beginnersvragen

klein245

Geen avatar

Oktober 26, 2009, 20:48:31
edit2Rapporteer  
Ik ben een windsurfer maar bij weinig wind ben ik jaloers op de kiters die wel planeren en me voorbij vliegen als ik sta te dobberen.  Embarrassed
Dus speel ik met de gedachte om ook te gaan kiten voor als het niet hard waait.  Joepie
Ik wil kiten tot aan 16 knopen (windkracht 4) Smiley
Uiteraard ga ik eerst een cursus volgen. ThumpsUp
Mijn gewicht is 90 kg en ben 1.90 meter lang.Ik wil niet gaan springen (knieproblemen) maar lekker lange rakken maken en golfrijden.  Cool
Ik kan ook snowboarden ThumpsUp

Mijn vraag is :
Wat voor soort kite is voor mijn doeleinde goed ?denk aan grootte, hoeveel lijnen,  merk. Huh
Wat voor een board ?lengte en type(die vierkante of die andere)  Huh
Wat is een goed adres voor een cursus? (Ik woon in Hoorn (Noord-Holland) Huh

Ik ben benieuwd op de antwoorden zodat iki hetvoorjaar kan gaan beginnen en me orienteren op de 2e hands-markt(dan weet ik waar ik op moet letten.

El Banditos

Antwoord #1 Oktober 26, 2009, 21:02:08
edit2Rapporteer  
Hee

gezien je gewicht en dat je tot 16 knopen wil kiten is mijn eerste reactie: ga dan niet kiten. Met jouw gewicht en onder de 16 knopen gaat het lastig worden om te varen en als het lukt is het verre van leuk.
klein245

Geen avatar

Antwoord #2 Oktober 26, 2009, 21:08:38
edit2Rapporteer  
Vreemd,
afgelopen zaterdag max 15 knopen zie ik behoorlijk wat kiters om me heen planeren terwijl ik sta te dobberen op m 'n surfplank. Of zouden die allemaal max 80kg. zijn ? (kan me niet voorstellen)
El Banditos

Antwoord #3 Oktober 26, 2009, 21:24:32
edit2Rapporteer  
Als ik voor mezelf moet spreken, ik weeg 80 en ik kom weg mrt 15 knopen, maar leuk is het dan nog niet.

Jij zei dat je wilt kiten tot 16 knopen. Ik neem aan dat je dN vanaf 16 je windsurfgear pakt. Dat zou dus betekenen dat je misschien van 14 tot 16 knopen kan kiten. Is dat de moeite waard? Ik zou dan helemaal door gaan met kiten haha Wink.

Maa mijn mening is dat het niet de moeite waard is om voor slechts 2 à 3 knopen het te leren en spullen te kopen. Hoewel ik denk dat je toch wel doorgaat na 16 knopen.

Maar goed met 15 knopen lukt het mij met 80 net, jij weegt 90 dus.
Lude

Antwoord #4 Oktober 26, 2009, 21:53:57
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf tussen de 90 en 95kg, ik ga pas kiten vanaf 14knp. Het kan wel lichter, maar dan moet je wel een goede kite met fatsoenlijke lowend uitzoeken (kan ik je weinig advies over geven). Ze zeggen wel eens een knopje per 5kg volgensmij, dat telt snel op!
(Helemaal met van die jonge jongetjes van 60kg! en daar varen er nogal wat van)

Wat een voordeel is is dat je niet wilt springen, je kunt dus een groot board nemen (b.v een spleene door), dan moet je wel met een paar knoopjes eerder weg kunnen. Wat ook leuk is, een golfsurfboard. Gijpen heb je vast snel onder de knieën met jou achtergrond. Lekker in de golven, en je kunt erg snel al varen.

Maar wat ik me af vraag, is windsurfen met 16knp wel leuk? Volgensmij kun je beter ervoor kiezen je windsurf spul vanaf 20knp te pakken; want tussen de 14 en 20knp kun je erg lekker kiten hoor!

klein245

Geen avatar

Antwoord #5 Oktober 26, 2009, 22:07:01
edit2Rapporteer  
De mensen die aan het kiten waren zeiden mij dat het juist interessant was om te kiten bij relatief weinig wind omdat dan bij nagenoeg elke wind gekite (bij minder wind ) of gesurfd kan worden.(bij meer wind) .   Cool
Uiteraard kan je ook kiten bij meer wind maar dan vind ik surfen (denk ik) leuker. Huh
Ik denk dat surfen bij harde wind interessanter is (zwaarder, moeilijker en meer uitdaging dan kiten, dat baseer ik op het feit dat ik behoorlijk kan snowboarden en volgens mij heeft dat veel weg van kiten).
 Neemt niet weg dat 't me hardstikke leuk lijkt en wil het dan ook leren  Joepie. (evt. ook bij hardere wind,) zodat ik kan kiezen waar ik zin in heb als ik het water op wil gaan. Undecided
Vandaar ook mijn vragen
klein245

Geen avatar

Antwoord #6 Oktober 26, 2009, 22:21:07
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf tussen de 90 en 95kg, ik ga pas kiten vanaf 14knp. Het kan wel lichter, maar dan moet je wel een goede kite met fatsoenlijke lowend uitzoeken (kan ik je weinig advies over geven). Ze zeggen wel eens een knopje per 5kg volgensmij, dat telt snel op!
(Helemaal met van die jonge jongetjes van 60kg! en daar varen er nogal wat van)

Wat een voordeel is is dat je niet wilt springen, je kunt dus een groot board nemen (b.v een spleene door), dan moet je wel met een paar knoopjes eerder weg kunnen. Wat ook leuk is, een golfsurfboard. Gijpen heb je vast snel onder de knieën met jou achtergrond. Lekker in de golven, en je kunt erg snel al varen.

Maar wat ik me af vraag, is windsurfen met 16knp wel leuk? Volgensmij kun je beter ervoor kiezen je windsurf spul vanaf 20knp te pakken; want tussen de 14 en 20knp kun je erg lekker kiten hoor!

Kijk hier heb ik wat aan ,thanks,
Wat is dan de grootte van de kite voor mijn gewicht tot 20 knopen ?
en wat precies voor een board ? (spleene board en/of golfboard en lengte ?)
Ik ken geen van beide boards (zie op het water alleen maar die vierkante varen)
Lude

Antwoord #7 Oktober 26, 2009, 22:36:27
edit2Rapporteer  
De vierkante die jij noemt zijn twintips, die kunnen twee kanten op zonder te gijpen.

Spleene Door (deze is dus erg groot, 160cm tegenover 135 oid wat een gebruikelijkere maat is; ook heeft hij een negatieve outline (zoals een snowboard) waardoor je meer board oppervlak in het water hebt):
http://www.spleene.com/html_english/boards_ft_door.html

Hier zie je mooi het windbereik van een board gegeven een bepaald gewicht:
http://www.spleene.com/html_english/images/board_selector_09_en.pdf

Zelf heb ik als golfsurf board deze (de rechter):
http://www.foreverflying.com/kiteboard-quadbic1.jpg

BIC 6'7"  Dus 197,5cm lang ongeveer. Veel volume. Super leuk spelen in weinig wind.

Grootte hangt een beetje vanaf wat voor type kite je neemt, ik denk persoonlijk dat je voor een bow of sle moet gaan. Ikzelf vaar in die wind een 13m Best waroo. Echter zie je tegenwoordig dat de lowend van veel kites zo goed wordt dat je met een kleinere kite al uit zou kunnen. Zoals ik al zei, misschien dat iemand anders hierover tips kan geven?
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #8 Oktober 27, 2009, 00:23:19
edit2Rapporteer  
Ik zou lekker eerst les nemen en dan terugkomen om te vragen welke gear je moet hebben. Je hebt er dan meer verstand van waardoor je een betere keuze kan maken. Dan weet je ook meteen of kiten wat voor je is. Je kan uiteraard ook je instructeur om help vragen maar ik zou daarnaast altijd iemand vragen die je geen kite wil verkopen (hier bijvoorbeeld dus).
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.