ik zink vaak als ik uit het water ben...

markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Juni 20, 2009, 18:06:01
edit2Rapporteer  
Hi all,

Vraagje.....
Ik ben helemaal verslaafd en sta het liefst elke dag op het water, maar ik raak wat gefrustreerd. Ik heb namelijk de neiging om te 'zinken'.....

Met voldoende wind (vanaf 20 knopen) heb ik er geen last van uiteraard, maar alles daaronder vindt het zinken plaats even na mijn start.

Ik kom prima weg, kite een stukje en dan val ik vaak stil.... Ik zie dan wel dat mijn kite vlak boven het water staat (en daarmee dus randje wind-window). Ik laat hem blijkbaar veel te ver zakken. Volledig stilgevallen zink ik weer met mijn board.
Vandaag zag ik best wel wat jongens lekker kiten (ondanks de flauwe wind), maar ik kwam niet ver als ik uit het water was.... pakte geen wind.

Wat doe ik toch fout.....

Thanks voor alle opbouwende kritiek...;-))
Mark
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Juni 20, 2009, 18:11:44
edit2Rapporteer  
Kan aan erg veel dingen, waaronder de maat kite en de maat van je board.

Wbt je kite: hou hem wat hoger na het starten, op 11 of 1 uur. Dan heb je meer lift en zink je dus minder snel.

Probeer ook niet te snel hoogte willen lopen, ga je eerst wat downwind dan krijg je meer snelheid en zink je dus minder snel..

Verder: Oefenen!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Juni 20, 2009, 18:12:03
edit2Rapporteer  
mark welke kant vaar je op? in de richting van je kite?
verder kan het planerend vermogen van je plank icm met een enorm gewicht tot zinken leiden.
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #3 Juni 20, 2009, 18:12:23
edit2Rapporteer  
Misschien handig om te weten wat je gewicht en je maat van je board is??
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #4 Juni 20, 2009, 18:16:50
edit2Rapporteer  
Denk dat dit alles te maken heeft met de kitepositie en inderdaad het te snel aankanten. Dit hebben veel beginners altijd. Na het instuuren kan je te snel aan. Met het gevolg dat je langzamer gaat dan je kite en vervolgens kruipt je kite naar de rand van het windvenster.

Door een stuk downwind te gaan tot planeersnelheid en daarna pas aan te kanten heb je genoeg snelheid om je kite in het windvenster te houden. Dat downwind hoeft normaal maar enkele meters. Probeer ook eens niet zo aan je bar te trekken. Door met je bar te spelen kan je de kite ook beter in positie brengen.

Denk zelf niet dat het aan het boardje ligt.
jesse.

Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #5 Juni 20, 2009, 18:19:15
edit2Rapporteer  
Het zou ook kunne liggen, dat als je na je jouw kite in stuur gelijk op de wind/hoogte wil lopen.

en daardoor niet genoeg vaart maakt dat je na een aantal meters zink, had ik ook last van maarja agter haf gewoon dom.

Dus? misch. eerst tikke downwind voor die speeeed...
hehe Suc6!
was egt druk op Oostvoorne en egt idd. flauwe wind!

*wooooooopsss iemand heeft het idd 1min geleden al gepost, iets beter uitgelegd  schater*
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 Juni 20, 2009, 18:22:23
edit2Rapporteer  
Om precies te zijn 2.25 min Wink Maar kan het wel met je antwoord vinden.
markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #7 Juni 20, 2009, 18:29:32
edit2Rapporteer  
ik weeg het schappelijke gewicht van 70 kg, ben 175 en mijn board is 138.
Het is een North Dragon.

Het eerst even downwind varen doe ik, ik kom ook aardig weg en kan daarna wat meer kanten.
Als vond ik dat vandaag met westen wind wel lastig (ik ben snel ana de kust).

Wellicht is het gewoon discipline hoor, gewoon kite hoger houden en wat meer in de windwindow, maar het gebeurt steeds weer..... vandaar de vraag...

mark
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #8 Juni 20, 2009, 18:32:09
edit2Rapporteer  
breedte van je board is belangrijker dan lengte..maar zal met die lengte wel niet erg smal zijn....
markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #9 Juni 20, 2009, 18:40:08
edit2Rapporteer  
ik merk trouwens ook dat ik altijd onwijs aan het treken ben aan mijn bar...... ik probeer dan meer power te krijgen, maar bereik het tegenovergestelde.......
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Juni 20, 2009, 18:41:11
edit2Rapporteer  
dus je trekt je bar dicht en je zingt naar de bodem. Wat denk je zelf?
markkite

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #11 Juni 20, 2009, 18:46:39
edit2Rapporteer  
ik denk zelf dat ik nog heeeeeeel veel moet oefenen..... maar das niet erg met deze geweldige sport !!
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #12 Juni 20, 2009, 19:02:53
edit2Rapporteer  
Kite niet te veel willen poweren met weinig wind... Dus niet aan die bar gaan hangen. Weinig wind = kiten met gevoel... Dus, oefenen, komt vanzelf wel goed!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #13 Juni 20, 2009, 19:13:23
edit2Rapporteer  
Het hangen aan je kite bij weinig wind is niet goed zoals ik eerder ook aangaf. Spelen met je bar is nodig maar ook spelen met je hoek ten opzichte van de kite. Dit vergt wat ervaring zoals hier ook al verteld is.

Als je voelt dat er te weinig wind/kracht in je kite zit zal je minder moeten aankanten dus meer downwind moeten staan. Krijg je vervolgens weer meer kracht of een windstoot dan kan je weer aankanten.

Je board is zeker groot genoeg om genoeg drijfvermogen te hebben dus het ligt puur aan je techniek. Gewoon lekker oefenen en deze tips in ontvangst nemen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #14 Juni 20, 2009, 22:00:41
edit2Rapporteer  
Flink sinussen: kite in beweging houden tussen 11 en 9.30 of 13.00 en 14.30.
Als de kite weer omhoog moet vliegen, bar van je af duwen. Dus nadat hij de draai heeft gemaakt van dalen naar stijgen. Dan stijgt hij sneller.

Dit naast de andere prima tips van snelheid in je board houden door niet teveel upwind willen gaan.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #15 Juni 21, 2009, 01:01:20
edit2Rapporteer  
Wel grappig die wending in dit topic. Zie toch echt nergens dat hij te weinig wind heeft. Leuk die tips om meer power te hebben maar als je bij 16/17knopen al wegzakt ligt het echt aan je eigen techniek.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #16 Juni 21, 2009, 09:35:49
edit2Rapporteer  
of je bent te dik (voor je kite)!?!?

 ik zie namelijk nergens iets over je kite grootte, alleen over je board, 75 kg met een 5m2 in 17 knopen: no way! (nog niet)


heb ik eroverheen gekeken?
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #17 Juni 21, 2009, 14:56:30
edit2Rapporteer  
gewoon sinussen?

je moet de kite met weinig wind niet stil houden maar kracht opbouwen..
Anders is het idd niet veel meer dan ff het water uit en dan weer zinken.


Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Juni 21, 2009, 15:11:21
edit2Rapporteer  
hoe groot is je kite feitelijks, want hier kunnen we niks mee.
En idd, als je je bar teveel aantrekt in de low-end van een kite,krijg je alleen maar minder power omdat ie of backstalled, of blijft hangen.
B a r t

Berichten: 10
Antwoord #19 Juni 21, 2009, 17:04:37
edit2Rapporteer  
Ik denk net zoals spoon dat je gewoon mee moet sinussen
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #20 Juni 22, 2009, 00:56:33
edit2Rapporteer  
ik merk trouwens ook dat ik altijd onwijs aan het treken ben aan mijn bar...... ik probeer dan meer power te krijgen, maar bereik het tegenovergestelde.......

Oud winsurfer....  Tongue Grin
seB

Berichten: 74
Antwoord #21 Juni 22, 2009, 08:50:06
edit2Rapporteer  
Wss vaar je dan op het randje van je low-end. Maar 1 ding wat je kunt doen om een beetje vaart erin te houden (naja 2 dingen eigenlijk) 1: Pompen... stuur je kite gepowered naar benden, bar van je af kite naar 12 en weer poweren naar beneden. Als je dit een paar keer doet heb je vaak wel genoeg vaart om je kite weer op 10 te parkeren en lekker door te knallen. Optie 2 is grotere kite aanschaffen!!

Succes!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #22 Juni 22, 2009, 09:40:21
edit2Rapporteer  
als je gaat starten doe dat met de kite niet op 11 of 12 maar op 12:30 of 13:00:
a) lig je automatische goed voor de eerste meters downwind
b) wordt je een beetje op je board getild waardoor je sneller planeerd.
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #23 Juni 22, 2009, 11:12:30
edit2Rapporteer  
ik wou net een topic starten met dezelfde vraag, doe ik dus maar even niet.

feiten: kite 12 meter crossbow, board 129/37cm Thorn, gewicht 78Kg. Ervaring: beginner, kan net upwind en een beetje keren begint nu te komen.

probleem:  waterstarten gaat lekker boven de 18 knopen, daaronder zak ik telkens terug in het water. Soms lukt het me dan wel om vaart te krijgen en dan kom ik heel ver, maar dan wil ik weer terug en dan lukt het m en niet goed en zit ik heel lang te kl@ten om weer op snelheid te komen.
Ik dacht een groter board nodig te hebben, want met een12 meter kite moet ik toch onder de 18 knopen wel weg moeten komen?
Afgelopen vrijdag was het op Horst 18knopen en meer en het ging perfect. maar daaronder !@#%@#

mijn vraag aan jullie: groter board, grotere kite of gewoon door oefenen?
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #24 Juni 22, 2009, 11:19:44
edit2Rapporteer  
@ flying papa:

Eerst veel oefenen, dat is gratis.

Als je merkt dat het, als jij vind dat je geen beginner meer bent, op termijn toch nog niet gaat, kun je altijd een groter board overwegen.

Je board is inderdaad aan de kleine kant. Ik vaar zelf ook met een 129 x 36 en dat is met licht weer inderdaad een handycap en dat vergt dan gewoon een betere kite controle en 'know-how'

Grotere kite sowieso niet, een 12 is prima met jouw gewicht.



« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.