ongeval Mirns zat 3 okt

Verzet

Berichten: 75
Antwoord #50 Oktober 05, 2009, 17:53:29
edit2Rapporteer  
jep mbetz... mee eens.

Veel van de kiters hier hebben gewoon een anti duitsers houding.
Elk topic waar duitsers genoemd worden gaat het direct.. ja die duitsers... kunnen niks. zijn levens gevaarlijk etc etc.

Feit is dat er idd veel duitsers bij zijn die niet bepaald sociaal bezig zijn.
Maar dat kan ik over meer groepen zeggen.

wat mbetz zegd.. kijk eens hoe geweldig nederlanders zijn in oostenrijk... wil je echt niet weten. Heb verscheidene ervaringen gehad als skileraar met nederlands tuig...

Mensen willen gewoon niet snel iets aannemen van een ander.. en al helemaal niet als die uit een ander land komen.

En al dat gezeik van nederlanders tegen duitsers.. mjah... dat helpt echt niet voor de communicatie heen en weer.

Wat kan mij het nou schelen wat we allemaal wel niet op de pistes doen.
Ik kom daar nooit en heeft niks met het kitesurfen te maken.

Ik doe aan kitesurfen en ik constateer dat de Duitsers eigenwijs en gevaarlijk zijn. Spreek je ze aan voor het oplaten van de kite of wat dan ook dan krijg je alleen een antwoord in het Duits en ze proberen het niet eens in het Engels bijvoorbeeld.
Kite lekker op 12uur houden als je wilt passeren en niks weten van links of rechts voorrang.
Je bent te gast dus probeer je daar ook naar te schikken en ga je niet de spot in gevaar brengen door met +35 knopen te gaan kiten.

Ik irriteer me aan die lui, mag ik?

mbetz

Berichten: 576
Antwoord #51 Oktober 05, 2009, 18:00:30
edit2Rapporteer  
Wij zijn allemaal in eerste instantie KITERS. Laten wij elkaar als KITERS benaderen dan is 99% van het probleem opgelost. Nationaliteiten zijn niet van belang als het om gedrag gaat.

Ik heb ook gelachen om de 'Duitsers en de Belgen' die bij Oosten wind in Zandvoort gingen windsurfen, maar helaas zijn er ook een hoop medelanders die hetzelfde doen!

Gewoon elkaar respekteren en ook corrigeren, daar hebben wij zelf het meeste aan.

Ik was afgelopen weekeinde hier aan het kiten, geen 40 knopen wind, maar wel lekkere 20+knopen. Het viel op dat er nogal wat beginners waren die blijkbaar op vakantie een cursus gevolgd hebben, materaal hebben gekocht en even dachten te gaan kiten. Dus in eerste instantie verbazing wanneer iemand bij 25 knopen een 16m kite plat voor de wind wil starten of de bar met blauw links houdt en de kite begint te loopen. Dan toch maar even met een paar man het water in, beginners eruit halen en dan uitleggen dat hun gedrag gevaarlijk is voor hunzelf en andere kiters, en dat de spots meteen gesloten worden als er ongelukken gebeuren.

Let wel: van de 20 beginners was er 1 Pool! Wat denk je: de lokalen hadden meteen de Polen grappen klaar! Dus ook hier hetzelfde gedrag waar je niets mee opschiet!

HANG LOOSE!!!

Mike
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #52 Oktober 05, 2009, 18:41:34
edit2Rapporteer  
Verzet,
En dat zijn alleen maar Duitsers die zich zo gedragen, alle andere kiters kennen de voorrangsregels, en gedragen zich voorbeeldig op het water.....

PS, je kent de regels zelf ook niet:
Op het water heb je geen RECHTS of LINKS, maar BAKBOORD en STUURBOORD!
Voor de meeste kiters is dit overigens ROOD en BLAUW.....

LOL

Mike
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #53 Oktober 05, 2009, 19:00:01
edit2Rapporteer  
Verzet...........

ik ken meeeeeeeer als genoeg nederlanders die kite op 12 uur houden, en heb ook al vaak zat voorrangs gezeik gehad met nederlanders..
Je moet niet net doen alsof et altijd duitsers zijn.. de helft is daarvan gewoon nederlander..en over het algemeen zijn het beginners. en hoe irritant het ook mag zijn... kan je weinig van verwachten.

ik heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met gasten die aan een liquid force kite hangen.. athans het merendeel daarvan. Kennen kennelijk ook geen regels, drijven je een hoekje ook al kunnen ze zien dat je geen kant op kan. ronduit asociaal.. moeten we dan nu ook een bordje neerzetten "für LF kiter verboten"?  Dat is toch net zo zinloos.. zijn plenty sociale gasten tussen..

Ik was laatst op workum, en ze begonnen allemaal netjes in het engels.. gebrekkig maar ze probeerden het netjes. Ik spreek goed duits dus ik sprak duits met ze.. nouw waren super vriendelijke gasten hoor.

Het is nu een duitse school.. maar laten we eerlijk zijn er zijn genoeg nederlandse kitescholen die dit soort foute acties gehad hebben. Het beste zou zijn daar met een duitse kite bond over te spreken. en dat vanuit daar zo'n kiteschool aangesproken word.

En niet zoals nu een persoonlijke aanval waarbij de kiteschool zo word aangevallen. Het is nog steeds iemand zn bestaan. Wel eens waar volledig begrijpelijke reactie..... maar het had wel een stukje netter gekunt.

Het NKV zou goed dit soort gesprekken kunnen doen met een duitse kitevereniging. Samen sta je sterker.

Dus mag je je irriteren aan duitsers. ja,maar op deze achterlijke manier ventileren NEE.

En idd mbetz.. het zou helpen als we elkaar allemaal als kiters gingen zien...


Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #54 Oktober 05, 2009, 19:11:01
edit2Rapporteer  
Bakboord is rood en stuurboord is blauw lees ik. Je bedoelt te zeggen dat wanneer je de blauwe stuurlijn en de blauwe kant van de bar aan de voorzijde zit, dus in de vaarrichting wijst, je voorrang hebt op degene die dat juist andersom heeft...

Bakboord is dus eigenlijk niet rood maar blauw...  InLove.

Maar in de branding heeft de uitgaande kiter weer voorrang boven de inkomende kiter en geldt dit weer niet...

we maken het ook wel wat ingewikkeld. Rechts heeft voorrang is dan zo slecht nog niet  Roll Eyes
di
Gast
Antwoord #55 Oktober 05, 2009, 19:32:23
edit2Rapporteer  
ik denk dat ze in Duitsland weer diep ademhalen als het wintersport seizoen er weer op zit .
daar zien ze ons Hollanders met 10 jaar ervaring ( lees 10 weken ) weer van een berg afraggen alsof ze the king zelf zijn . vooroordelen werken twee kanten op . Duitsers zijn zeer beleefd en behulpzaam maar ook daar lopen rotte apels rond net als hier laat dat duidelijk zijn .
dat gelul dat het alleen Duitsers zijn moet maar eens afgelopen zijn , als dit nog een afrekening is uit het verleden  dan moeten wij Hollanders zich nog vele malen erger schamen , maar daar hebben we het liever niet over . maar goed wat weet onze generatie daar nou van af
help elkaar toch , lachen man !!!!!!


D
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #56 Oktober 05, 2009, 20:06:50
edit2Rapporteer  
"over bakboord heeft voorrang" is niet adequaat voor kitesurfen, er zijn ander regels/omgangsvormen die ZOVEEL belangrijker zijn dat "over bakboord heeft voorrang" alleen maar verwarring wekt. Ik heb het meegemaakt dan iemand z'n kite in de mijne stuurde en mij achteraf de schuld gaf omdat hij over bakboord zou varen. Als hij z'n kite gewoon wat hoger hield was er niks aan de hand geweest.
No big deal zou je zeggen maar het gebeurde in vlagen van dik 40 knopen, en dan kan zich in een paar seconden een fatale ramp ontwikkelen. Als je dat afweegt is de boven alles prevalerende regel: GOED ZEEMANSSCHAP
"over bakboord heeft voorrang" klinkt dan zo ontzettend dom.

Ik heb denk ik wel duizenden malen een tegemoetkomende kiter gepasseerd, en soms moet je met wat handgebaren overleggen hoe je gaat passeren, meestal is dit niet nodig. Als er dan eentje tussen zit die door ramt omdat hij "over bakboord heeft voorrang" doet, sta je raar te kijken.
Verzet

Berichten: 75
Antwoord #57 Oktober 05, 2009, 20:18:03
edit2Rapporteer  
Verzet,
En dat zijn alleen maar Duitsers die zich zo gedragen, alle andere kiters kennen de voorrangsregels, en gedragen zich voorbeeldig op het water.....

PS, je kent de regels zelf ook niet:
Op het water heb je geen RECHTS of LINKS, maar BAKBOORD en STUURBOORD!
Voor de meeste kiters is dit overigens ROOD en BLAUW.....

LOL

Mike

Met rechts en links bedoel ik uiteraard rechts voor en links voor.
Stuurboord en bakboord maakt het alleen maar ingewikkelder.

Sorry dat ik er even geen rekening mee hield dat jij extra uitleg nodig hebt.
Roon

Berichten: 95
Antwoord #58 Oktober 05, 2009, 20:22:22
edit2Rapporteer  
Of de kiteschool uit Duitsland komt of voor mijn part Afghanistan is totaal niet relevant. Een kiteschool heeft een verantwoordelijkheid naar zijn cursisten toe en die is in dit soort condities ver te zoeken.
Samenwerking van het NKV met de Duitse, Belgische, Poolse etc bond lijkt me zeer nuttig.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #59 Oktober 05, 2009, 21:09:34
edit2Rapporteer  
"over bakboord heeft voorrang" is niet adequaat voor kitesurfen, er zijn ander regels/omgangsvormen die ZOVEEL belangrijker zijn dat "over bakboord heeft voorrang" alleen maar verwarring wekt. Ik heb het meegemaakt dan iemand z'n kite in de mijne stuurde en mij achteraf de schuld gaf omdat hij over bakboord zou varen. Als hij z'n kite gewoon wat hoger hield was er niks aan de hand geweest.


Gewoon algemene zeilregel termen. We zijn een soort van zeilers.. dus vandaar.. vind et niet zo heel erg verwarrend. Er zijn niet zoveel regels die belangrijker zijn dan dat.. je maakt het dan alleen maar onduidelijker met regels die eigenlijk niet bestaan. Kite hoog en laag is ook belangrijk, maar bakboord regel is de enige die echt vast ligt.

Goed zeemanschap is een belangrijk iets.. dat zeker.
En daarin kun je kiezen om dingen af en toe even iets anders te doen, maar dit is een persoonlijke keuze.
Kies je dan om toch onderlangs te gaan, jah dan is het belangrijk dat je je kite netjes laag houd.

Maar goed deze discussie hebben we hier al 10.000 keer gehad. enige wat ik zeker weet is dat wij gewoon gebonden zijn aan de regels.. dus ook "zeil over bakboord" 

Maar met goedzeemanschap van iedereen kom je een heeeeeeeel eind.
Ongeacht de kleurtjes van je vlag.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #60 Oktober 05, 2009, 21:29:29
edit2Rapporteer  
Ja en nee. We zeilen wel, maar onze koersen lijken vaak eerder op motocross dan een dagje zeilen. En hoewel ons vaartuig relatief klein is, steekt onze tuigage ergens in een kwart-bolvormige koepel van 28 meter met de kapitein als middelpunt. Daarnaast kan je achter de vaarsnelheid in knopen gerust een nul plakken in vergelijking met de meeste zeilschepen, en varen wij rustig op 2 meter van het strand in een laagje schuim van 5cm. Velen van ons doen dat in poeltjes die voorheen alleen interessant waren voor peuters om met een schepje in te slaan, en gaan wij het water op als de rest van zeilend nederland de veilige marina binnenloopt.
Dus tot zover de overeenkomsten.
Ik kan geen zeilbrevet-uitvoering vinden van een backloop, unhooked, kiteloop, boot-off, bodydrag (ik ben m'n boot kwijt maar ik heb de mast met zeilen nog wel beet) etc.
Over bakboord heeft voorrang NA een heleboel eenvoudige boerenverstand afwegingen (ook wel goed zeemanschap genoemd). En daar zit nou net het venijn. Want als jij denkt dat je niet meer na hoeft te denken omdat je je kite links van je board hebt, ben je levensgevaarlijk bezig.

Ik zeg, omwille van de duidelijkheid, schrap deze regel voor kitesurfers.
patricks

Berichten: 392
Antwoord #61 Oktober 05, 2009, 21:41:20
edit2Rapporteer  
Bakboord is rood en stuurboord is blauw lees ik. Je bedoelt te zeggen dat wanneer je de blauwe stuurlijn en de blauwe kant van de bar aan de voorzijde zit, dus in de vaarrichting wijst, je voorrang hebt op degene die dat juist andersom heeft...

Bakboord is dus eigenlijk niet rood maar blauw...  InLove.

Maar in de branding heeft de uitgaande kiter weer voorrang boven de inkomende kiter en geldt dit weer niet...

we maken het ook wel wat ingewikkeld. Rechts heeft voorrang is dan zo slecht nog niet  Roll Eyes

Mogen sommige snel hun bar omdraaien Shocked
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #62 Oktober 05, 2009, 21:52:17
edit2Rapporteer  
Sinds wanneer geeft harry les op Mirns Roll Eyes
bikiniisuit
Gast
Antwoord #63 Oktober 05, 2009, 22:42:59
edit2Rapporteer  
....mmm ik dacht dat vrouwen erg ware
Verzet

Berichten: 75
Antwoord #64 Oktober 05, 2009, 22:43:48
edit2Rapporteer  
Ja en nee. We zeilen wel, maar onze koersen lijken vaak eerder op motocross dan een dagje zeilen. En hoewel ons vaartuig relatief klein is, steekt onze tuigage ergens in een kwart-bolvormige koepel van 28 meter met de kapitein als middelpunt. Daarnaast kan je achter de vaarsnelheid in knopen gerust een nul plakken in vergelijking met de meeste zeilschepen, en varen wij rustig op 2 meter van het strand in een laagje schuim van 5cm. Velen van ons doen dat in poeltjes die voorheen alleen interessant waren voor peuters om met een schepje in te slaan, en gaan wij het water op als de rest van zeilend nederland de veilige marina binnenloopt.
Dus tot zover de overeenkomsten.
Ik kan geen zeilbrevet-uitvoering vinden van een backloop, unhooked, kiteloop, boot-off, bodydrag (ik ben m'n boot kwijt maar ik heb de mast met zeilen nog wel beet) etc.
Over bakboord heeft voorrang NA een heleboel eenvoudige boerenverstand afwegingen (ook wel goed zeemanschap genoemd). En daar zit nou net het venijn. Want als jij denkt dat je niet meer na hoeft te denken omdat je je kite links van je board hebt, ben je levensgevaarlijk bezig.

Ik zeg, omwille van de duidelijkheid, schrap deze regel voor kitesurfers.

Als ik met rechts voor aan het varen ben en iemand komt mij tegemoet.
Ik zie dat ik er hoog aan de wind wel langs kan maar dat het voor ons allebei makkelijker is als ik er downwind langs ga dan doe ik dat altijd en geef ik even met een hand mijn koers aan die ik ga nemen.
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #65 Oktober 05, 2009, 23:23:00
edit2Rapporteer  
Afwijken van de stuurboord bakboord regel is erg gevaarlijk omdat het internationale regels zijn die iedereen kent. Er is misschien 1 plek waar je er vanaf kan wijken en dat is in de branding maar dan moet wel bekent zijn dat daar in die branding vanaf geweken wordt.
Als je deze regel niet hanteert probeert iedereen altijd boven de ander langs te gaan, het ie echt iedere keer weer raak ook al is het duidelijk dat een van de twee dat lang niet haalt en dan krijg je ongelukken. Stuurboord-bakboor is altijd glashelder en als je het niet snapt zou een theorielesje niet verkeerd zijn.
Er is amar 1 regel belangrijker en dat is goed zeemanschap, als jij over bakboord vaart maar je ziet je alleen door enorm op te sturen en hele hoog aan de wind te varen boven iemand langs kan, dan doe je het niet. Bovendien heb je door verandering van koers je recht op voorrang verloren. Daaronder vallen meteen ook alle moves: je veranderd van koers en hebt dus NOOIT voorrang. De bestaande regels zijn glashelder en werken ook goed. Het probleem is dat weinig mensen ze kennen of snappen of ze zelf gaan verzinnen. Daar moet wat aan gebeuren !!!!!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #66 Oktober 06, 2009, 10:51:06
edit2Rapporteer  
goed zeemanschap en common sense rules. En voor de rest de gewone verkeersregels op zee, behalve in de branding uitvarend voor invarend no matter op welke "boeg". Let wel: één van de belangrijkste regels van goed zeemanschap is: stoppen in geval van onzekerheid als je er niet varenderwijs uitkomt een botsing te voorkomen...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #67 Oktober 06, 2009, 11:05:07
edit2Rapporteer  
Het slachtoffer van het ongeluk zit alweer lekker thuis. Was hopelijk voor velen weer een duidelijke les dat je wind en water niet moet onderschatten. We gaan nu zo off-topic , d'r gaat een slotje op.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.