|
bikiniisuit
Gast
|
dank je El Rudo. ik heb al de antwoorden gelezen. de thread was nogal chaotisch met geirriteerde reacties, maar heb wel een indruk, gekregen. 1 persoon stelde een goede vraag DM2008: "Even terugkomend op mijn situatie: wat is de juiste handelingswijze bij een inverterende kite? Ik bedacht het volgende: Zodra de kite op het water ligt, 1 stuurlijn paar meter inhalen, en dan de rest v/d lijnen opwinden tot ik bij de kite ben, en een self-rescue uitvoeren (goed te doen als je kan staan op binnenwater, wat irritanter indien op zee). Of moet ik meteen de chickenloop releasen om te zorgen dat vrijwel alle power uit de kite is (en, belangrijker, dat de kans op een loopende kite tot vrijwel 0% gereduceerd is)?". De vraagsteller heeft m eigenlijk al zelf beantwoord. Afhankelijk van je nivo, ervaring, type kite zul je er dus vroeg of laat mee te maken krijgen. Voor mij is de conclusie safety trekken en oogcontact met mijn mede kiters. Afhankelijk hoe gevaarlijk de situatie dan is, ook 2e safety trekken. Top dat ik hulp kreeg van 2 jongens in de buurt, die blijkbaar de situatie herkenden. Ik was de enige beginner op t water. Nogmaals ONTZETTEND bedankt.
Het zal ongetwijfeld nog eens voorkomen dat ik een kite inverteer, en wil de volgende keer wat beter voorbereid zijn.
|
|
|
bitburger
Berichten: 316
|
Als je tijd hebt proberen de lijnen op te rollen. En als het echt niet safe voelt moet je gewoon zonder nadenken realeasen!!
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Niet aan een stuurlijn binnen halen maar een front line. Ander kiters kunnen je helpen, door je bridle lijnen terug te slaan over te tips van je kite. Je kite ligt dan weer buitenste buiten op het water en je kan gewoon launchen en naar de kant varen. Goed kijken of de voor en achterlijnen niet gedraaid zitten, hier kan je wel even mee varen maar zsm weer goed doen ivm slijtage en breuk.
Mocht je iemand op het water willen helpen, zorg er voor dat je niet zelf in de problemen komt en de knoop groter maakt.
|
|
|
bikiniisuit
Gast
|
El rudo ik heb exact gedaan wat die jongen zei en aan de middelste lijnen getrokken (ook al vond ik dit onlogisch, fijn dat jij dit toch even bevestigt want ik twijfelde als een gek). Alleen jammer dat ik niet veel kracht had om de kite naar me toe te trekken, want de kite trok mij bijna de dijk op (bar los, safety los). De afgelopen 2 nachten heb ik tot heel laat in de nacht mijn touwen moeten ontknopen, 1 pump vervloekt, en wilde mijn frontlijnen eigenlijk met was insmeren (die gebruik voor mijn skimboard) omdat ze volledig stroef zijn geworden. Ik zie nu al dat ze met zichzelf makkelijk gaan knopen (de stuurlijnen zijn wel soepel gebleven). Bij dit soort acties schrijf je echt af op je materiaal want het lijdt eronder. Terwijl ik aan t punniken was schoot ook de gedachte dat ik het helemaal niet erg vindt om met zo een ontzettend suf beginnersmerk als Cabrinha te rijden, want de kite ging niet tollen en ik heb wel (misschien vals gevoel van) vertrouwen in mijn gear/merk, zeker omdat je een stuk ervaring mist.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
oooowh bij een Bowkite staan de front lines in het midden (van links naar recht: linker stuurlijn, linker front line, rechter front line, rechter stuurlijn. Zo zit het ook bij je bar.Die (blonde?) jongen had het dus goed. Bij een bow kan je meestal ook aan twee front lines tegelijk trekken omdat ze dan volledig depoweren - er staat nog wel een restje kracht en dat kan voor een kleiner iemand, grote kite en harde wind nog zoveel zijn dat het moeilijk te houden is. Is jouw kite geel? Dan is de beschrijving "Dikke Banaan" wel toepasselijk! Cabananazinha?
|
|
|
bikiniisuit
Gast
|
jij ontsettent plagerige FRIESkop. ik klein ?, slank ja, wacht maar tot ik je op t strand of satehplaya tegenkom . Beginners zijn medooogenlooos (tuurlijk snapte ik t van die lijnen, kan geen lijn meer sien)
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
Ha Suit, Goed dat je er zelf zonder bikinischeuren van af bent gekomen! 5lijns is soms wel veiliger en makkelijker inderdaad. Btw Cabrinha is geen suf beginnersmerk hoor. Die zelfde kite die jij hebt, daar heeft Ariel Corniel in Cabarete een PKRAstop mee gewonnen, vóór Hadlow enzo als ik het me goed herinner. En ik denk dat Alex Soto 3e was met dezelfde kite.
Jelle
|
|
|
bikiniisuit
Gast
|
HEE Jelle , fijn als je kite leraar van vorig jaar je toch volgt in je (mis)stappen. Gut wat kun je toch veel stomme dingen doen – zelfs al heb je braaf je lesjes gevolgd. Heb tijdens me lessen niet zo veel zelfvertrouwen gehad en ook nu voel ik vertrouwen bij je. Thnx. Heb het afgelopen jaar flink nagedacht over lessen en het veiliger maken van de sport in t algemeen. Vind dat IKO of welke opleiding ook voor nieuwe leraren een half jaars beginners-buddy- systeem moeten koppelen voor x uren voordat ze hun certificaat krijgen. Weg met de jrlijkse fee. Nu hangt alles aan geld en de sport kan toch zo veel veiliger. Morgen Schellinkhout doen?
|
|
|
martijn
Berichten: 2347
|
Heb dat gister ook gehad in 7bft met mn 7m na een mislukte trick. Gelukkig had ik alle ruimte maar wist ook niet wat ik moest doen. Omdat ik crashte en mn lijnen slap hingen waaide mn kite een stukje weg waardoor hij een beetje draaide. Hij schoot daarna gelukkig weer goed
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
Ik was even weg, dus Schellinkhout kwam er niet van. Goed dat je volhardt! De IKO had ik al opgegeven, maar ja wat is het alternatief, mondiaal gezien? In NL is er een goede knwv-opleiding, in sommige landen weer andere. Misschien moet je bij internationale contacten toch meer naar de skills kijken en niet op een papiertje afgaan. IKO-opleiding was prima in NL maar daarna niets meer geleerd. Veel meer van dit forum. En de praktijk.
|
|
|