Grotere Vinnen Toeside > Beter hoogtelopen ???

Frank77

Juni 24, 2009, 22:45:53
edit2Rapporteer  
Ik heb

2 vinnen (hielzijde) van 5 cm nobile g10
en
2 vinnen (toeside) van 2.5cm.

Nu loopt het boardje beroerd hoogte (LF mission 138). 
[Ik heb recent een 555 en gevaren en die vaart veel makkelijker aan de wind, dus het is een techniek probleem]

Ik heb daarom vandaag aan toeside ook een 5 cm vin gezet (had ik nog liggen) en het lijkt erop dat het board dan makkelijker hoogteloopt (1 kant op weliswaar). Helaas vandaag niet lang kunnen testen want de wind viel weg.

Nu overweeg ik om 2x 5 of 6cm vinnen te kopen om ze toeside te zetten (5cm toeside, 5 of 6cm hielzijde).

Kortom de vraag:
heeft het nut om de 2 2,5cm vinnen te vervangen of is het een verwaarloosbaar effect?
[ik ben al op zoek naar een nieuw boardje, maar als dit tijdelijk een oplossing is dan is het wel relaxt].

Ik ben benieuwd,

Frank

Kitepilami

Antwoord #1 Juni 25, 2009, 09:54:24
edit2Rapporteer  
Ik zou gewoon 4x5cm erop zetten. Alleen al om niet weg te glippen als je van heelside naar toeside draait.

Ik verwacht dat het ook wel iets zal helpen met hoogtelopen. 2,5 cm is extreem kort en de achterste toeside vin ligt toch volledig in het water.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juni 25, 2009, 10:08:32
edit2Rapporteer  
In principe doen je toeside vinnen niets als je heelside vaart, tenzij je je board wat platter vaart (alleen zinvol bij low-end omstandigheden)

Ik zou eerder denken dat het gewoon aan je plank ligt. Het is een feit dat het ene board veel makkelijker hoogte loopt als het andere. De 555 is een voorbeeld van een board wat uitstekend hoogte loopt. En je kunt daarvan gewoon de toeside vinnen weglaten zonder dat dat effect heeft op het hoogtelopen
wouterb

Antwoord #3 Juni 25, 2009, 10:24:37
edit2Rapporteer  
...maar wel bij de eerste de beste toe-side carve plat op je plaat......  schater

Sorry, inkoppertje. Grin

qua ontopic:
Zijn de LF boardjes niet iets meer Wake-style georienteerd? (lees: veel rocker, lage vaarsnelheid) Die zijn van nature geen uitblinkers in hoogte lopen.
Ik kan nu ook enkele jaren achter de feiten aanlopen, hoor.
Frank77

Antwoord #4 Juni 25, 2009, 10:52:29
edit2Rapporteer  
Is idd een oud board, dus de oude generatie was idd wake style. Helaas maar dat wist ik niet toen ik begon met kitesurfen....
Michiel.
Moderator

Antwoord #5 Juni 25, 2009, 11:03:22
edit2Rapporteer  
Is idd een oud board, dus de oude generatie was idd wake style. Helaas maar dat wist ik niet toen ik begon met kitesurfen....

de wakeboards van toen (en nu) waren erg goed, zo niet de beste op de markt. De eerste twintips op kitebeach Maui waren ook LF wakeboards, zie de oude 2 lijn movies van Elliot Lebboe en Lou Wainman zoals Boost II

Ik vermoed dat het aan de vorm van je board ligt. Zeker omdat je aangeeft dat de 555 je wel heel hoog aan de wind bracht.
Frank77

Antwoord #6 Juni 25, 2009, 11:26:58
edit2Rapporteer  
Idd, waarschijnlijk de vorm, maar hoop het ff te corrigeren met een langere vinnen aan toeside totdat ik een nieuw boardje heb ;-)
Tis alleen zonde om 30 euro aan vinnen te spenderen als het geen nut heeft.

555 was top met hoogtelopen. Ook een week een jamie pro 2008 gevaren  en daar ook geen problemen mee. Best Waroo 2007 kites en vaart prima aan de wind. Dus kites zijn ook niet het probleem. dus blijft het board over.
Radical Ronnie

Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #7 Juni 26, 2009, 09:19:40
edit2Rapporteer  
Hi Frank

Ik heb zelf in het verleden ook een LF Mission gevaren.... Heerlijk boardje! Ideaal voor Freestyle, lekker los op het water (makkelijk naar switch of blind te sliden) met goeie pop, ook golfjes rippen is goed te doen, maar, zoals gezegd, geen uitblinker qua upwind eigenschappen...

Ligt er dus helemaal aan wat je wilt...

Ook ik heb destijds geprobeerd met grotere vinnen het board wat meer van 'loose' naar 'better-upwind' te tunen... maar het bleef (bijv. vergeleken met een Jamie Pro 08) toch behelpen...

Gr., Ron
mbetz

Antwoord #8 Juni 26, 2009, 11:05:16
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het dat de vinnen koerstabiliteit geven, de board zijkant (edge) geeft het meeste oppoervlak om hoogte te lopen, de LF boards zijn wakestyle boards hebben een grote rocker (bolling) en zijn dus echt loose te varen. als nadeel van de rocker heb je minder raakvlak met het water aan de heelside edge en loop je dus minder hoogte.

Grotere vinnen zorgen voor meer koerstabiliteit, niet echt beter hoogte lopen. Pas op als je grotere vinnen monteert want je board gaat catchen (happen in de golven) en je zal minder snel kunnen draaien.

Kun je op jouw LF de voetbanden verplaatsen?
Wellicht kun je de voetbanden meer uit de langs as van het board plaatsen, maw de voetbanden naar de heelside kant schroeven. Dit geeft je meer druk op de heelside bij het hoogtelopen, waardoor je betere grip houdt. Je levert naturlijk in bij het toeside varen, maar ja dat is de wet van Cruijff, ieder voordeel heeft zn nadeel!

Mike

Michiel.
Moderator

Antwoord #9 Juni 26, 2009, 11:12:47
edit2Rapporteer  
Je kan absoluut met een vin die groot genoeg is zonder rail goed hoogte lopen. Kijk naar de wave surfboards voor het kiten en de nu in opkomst zijnde course racingboards. En laten we vooral de directionals uit de beginjaren van onze sport niet vergeten.

Bij een TT worden ze vaak om de koersstabiliteit te verbeteren aangebracht. Maar wel degelijk kun je de meeste tt's varen op de vinnen. Vooral in het low-end is dat de truuk om hoogte te lopen, waarbij je het board zo plat mogelijk wil varen om te blijven doorglijden.

Overigens loopt de 2008 en 2009 Waroo nog ff wat beter hoogte. De 2008 was in kiteboarding.de zelfs de beste kite om hoogte mee te lopen van dat jaar.

Echter zoals Ronnie al aangeeft ligt het hier duidelijk aan je plank. Maar vaartechniek is ook niet onbelangrijk en dat wordt veelal onderschat.
rocket man

Antwoord #10 Juni 26, 2009, 11:21:25
edit2Rapporteer  
en dan is nog ff de vraag wat voor een kite je vaart. Mocht je een C-kite van de zelfde leeftijd als je board hebben,  dan is board shape,  vooral de rail meer nodig, omdat je kite minder ver het windvenster in gaat dan bv een bow. Grotere vinnen hebben beperkt invloed, als je ze heb liggen ok, maar ik  zou ze niet aprt kopen.

lees net wat je voor een kite hebt, wakker worden mr. rock
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.