waar/bij wie ik mijn cursus heb gehad zal ik niet (publiekelijk) kenbaar maken, aangezien ik het zelf niet heel netjes vind om iemand/school negatieve publiciteit te bezorgen. Maar ik zie denk ik al wat het probleem is, Self-rescue valt onder level 3, zelf heb ik alleen level 1 en 2 op mijn kaartje.
Kyl, dat is heel fideel van je. Maar het hoeft niet altijd negatieve publiciteit te zijn. Er kunnen omstandigheden zijn die het verklaren, zoals maar 1 les gedaan, weersomstandigheden oid. Dat het in de praktijk een keer niet lukt, betekent niet dat het een slechte school is.
Ik denk dat de sport niet geholpen wordt door elkaar de hand boven het hoofd te houden. Het gaat er om dat we in de gaten krijgen wat er gebeurt en hoe het beter kan.
Want er kan hier ook een structureel probleem spelen. De IKO heeft de self rescue verplaatst naar level 3, tussen dingen waar je in de les nooit aan toe komt: (even in het engels van een topic van Kiteforum.com)
- Consistent riding in all directions including upwind (zeer uitzonderlijk dat dit in een lessituatie wordt bereikt)
- Make a toe side turn. (nooit gezien in een lessituatie, althans niet een waarbij het de bedoeling was)
- Land a basic jump. (idem)
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2355649&start=50Volgens mij is de reden van deze verplaatsing dat geld boven veiligheid gaat bij de IKO: veel scholen kwamen er niet aan toe, en daarom konden er geen kiteboardercards verkocht worden door de IKO. De standaard is, net als bij jou, dat je met level 2 je kaart krijgt.
Maar een aantal scholen in dat topic (beter dan de IKO-standaard, heb ik de indruk) vindt dat de self rescue een essentieel onderdeel is van een goede voorbereiding om veilig zelfstandig te gaan oefenen.