Reflex
Logs: 0 | 20 uur
|
Gewoon alluminium pompstang nemen en af en toe een nieuwe mag dat ook?
|
|
|
Idefixe
|
Ik begon me al een beetje zorgen te maken Wim
|
|
|
Wimt
|
Gewoon alluminium pompstang nemen en af en toe een nieuwe mag dat ook? Dat aluminium snap ik niet, en dat andere mag niet; niet, niet dus (smiley).
|
|
|
Wimt
|
Ik begon me al een beetje zorgen te maken Wim Dat je me kwijt was? Voordat je me gelezen hebt, heb je me alweer naar de Lounge gestraft (smiley). Alsof je je vriendin naar bed stuurt, zonder er gebruik van te maken.
|
|
|
Idefixe
|
ok ontopic verder dan: het extra smeren van een pomp ( voor het kitesurfen dan hè Wim ) Is dat eigenlijk wel nodig? Dat dingetje tegen het zand ( voor je inlaat) vind ik dan wel weer een goed idee!
|
|
|
e_surf
|
Ik doe het ook wel eens met een beetje dreft. Dan piept ie ook niet meer en het ruikt ook nog eens lekker.
|
|
|
Power Zone
|
En vooral NIET met WD40 want dat lost de afsluitrubber op en zit je stang helemaal onder de bagger
|
|
|
Morres
|
gewoon met naaimachine olie.En stukje stof voor de de-flae van de pomp, met een tie-rap
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik gebruik gewoon lagervet. En juist bij een alupomp moet je ook smeren. Het verschil is gewoon een klotepomp en een fijne pomp!
Maar een stukje stof of een schuursponsje, dat veroorzaakt weer veel weerstand?
|
|
|
Reflex
|
Nooit smeren als iets in aanraking kan komen met Zand. Dat is het slechtste wat je kan doen. Zo kan je met een beetje siliconenspray mischien wat doen maar zeker geen lagervet of dikker smeermiddel. Het zal juist je pomp sneller doen slijten omdat het zand in het vet gaat zitten. 5 jaar bij een fietsenmaker gewerkt en ook intensief gemountainbiked dus ik weet waar ik het over heb
|
|
|
Morres
|
naaimachine olie.. ik zeg het je! Nét nog ff gedaan, gaat als een speer
|
|
|
Reflex
|
Is inderdaad wel goed daar dit dunne olie is Zo heb je voor de fietsen ook heel dunne olie.
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
|
Lost olie niet het rubber uiteindelijk op? (of zit er helemaal geen rubber in?) Ik heb de pomp nog nooit uit elkaar gehaald. Ik weet wel dat de versnellingspook van een 2CV met talkpoeder gesmeerd moet worden, vanwege het rubber. Dit werkt perfect het houdt de boel heel. Ik zou dus voor talkpoeder gaan, blijft ook geen zand aan plakken!
|
|
|
Reflex
|
In het tijdperk van de 2cv hadden ze nog niet zoveel smeermiddelen Er zijn genoeg middelen te vinden die rubber niet aantasten. En talkpoeder is niet echt iets wat smeert.
|
|
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
|
Talkpoeder smeert wel... ga maar googlen. Wordt voor meerdere doeleinden gebruikt en aangeraden.
|
|
|
mbetz
|
zonnebrand creme werkte bij mij dit weekeinde: had mijn verkeerde pomp meegenomen, een oude. Het rubber zat vast tegen de alu stang. Beetje Zonnebrand creme op de alu stang en de pomp ging weer als vanouds....
Schuursponsje is wel een goede, wellicht Patent aanvragen Wim???
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ik ontwerp voor mijn werk machines, weet veel over smeermiddelen. Idd. kan vuil zoals zand en stof zich ophopen in het vet. Maar ik smeer de binnenkant, en op de pompschacht zit iets van een rubber wat het vet grotendeels binnen houdt. Doe het al jaren en geen problemen.
In sommige applicaties smeert talkpoeder idd. Voor rubber wordt het weleens gebruikt.
|
|
|
Reflex
|
Voor rubber is talkpoeder goed omdat het niet zo snel uitdroogt niet zozeer als smerend middel. Maar zal de volgende keer talkpoeder op mijn fietsketting doen, bedankt voor de tip Zolang het vet binnenblijft en er geen zand inkomt is het goed uiteraard. Maar ik leg mijn pomp vaak op het strand en dan komt er wel eens zand op en in. Toch wel grappig dat zo een opmerking van Wimt stof doet opwaaien
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Maar zal de volgende keer talkpoeder op mijn fietsketting doen, bedankt voor de tip Metaal op metaal is idd. geen applicatie waarop je talkpoeder moet gebruiken Maar wel rubber op een ander materiaal. En buiten het voorkomen van uitdroging heeft het wel degelijk een weerstandverlagend effect. Ik betwijfel ook sterk dat het werkt voor je pomp. Toch wel grappig dat zo een opmerking van Wimt stof doet opwaaien Laat hem nu eens antwoord geven op mijn vraag over dat schuursponsje. Wel altijd aanslingeren die Wimt, maar vervolgens laten doven als een nachtkaars
|
|
|
Power Zone
|
@ Michiel Badit II
Zolang je het schuursponsje niet te veel samendrukt heb je bijna geen extra weerstand (promeer maar eens te ademen door een 'schoon' schuursponsje.
Ik heb het zo gedaan:
1. Slang even van de pomp halen 2. Het groene gedeelte van het sponsje afgepeuterd 3. Met je vinger het sponsje platdrukken tegen de bajonet aansluiting van je slang (die is namelijk meteen de juiste diameter) en met je vinger er op een circeltje uitknippen. 4. Als je netjes hebt geknipt, past hij nu zo in de 'deflate' opening 5. het stukje spons in de opening stoppen en platdrukken met de achterkant van een pen, dan vervolgens op de zijkanten van de opening wat secondelijm aanbrengen en de pen daarna loslaten. 6. klaar :-)
|
|
|
Tim!
|
heel mooi gedaan! dat nog niemand anders daar al is opgekomen? is simpel en efficiënt..
|
|
|
e_surf
|
Heb net het luchtfilter van mijn motor erop gezet.
|
|
|