Afstellen Cult

Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Juli 09, 2009, 14:45:44
edit2Rapporteer  
Graag advies.

Na 4 jaar met met Boxer's en een Raven (C-kite) gevaren te hebben heb ik mijn 9 meter omgewisseld voor een Cult 2008. Ik vindt het een lekkere kite maar kan de idelae setup maar niet vinden. Het probleem is tweeledig :het aan- uit gevoel bij vlagerige wind en het schijnbaar afremmen als ik al hard vaar en nog harder wil. Ik vaar meestal de volgende setup: 1:1, pigtails vanaf de TE op 1e knoopje, pigtails bij bar op middelste knoopje, het depowerkoort volledig open (clamclat) en bij voorkeur vaar ik met de bar ver aangetrokken.

Gisteren op horst bij 21 knp en flinke vlagen valt de kite soms bijna uit de lucht door te weinig druk of gaat hij als ik tegen de bar aan vaar helemaal open staan. Het veschil op de bar in voornoemde geval is maar 15 cm. De vlagerige wind op Horst zou mijn inziens het probleem niet kunnen zijn want daar vaar ik jaren zonder problemen. Bij meer stabiele wind gaat het wel wat beter maar lijkt de kite op hoge snelheid af te remmen als ik nog harder wil varen!?  Rond 8 uur heeft de kite de meeste druk maar gaat tussen 11 en 12 uur bij het aantrekken van de bar openstaan waardoor ik afrem (springen gaat daardoor ook niet vloeiend). Mijn conclusie was dat ik te gepowerd vaar maar als het ik het depowerkoort iets aanhaal is de bardruk bijna volledig weg en staan de stuurlijnen voor mijn gevoel al gauw erg slap.

Is dit een typisch geval van wennen aan de overstap van een C-Kite naar een Cult, vaar ik te overpowerd of  .......... iemand tips?
-{M!C}{!3L}-

Geen avatar

Berichten: 137
Antwoord #1 Juli 09, 2009, 15:31:51
edit2Rapporteer  
Lijkt toch wel dat de kite stallt, dus dat je te gepowered vaart, want zoals je al beschreef gebeurt het alleen als er een flinke vlaag komt. Zelf vaar ik  C-shape dus kan niks zeggen over de cult. Misschien dat het helpt om de je depower koort net iets aan te trekken.
Helix12

Berichten: 24
Antwoord #2 Juli 09, 2009, 15:39:34
edit2Rapporteer  
Wat je kunt doen is bij de lijnen aan je bar het knoopje te verstellen naar het meest verstaande knoopje (zodat je stuurlijnen ietsje langer worden). In deze setup is de kite gelijk klaar om te unhooken, zonder hem nog een beetje te depoweren (en te voorkomen dat hij achteruit vliegt). Ik vlieg zelf met een Helix en herken je probleem. Na deze verandering in setup heb ik nooit meer problemen daarmee gehad. Misschien is het in het begin ook een kwestie van wennen, weten wat je kite doet in welke situatie. Maar de sigma's varen echt super!

Succes iig!
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #3 Juli 09, 2009, 17:47:15
edit2Rapporteer  
Mijn conclusie was dat ik te gepowerd vaar maar als het ik het depowerkoort iets aanhaal is de bardruk bijna volledig weg en staan de stuurlijnen voor mijn gevoel al gauw erg slap.

Is dit een typisch geval van wennen aan de overstap van een C-Kite naar een Cult, vaar ik te overpowerd of  .......... iemand tips?
....................................... ....................................... .............

Ik kom  ook van een RavenIII (2 en 1) en vaar nu met een Helix
Ik moest eerst behoorlijk wennen en zat ook te klooien
met een juiste afstelling.
Ik heb mijn stuurlijnen nu op zijn allerlangst en vaar
met de bar eigenlijk konstant tegen de stopper.
De stopper heb ik op vrij korte afstand van mijn loop.
(± 20 -25 cm.)
Ik vaar de helix eigenlijk een beetje als een C-kite.
Afremmen d.m.v. kanten van het board.

Grotendeels is het een kwestie van wennen.


gravite

Geen avatar

Berichten: 34
Antwoord #4 Juli 09, 2009, 18:11:52
edit2Rapporteer  
Ik heb dezelfde "problemen", Ik vaar meestal met mijn Best 13. Maar vanwege de hardere wind gister op Horst heb ik de Naish cult 9 van mijn vriendin gepakt. Het wat vage gevoel ervaar ik ook met de cult: weinig bardruk. Ik heb bijna dezelfde afstelling. De depower inderdaad helemaal los. Alleen heb ik de pigtails op het onderste knoopje staan. Dit was naar aanleiding van een sessie in Workum waar ik de bar helemaal onderin had en toch geen trekkracht kreeg met de kite met vergelijkbare wind. Met deze opstelling gaat het beter maar toch lijkt de kite zijn druk gemakkelijk kwijt te raken. Ten opzichte van de Best is het sowieso lastig om aan te voelen waar de kite zit. Met welke kleur cult voer je gister op horst? Ik voer met een groen, oranje&zwarte Naish.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #5 Juli 09, 2009, 20:31:45
edit2Rapporteer  
Als je van C´s komt dan is de handling een wereld van verschil. Alles met SLE´s voelt veel lichter aan en de besturing kan ineens ook veel subtieler en genuanceerder.
Ten eerste kan je je handen het beste in het midden van de bar houden en hoef je om te sturen niet te hard te trekken om de de kite rond te krijgen. Een kwestie van gewenning. Wat het aan/uit gevoel betreft kan je het beste gewoon tegen de stopper blijven varen, dus je depower op de bar beperken zoals je met je C gewend was. Op die manier blijft je kite power houden en loost deze niet per ongeluk alle power omdat je de bar van je afdrukt. De cult is makkelijk uit te remmen op de rail van je board, maar als het te gortig wordt schuif je de stopper een paar cm naar boven om de ergste vlagen te controleren.
Omdat er niet teveel bardruk is ben je snel geneigd de bar aan te trekken wat de kite in oversheet trekt, dus afremt en power verliest. Als je dus niet dik gepowerd staat, kan je het beste de stopper naar beneden trekken om de depower te beperken tot max 20 cm. Laat de bar gewoon in die positie tegen de stopper staan voor max power en probeer de bar niet aan te trekken maar alleen maar te sturen. De kite blijft dan snel en je zal voelen dat er meer power uit de kite wordt gehaald omdat je deze niet meer afremt omdat je de kite in oversheet trekt.
Het is ff wennen maar je zal meer ontspannen moeten leren kiten, en je hoeft eigenlijk alleen maar te sturen zonder telkens de bar aan te trekken.
Uiteindelijk zal je als je dik gepowerd staat alleen maar de stopper een paar cm naar boven schuiven om de vlagen te controleren.

Suc6
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #6 Juli 09, 2009, 20:50:29
edit2Rapporteer  
Oké super bedankt allemaal voor de gedetaileerde tips. Mijn stuurlijnen langer maken zou ik zelf niet zo snel op gekomen zijn omdat je de kite dan minder power geeft en hij trager gaat sturen.  De stopper naar beneden ga ik zeker doen want dat uit gevoel vind ik maar niks en de kite uitremmen op de rail is inderdaad erg goed te doen.

Ik heb ondertussen ook een beschrijving voor advanced tunning van de Cult gevonden waarin staat dat de kite bewust zo ontworpen is dat als je hem overpowerd hij automatisch oversheet en dus druk loost! Erg veilig is het vast wel maar...... het zal wel een kwestie van wennen zijn.  

@gravite. ik heb exact dezelfde kite als je vriendin. Ik heb een paar keer vlak achter je gevaren om te zien of "jouw" kite zich het zelfde gedroeg als die van mij. Grappig gezicht overigens twee idintieke kites vlak bij elkaar.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juli 09, 2009, 20:55:04
edit2Rapporteer  
Er is geen ander die dat zo kan uitleggen als kitedemon! ThumpsUp
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #8 Juli 09, 2009, 21:09:50
edit2Rapporteer  
Inderdaad: Kitedemon, thanks voor je goede uitleg ThumpsUp
onzin

Berichten: 451
Antwoord #9 Juli 09, 2009, 22:11:13
edit2Rapporteer  
als we het toch over de cults hebben de stopper werkt bij mij niet meer heeft iemand daar een oplossing voor hij schuift constand naar boven waardoor ik er niet meer bij kom

en dan heb ik nog een vraagje ik vaar de cult 7,5 en de 10,5 nou weet iedereen natuurlijk hoe kleiner de kite des te sneller ie is maar bij de cult merk je het verschil wel heel erg bij de 10 moet ik er best aan gaan hangen om een beetje een hoge sprong te maken daarin tegen bij de 7 hoef ik bijna niks te doen en dan ga ik vet hoog heeft iemand daar een goed uitleg voor? of heeft dat ook met je afstelling te maken?

gravite

Geen avatar

Berichten: 34
Antwoord #10 Juli 10, 2009, 15:12:18
edit2Rapporteer  
@ fly like hell
Kun je het linkje van die advanced tuning hier neerzetten? Dan kan ik daar ook eens naar kijken. Lol we hadden dus ff moeten stoppen en ff ervaringen uitwisselen.
Greetz tot volgende keer op horst
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #11 Juli 10, 2009, 15:39:48
edit2Rapporteer  
als we het toch over de cults hebben de stopper werkt bij mij niet meer heeft iemand daar een oplossing voor hij schuift constand naar boven waardoor ik er niet meer bij kom

en dan heb ik nog een vraagje ik vaar de cult 7,5 en de 10,5 nou weet iedereen natuurlijk hoe kleiner de kite des te sneller ie is maar bij de cult merk je het verschil wel heel erg bij de 10 moet ik er best aan gaan hangen om een beetje een hoge sprong te maken daarin tegen bij de 7 hoef ik bijna niks te doen en dan ga ik vet hoog heeft iemand daar een goed uitleg voor? of heeft dat ook met je afstelling te maken?



Heb je de stopper niet ondersteboven zitten? Met de afgronde hoekjes in de richting van de bar is de bedoeling. Verder goed aandraaien.
Wat hoogte in springen betreft zullen de kleinere maten mits goed gepowerd altijd hoger gaan dan grotere maten. Grotere maten hebben verhoudingsgewijs weer meer hangtime.
Maar de reden dat je met je 10 waarschijnlijk niet zo hoog gaat is dat je de bar waarschijnlijk aantrekt in de sprong. De kite gaat dan in oversheet....remt dus af.....en bye bye power en lift.... Probeer eens gepowerd tegen de stopper te varen en af te zetten zonder de bar aan te trekken. De kite blijft dan zijn snelheid behouden in de slag naar boven, en je zal duidelijk merken dat je ineens meer power, lift en hoogt in de sprong krijgt.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #12 Juli 10, 2009, 18:35:01
edit2Rapporteer  
Wat kitedemon hierboven zegt......
is in grote lijnen de reden dat ik
mijn stuurlijnen op zijn langst heb staan.
Door de langere stuurlijnen, zal bij maximaal aantrekken
van je bar, de kite niet "oversheaten"

Doordat ik ook meestal de stopper vrij dichtbij de
bar heb staan (20-25 cm), zal je de bar ook niet
tever naar boven kunnen duwen en zal je kite ook rustiger
in de lucht staan.

Bij springen de bar tegen de stopper zetten, druk opbouwen
door met je board te kanten en dan je kite terug sturen
en dan tijdens de terugsturende kite je bar ietsjes aantrekken, zorgt dan voor
een mooie lift. (soms voel je zelfs een dubbele lift).

Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #13 Juli 10, 2009, 19:29:49
edit2Rapporteer  
Super al die tips. Ik begreep al niet waarom ik tijdens de sprong telkens een dood moment had en bijna letterlijk uit de lucht viel. Vanuit automatisme trek ik tijdens de sprong mijn bar aan om meer lift te genereren, dit werkt bij een SLE dus duidelijk anders dan bij een C. Snel weer het water op om de juiste afstelling te vinden.

In de beschrijving van mijn kite staat "weinig" over de juiste afstelling, in de nieuwe staat (op o.a. pagina 13) meer details. De beschrijving is te downloaden op:
http://www.naishkites.com/en/downloads/techsheets/08ShiftKiteManual.pdf
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 Juli 11, 2009, 14:07:30
edit2Rapporteer  
Aan de 2009 modellen valt weinig af te stellen en is ook niet nodig. Het is meer een aanpassing om met SLE´s om te gaan. SLE´s genereren hun power voornamelijk door snelheid, dus afleren de bar helemaal aan te trekken als je hoog wil gaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.