aan dan zet je het doek steiler op de wind waardoor deze meer druk opbouwt en dus meer kracht.


Afhankelijk van de hoeveelheid wind die er staat en de afstelling die je hebt (welk knoopje je pakt) is het gevolg dat de bar te ver staat (lange armen effect) of dat je er geen kracht (zeem) in krijgt (je kunt de bar niet verder naar je toehalen).

Daar zit 1 adder bij: Als je de kite te strak op de wind zet (stuurlijner te kort/pbar te ver aangetrokken) dan stallt de kite: de wind stroomt er niet meer langs en hij zal niet opstijgen. Jr moet dus de stuurlijnen langer maken.



Kortom :

stuurlijnen korter maken en/of  powerlijnen langer maken :
gevolg > kite steiler op de wind dus meer druk opbouw. Goed voor de zachtere winddagen.

En omgekeerd:

stuurlijnen langer maken en/of  powerlijnen korter maken :
gevolg > kite MINDER steil op de wind dus MINDER druk opbouw. Goed voor de hardere winddagen.


Blijft dat je met 12 knp nagenoeg niet kunt kiten (sterk afhankelijk  van plank/kitemaat/lichaamsgewicht).



markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #5 Juni 20, 2009, 18:43:38
edit2Rapporteer  
allebei heel erg bedankt !!! geweldige uitleg en daar kan ik wat mee.....
en inderdaad, het lange armen effect heb ik vaak. Die bar hangt ver ban mij af......

ik kies tot nu toe altijd maar overal de middelste knoop, maar ik snap het idee nu.

Ik ga weer lekker oefenen.....

Thanks mannen
mark
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #6 Juni 20, 2009, 18:45:21
edit2Rapporteer  
ik weet niet welke maat jij hebt,
maar ik heb 12m, en die zet ik altijd op het 3e knoopje van onderen, weinig of veel wind maakt niet uit.

je zou een 1 of 2 knoopjes daaronder kunnen proberen, dus helemaal open. heb dat zelf nog nooit geprobeerd, ik vaar met een knoop of 8 a 10kn met moeite op een golfsurfboardje,  dus 12kn zou hij (welliswaar met een beetje moeite misschien) gewoon in de lucht moeten blijven.

maar lekker varen doe je toch niet met 12 knopen dus wacht gewoon op meer wind Smiley
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 Juni 20, 2009, 18:51:01
edit2Rapporteer  
waarschijnlijk staan je stuurlijnen te strak ( dat doen beginners vaak bij minder wind / ze denken dat je dan veel meer kracht krijgt). Doordat je stuurlijnen te strak staan staat je vlieger niet meer met een vleugel profiel in de lucht maar als één grote windzak. De kite vliegt niet meer maar dondert naar achteren uit de lucht.  Depoweren die handel. Heb je te weinig kracht om weg te varen : grotere maat vlieger opzetten of ( vaak nog beter ) een groter board.
markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #8 Juni 20, 2009, 18:56:49
edit2Rapporteer  
Hey idefix:

je hebt nu mijn zwakke plek, ik snap de theorie over lijnen stuurstrakker zetten en de powerlijnen laten vieren bij minder wind, maar toen ik dat deed vanmiddag, viel de kite inderdaad uit de lucht.....

dus eigenlijk moet ik dan precies het tegenovergestelde proberen bij weinig wind: stuurlijnen wat langer maken en powerlijnen aantrekken om te zorgen dat het geen windzak wordt?

of ben ik nu onzin aan het praten
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 Juni 20, 2009, 19:00:14
edit2Rapporteer  
Citaat
dus eigenlijk moet ik dan precies het tegenovergestelde proberen bij weinig wind: stuurlijnen wat langer maken en powerlijnen aantrekken om te zorgen dat het geen windzak wordt?

Bingo  ThumpsUp  Als je vlieger op deze manier uit de lucht komt zetten wil het ook nog wel eens helpen om even met één hand je powerlijnen naar je toe te trekken ( mot je wel een beetje handig zijn met je vlieger)

Eigenlijk moet je je vlieger gewoon ZO afstellen dat als je bar helemaal aantrekt de vlieger in de lucht net niet stallt. Bij te weinig wind pak je dan eerst een groter board ( als je dat hebt) of anders een grotere maat vlieger.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #10 Juni 20, 2009, 19:05:58
edit2Rapporteer  
Oh wat een gezellig forumpie toch.... We komen er samen uit  schater Nu heb je in ieder geval weer genoeg stof voor vandaag en kan je weer lekker aan de slag.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.