Kleine kiters

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Juni 20, 2009, 22:05:14
edit2Rapporteer  
gasten!

Mijn neefje wil ook gaan kiten, hij is net 13 en weegt zo'n 45 kilo.
Hij heeft al een hoop met een 2-lijns speelgoed dingetje geoefend, en vorig jaar met mij aan de lijn aan zn trapeze wat gebodydragged aan mijn 7m waroo (leash aan de O-shit). Hij kan ook al een beetje windsurfen en zeilen en pakte het natuurlijk verdomd snel op.

Nu heeft hij vandaag op het autostrand nog een lesje van me gehad met een 9m. wind nog ff gecheckt, 12 tot 17 knopen aan het eind van de middag.
na 2x links/rechts draggen plankje erbij gepakt en na 10 minuten bleef ie staan, ook zonder sinussen en hij maakte zelfs een bocht omdat iemand op hem af kwam.
Zijn kitecontrole is dus gewoon goed.

Normaal zou je dan tegen iemand zeggen, koop spul en ga oefenen. Maar hij ziet er totaal geen gevaar in ofzo, en hij woont vlak bij zee.. Dus.
Zowiezo ga ik hem binnenkort nog een paar keer les geven, vooral safety testen ListenToMe, landen, selfrescue enz enz. maar dan moet hij toch echt zelf op het autostrand gaan oefenen, en ik zie nou al dat dat errug snel gaat zo.

Wanneer kan ik hem alleen laten klooien zonder er naast te staan? en wanneer kan hij zelf bij de zee op? Heeft iemand daar ervaring mee met zijn kids ofzo?

En Owja.. wat voor veilige, overjarige(cheapie), maat, stevige kite moet hij hebben?
Pff typen..

Later!!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #1 Juni 21, 2009, 10:22:16
edit2Rapporteer  
Ik zou zeggen vanaf het moment dat jij jezelf overbodig voelt. Dus in principe het moment dat jij niet steeds hem moet vertellen wat te doen. Ik neem aan dat je nu nog moet zeggen "kite op 12 uur" enz. Als hij lekker heen en weer vaart en ket kruisen van mensen goed door heeft en jij geen opmerkingen meer hebt dan lijkt het mij veilig genoeg. Als er natuurlijk nog andere kiters bezig zijn.

Kite? 2008/07 waroo 9 denk ik.

ff offtopic, ik dacht eindelijk een topic over mij toen ik de titel las Wink Maar helaas  schater
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juni 21, 2009, 10:37:22
edit2Rapporteer  
Erg leuk man! ThumpsUp

En ik denk dat reflex een punt heeft. Je bent zelf zo te lezen capabel genoeg om hem te leren kiten, en je kent de gevaren. Zodra je jezelf dus overbodig voelt lekker laten gaan Grin
 Zal altijd wel een schuin oog blijven opletten natuurlijk, maar ik vermoed als ik je verhaal zo lees dat ik daar wel vanuit kan gaan bij jou Wink
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #3 Juni 21, 2009, 13:07:19
edit2Rapporteer  
Mijn broertje is 14 en weegt ook iets van 45 kilo. Die had eerst een waroo 7, kon die eigenlijk altijd meevaren. Nu heeft hij Carved units 8 en 12, maar die 12 komt ook nog niet uit de tas. Dus ik zal kijken voor een 7/8, of als je liever wat low-end erbij wil een 9. (hij word toch nog zwaarder)
King Of Chop

Berichten: 9
Antwoord #4 Juni 21, 2009, 17:22:14
edit2Rapporteer  
Met 45 kilo heb je zeker geen 9 nodig. Doe gewoon een Waroo 7, power genoeg.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 Juni 21, 2009, 20:31:44
edit2Rapporteer  
Ik denk gewoon vooruit en weet dat die 45 kilo snel meer word. Je kan natuurlijk een 7 nemen met in het achterhoofd een 11 erbij te kopen als hij zwaarder word.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Juni 21, 2009, 20:35:12
edit2Rapporteer  
bij telstar heb je voor 299een 7mtr gaastra Spyder 2007, compleet met bar. gewoon nieuw.
Mn 8mtr jekyll 09 komt ook nog te koop, maar dat zal wel boven budget zijn, m.a.w, wat is het budget voor de kite?
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #7 Juni 21, 2009, 21:01:14
edit2Rapporteer  
ik zou geen gaastra spyder 2007 nemen. Zelf ben ik er ook mee begonnen en vond het een drama dat ding heeft geen 100% depower wat in het begin erg prettig is.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 Juni 21, 2009, 21:06:07
edit2Rapporteer  
Morres hou het aub ook eens objectief. Leuk dat je overal je merkje promoot maar we moeten ook even serieus advies hebben. Tuurlijk zijn er kites in het gaastra bestand die geschikt zijn, maar ook genoeg andere kites die beter geschikt zijn.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Juni 21, 2009, 21:09:31
edit2Rapporteer  
was serieus advies, enige reden dat ik het vermeld was omdat het goedkoop is.
Kite is overgens helemaal niet raar, maar komt standaard neit goed afgesteld uit de fabriek.
Heeft niks met objectiviteit te maken, ik zeg toch niet dat het de meest awesome vlieger op de wereld is.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Juni 21, 2009, 21:47:17
edit2Rapporteer  
bedankt voor de reacties!

reflex, ik voelde me gisteren al bijna overbodig ThumpsUp maar ik ga er zowiezo nog een paar keer bijstaan natuurlijk. hoe hij mensen moet kruisen/ontwijken snapt ie ook al een beetje. helaas zijn er op het autostrand wel altijd mensen die een gevaar voor anderen zijn.. 

qua kite is een 08waroo wel een goed idee, die kent hij nu ook al, maar de 08 bar valt af(die safety heeft mij al een paar keer in de steek gelaten bekend verhaal denki k?). aangezien pappie alles moet betalen is 09 wel erg duur.

wat zou voor hem de windrange van een 7m zijn ? vooral ook de high end?
hij moet iets hebben zodat wij tegelijk kunnen varen zeg maar. ik heb een 12 met bar en 7 en 9 met andere bar.

@michiel:idd errug leuk! ik ben ook wel voorzichtig met hem ja. maar ik wil wel gauw met hem meevaren natuurlijk! en aan een kite kan je toch minder doen, of je moet hem gelijk laten gaan..
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #11 Juni 21, 2009, 21:58:17
edit2Rapporteer  
voor de kite zoek ik dus iets wat

goede safety heeft, om te trekken en om in elkaar te zetten/kite oplaten
ruime windrange voor 45kg
bombproof

in die volgorde uiteraard. dus misschien dan een waroo met een andere bar erbij. maar dat word dan waarschijnlijk weer duur.

die 07 spider klint wel erg goedkoop, die ken ik niet? als ik iemand er mee zie ga ik eens vragen of ik hem mag testen (m.a.w. safety trekken, u've been warned:D

ik zal eens polsen naar het budget
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 Juni 21, 2009, 22:02:01
edit2Rapporteer  
en ik bedoelde natuurliujk low-end van een 7m.
vraag me nog wel af wat high end van een 8of 9 voor hem zou zijn?
beachboy_ronny

Berichten: 7
Antwoord #13 Juni 21, 2009, 23:14:34
edit2Rapporteer  
Hallo, Ik heb een zoon van 13 en vaart met een waroo 7. Vaart op bloemendaal en van de winter cumbuco.. Hij vaart beter als mij, maar ja de jeugd leert sneller. Heb nog een waroo 7/2007 in de aanbieding dus mail me maar. Gegroet Ronny
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 Juni 22, 2009, 00:15:43
edit2Rapporteer  
mja wat weegt ie en van hoeveel tot hoeveel knopen kan hij varen met die 7m dat wil ik weten
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #15 Juni 22, 2009, 14:25:47
edit2Rapporteer  
Goed punt van je Ed en top dat je er naar kijkt. Inderdaad is het grootste nadeel van de waroo dat de safety niet klopt. Ook al zou je geld hebben voor een 09 versie dan heb je dit probleem nog. Het enigste wat kan is een waroo lost te kopen en zelf een bar erbij te nemen. Zijn een aantal bars die erop passen en de redlinded bar van Best heeft het probleem niet meer.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.