Waarom roteer ik door bij hoge backloop kiteloop???

Sebas

Berichten: 65
September 09, 2009, 21:06:00
edit2Rapporteer  
Dag loopers en loopsters,
Het is me gelukt (met dank aan de comments die ik kreeg op een eerdere vraag van me op deze site over hoe ik de loop moet doen) om mij de backloop kiteloop trick eigen te maken. Ik doe die dingen nu redelijk simpel. Met golven, zonder golven, hardere afzet, whatever. Weet alles wel zo'n beetje te landen. Bovendien maakt de kite een volle snelle 360 graden alvorens ik land met met board.

Alleen, het lukt me niet om de backloop kiteloop te doen met een hoge sprong. Ik maak namelijk bij een hogesprong steeds dezelfde fout. Ik roteer (of backloop, of backroll; termen zijn wat verwarrend vind ik) door terwijl de kiteloop van de kite nog in volle beweging is. Met andere woorden: in plaats van 1 rotatie, draai ik door naar een tweede rotatie (of backloop of backroll, hoe die dingen ook heten) . Maar als dat gebeurt terwijl je kite nog aan het loopen is knal je keihard op je rug. Ik hoef niet uit te leggen wat voor een zieke crashes je daarmee creeert.

Mijn vraag. Hoe zet ik een zo hoog mogelijk sprong in met de loop en doe ik maar 1 roratie. Zijn er misschien technieken om te oefenen (ik dacht zelf aan het oefenen van een hoge enkele backloop zonder kiteloop). Een minder harde afzet aan het begin heb ik ook geprobeerd, maar dat gaat ook niet echt lekker.

Gr,
Sebastien
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #1 September 09, 2009, 21:09:19
edit2Rapporteer  
Persoonlijk had ik dat ook steeds (zonder kiteloop) na wat oefening krijg je het voor elkaar om super hoog te springen en een snelle backroll  te doen en daarna gewoon stil te hangen. Is gewoon een kwestie van evenwicht en wel of niet over je schouder kijken. Ik kan me zo voorstellen dat het zonder een loop makkelijker is om bij na te denken.

Als ik jou was zou ik dus idd eens een paar hoge backrolls doen zonder kiteloop om daarna stil te hangen.
Sebas

Berichten: 65
Antwoord #2 September 09, 2009, 21:15:22
edit2Rapporteer  
Hmm, ja thanks. Lijkt me sowieso een goeie om door te oefenen. Die balans moet erin komen.

Dacht alleen dat de techniek van de backloop kiteloop er juist in zit dat je door de loop in evenwicht wordt getrokken (dat wil zeggen, keihard downwind). Dus halverwege de draai moet je in balans getrokken worden door een loopende kite, en daar gaat het nou net fout.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #3 September 09, 2009, 21:19:29
edit2Rapporteer  
Ik weet niet hoe jij je voelt tijdens een sprongetje maar door een loop erbij te gooien krijg ik alles behalve meer balans Wink De timing van de loop is super belangrijk. Te vroeg en je land op je rug. Te laat en je zal idd je 2de draai inzetten waardoor je ook weer op je rug land.

Ik denk zelf echt niet dat een kiteloop tijdens je backroll makkelijker is als een gewone backroll.
Sebas

Berichten: 65
Antwoord #4 September 09, 2009, 21:24:00
edit2Rapporteer  
Bij een lage sprong heb ik oprecht het gevoel juist in balans te worden getrokken door de kiteloop. Bij een backroll of backloop zonder loop is dat toch anders.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #5 September 10, 2009, 00:28:12
edit2Rapporteer  
Zelf maak ik hem nog niet zo hoog gecombineerd maar lager als transitie. Volgens mij moet je even denken aan een kunstschaatser. Als deze heel snel rond draait kan hij zijn rotatie snelheid regelen door zich kleiner te maken (sneller) of groter te maken (langzamer). Ben er zelf al achter dat jij dat bij jezelf ook kan controleren/regelen door bv wel of niet in je rotatie richting te kijken. Blijf je over je schouder kijken dan blijf je draaien. Maak je jezelf groter en focus je op je landing dan ga je langzamer draaien. Dit voel je al tijdens je sprong/draai ( of je te ver draait). Dat is mijn theorie althans, ben er zelf ook nog geen ster in  schater
Mochten de experts andere tips hebben of aangeven dat bovenstaand niet klopt hoor ik het graag want dit is namelijk mijn insteek van oefenen.

succes
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #6 September 10, 2009, 18:14:50
edit2Rapporteer  
Volgens mij moet je gewoon oefenen in het minder hard roteren bij een hoge kiteloop-backroll. Ik laat mij ook altijd recht trekken tijdens die trick.

Check dit filmpje (hier kun je goed zien hoe het met haha):


http://www.youtube.com/watch?v=Z-A_ApHSN7A



Als je goed kijkt zie dat hij de loop inzet dat hij op zijn rug hangt.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 September 10, 2009, 20:10:30
edit2Rapporteer  
Zo doe ik ze (nog) niet...maar je kan idd eerst oefenen met je normale hoge backrolls trager te roteren. Als je hem op een enorme golf hetzelfde inzet als op een klein golfje zal je altijd over-roteren. Met meer hoogte moet je dus langzamer draaien. Ik doe dit vooral door me zelf meer uit te strekken (dus knieen niet optrekken). Hiermee vertraag je aanzienlijk waardoor je ondanks de hoogte toch goed uitkomt.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 September 10, 2009, 20:15:22
edit2Rapporteer  
Toch heb ik dat gevoel anders JB, ik an zo snel draaien als ik bij een lage backroll doe maar heb gewoon geleerd om na de 1ste rotatie te stoppen met draaien. Dit lijkt me ook belangrijker want anders zet je de loop veel te laat in.
Sebas

Berichten: 65
Antwoord #9 September 10, 2009, 20:25:01
edit2Rapporteer  
Thanks voor de tips. Zitten wel bruikbare tussen.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #10 September 10, 2009, 20:47:09
edit2Rapporteer  

wat ik doe bij een hoge backroll is mijn board grabben, daardoor roteer ik trager.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik zelf nog de geschikte moment afwacht om de kiteloop erbij te gooien.

Wel een paar weken geleden een onbedoelde dubbele backroll downlloop eruit gegooid in overpowerde condities, het was meteeen mijn eerste downloop ooit, zelfs de landing was dik in orde.

Tijdens de loop heb ik wel een of andere harde kreet geroepen, lichtelijk verschoten... Shocked
marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #11 September 11, 2009, 08:29:39
edit2Rapporteer  
Ik weet niet of je er iets aan hebt:

Maar bij het wake en snowboarden heb ik me zelf aangeleerd om te kijken waar je naar toe wil varen als je neerkomt. dus van je af kijken in de richting die je opwil.
Het werkt bij mij wonderbaarlijk goed en ik stop dan met draaien.
Ook heb je hierdoor een stuk meer balans.

Succes!!!!
frank321333

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #12 September 11, 2009, 11:46:08
edit2Rapporteer  
Het kan misschien ook komen omdat je door probeert te varen van hoe je gekomen bent. Als je goed kijkt naar het filmpje zie je dat hij 'voor de wind' land en niet 'aan de wind'. Als je namelijk 'aan de wind' verder probeert verder te varen moet je jezelf heel erg pushen om het te halen en is het daardoor veel moeilijker om gecontroleerd te landen. Als je 'voor de wind' landt, trekt de kite je ook vanzelf naar voren waardoor je automatisch recht landt.

posty

Berichten: 2454
Antwoord #13 September 11, 2009, 15:31:15
edit2Rapporteer  
strakke loops op dat filmpje!

je kan bij over roteren ook toeside landen.

(net zoals de dude op het filmpje, maar niet dat hij over roteert)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.