Vaarregels

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #25 Augustus 06, 2009, 08:35:29
edit2Rapporteer  
Probleem is dat er geen vaarregels zijn voor het kitesurfen. Er zijn er maar 1 of 2 echt voor het kitesurfen en de rest is overgenomen van het windsufen en zeilen. Regels zijn leuk maar 75% kent ze toch niet. Er zijn eigenlijk maar 3 dingen belangrijk als beginner in mijn ogen. En die 3 dingen zouden toch uitgelegd moeten worden tijdens een les.

Het bakboord stuurboord verhaal
Diegene die downwind vaart tijdens het kruisen doet zijn kite naar beneden
Diegene die upwind vaart tijdens het kruisen doet de kite omhoog
Uitgaand verkeer heeft voorang.
Wimpie
Gast
Antwoord #26 Augustus 06, 2009, 10:26:55
edit2Rapporteer  
Ok, ik denk dat ik het zo wel duidelijk heb: bedankt allemaal.
En ik knoop tussen de oren dat goed zeemanschap voorop staat!

En nu maar een potje woei om te oefenen!!!!!!!
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #27 Augustus 06, 2009, 16:22:49
edit2Rapporteer  
@Hard 2handle

ik geef al meer dan 5 jaar les.

Echt mensen de voortangregels leren heeft totaal geen zin want aan het einde van de dag zijn ze ze allemaal tog weer vergeten. (behalve als ze uit de watersport komen)

Ik vertel ze dus altijd dat wanneer ze een beetje kunnen varen dan het beste de regels zelf kunnen opzoeken (we geven ook een safety manual mee om na te lezen waar het ook in staat). Ook vertel ik: rodekant van de bar is voor=geen voornangs koers (heel makkelijk te onthouden) en om ze wat meer zelfvertrouwen te geven als ze van het strand de branding inlopen om te starten hebben ze ook voorang (uitvarend gaat voor invarend vanwegen ongelukken op het strand).


Wat betreft erkende kitescholen, je zult van je stoel vallen hoeveel zeggen erkend te zijn en hoeveel het er in werkelijkheid niet zijn (met speciale dank aan iko die nergens achter aan zit en alles los laat lopen)

Dussss ff nadenken voor je dingen van de daken gaat schreeuwen..

P.S. bak en stuurboord zorgt voor veel verwarring in de kite sport dus houd gewoon aan rood (linkshelft van de bar) =geen voorang. kun je nooit bak en stuurboord verkeerd interpeteren

En voor iemand gaat roepen dat je dan vraaggestuurd moet lesgeven en dit soort dingen 3x moet herhalen zodat ze het wel onthouden: ga maar eens in de praktijk werken zou ik zeggen heb het allemaal geprobeerd....

@Wazup
Nog steeds vind ik het fout van de kitesurf scholen dat ze de regels niet eerst aan leren voordat je het water op gaat. Wimpie heeft dus weinig/geen uitleg of manual gehad.
Je gaat toch ook geen auto rijden voordat je theorie hebt gehad?

Wel top dat jullie een manual meegeven, dat doen niet alle scholen.
Idd is het ook makkelijker uit te leggen van de blauwe en rode kant, bak en stuurboord is voor de meeste te ingewikkeld.

Dus ik schreeuw hier helemaal nix van de daken, ik geef alleen een mening.  Kiss
mocem

Berichten: 874
Antwoord #28 Augustus 06, 2009, 17:01:10
edit2Rapporteer  
en nu maar een potje woei om te oefenen!!!!!!!

dat word nog een week wachten als het echt tegen zit.
Wimpie
Gast
Antwoord #29 Augustus 06, 2009, 17:09:49
edit2Rapporteer  
dat valt, zoals het er nu uitziet, wel mee.
mocem

Berichten: 874
Antwoord #30 Augustus 06, 2009, 19:38:35
edit2Rapporteer  
als jij woensdag middag mee vind vallen. Ik kan nu al niet meer wachten om weer de zee op te gaan. Ik denk dat meerdere mensen deze mening delen.
Dennuzzz

Berichten: 170
Antwoord #31 Augustus 06, 2009, 20:38:06
edit2Rapporteer  
Goed dat er hier een topic over de voorrangsregels is, want ik heb er namelijk nog 2 vraagjes over. Ik kreeg laatst namelijk 2 keer boze woorden naar me kop gesmeten vandaar.

Situatie 1: ik vaar met rechts voor(dus met voorrang) ik kom een kiter tegen die recht op mij afvaart en echt pas op het allerlaatste stopte. Terwijl ik dacht van ja die gaat gewoon doorvaren(er werd niet omgekeken of ze ging keren ofzo en bleef gewoon mijn richting opkijken) ging ik dus stoppen.
Ik stopte dus, want het leek mij een echt een noodstop en die troel keerde dus pas toen ik  me kite naar 12 uur stuurde Angry
Maarja wat ik dus niet doorhad terwijl ik naar die vrouw keek was dus of er nog iemand achter me bezig was. Ik stopte dus (kite naar 12 uur) begint er ineens een gozer achter me te schreeuwen naar me dat ik moet uitkijken. Hij vaarde blijkbaar met zijn kite boven mij en moest dus uitwijken. Was ik nou ik dit geval fout?Naar mijn mening niet(ik vaarde met voorrang en die andere gozer haalt mij dan ook nog eens via achteren in). heb ik gelijk?

Situatie 2: Ik vaar op een grote afstand(200m ofzo) van een andere kiter naar de kant. We varen bijna precies op dezelfde koers(ik iets meer downwind). Die gast stopt ineens bij de kant en gaat met ze kite op 12 uur hangen en gaat aan ze pak/board ofzo lopen klooien. Dus ik denk ik ga er even voorlangs want ik wil de kant op, want ik hield me kite niet meer. Ik vaar dus naar de kant en doe me board uit en loop het water uit, en terwijl ik het water uitloop begint die gozer ineens naar me te blerren, dat ik moet uitkijken. Was ik fout, omdat die gozer achteraf uitvarend was(maar ik wist alleen niet hoelang dat zou duren)?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #32 Augustus 06, 2009, 20:46:15
edit2Rapporteer  
Dennuzzz hier zijn verschillende antwoorden op mogelijk aangezien dit puur een interpetatie is van de regels en iedereen heeft daar weer een persoonlijke kijk op.

Ik zie het zo:

Situatie 1, jij zit goed. Diegene achter je heeft het overzicht op jou en haalt jou in dus moet hij kijken wat hij doet. Diegene die jou geen voorrang gaf had gewoon wat downwind moeten gaan dus ook hij is fout.

Jij had natuurlijk wel beter als je dit ziet zelf downwind moeten gaan om dit te voorkomen. Net als in het verkeer moet je uitkijken met het voorrang te nemen. Spreek hem dan later rustig daarop aan.

Situatie 2, hier is uiteindelijk niks aan de hand. De betreffende persoon was denk ik wat geiriteerd omdat zijn kiteloop handlepass niet lukte. Uiteraard heeft uitgaand voorang op ingaand maar zoals ik het lees stond jij al voor hem stil toen hij wou gaan vertrekken. Hij kan dan niet vertrekken maar zo werkt het eenmaal op drukke spots.

Nogmaals dat is mijn mening.
Dennuzzz

Berichten: 170
Antwoord #33 Augustus 06, 2009, 21:07:16
edit2Rapporteer  
Ok bedankt voor je antwoord, en btw ik kon de persoon in de eerste situatie niet downwind inhalen. Het was op oostvoorne met NW wind, ik zat al zowat op de kant en probeer altijd toch wel minimaal 30meter afstand te houden.
Maar top voor je reactie:)
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #34 Augustus 07, 2009, 02:13:15
edit2Rapporteer  
Als het niet kan houd het natuurlijk op. Maar was niet persoonlijk bedoeld, de andere persoon is gewoon fout alleen mischien kent hij die regels dus niet. Daarom ga ik dan vaak zelf maar downwind. Mja als het niet kan... Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.