El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Dave, probeer de balans te vinden tussen druk op de achterste voet, board kanten, stand van je kite en hoever je de bar aantrekt. Zoals je het verteld zit je te veel aan die bar te trekken. Die Waroos lopen goed genoeg hoogte. Het kan ook zijn dat je board niet zo geschikt is. Wat is dat er voor één?
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
kont naar voren, schouders naar achteren, niet naar de kite kijken, maar waar je naar toe wilt. In low-end niet teveel aankanten, maar juist rechterop staan.
|
|
|
martin 404
Geen avatar
Berichten: 71
|
Gewoon veel oefenen. Bij mij ging het, na een hele lange tijd aanmodderen, opeens van de een op de andere dag zo goed als vanzelf. Heb er echt achter proberen te komen wat ik nou anders deed, maar ik had echt geen idee. Ik denk dat het een combinatie van dingen is geweest, die ineens samen kwamen. (snelheid, houding, aankanten, kitepositie) Voordat ik het kon was ik echt dik jalours, toen iemand me vertelde dat hij vaak zoveel moeite moest doen om juist niet te veel hoogte te lopen, dat het irritant werd.
|
|
|
Vliegenaar
Geen avatar
Berichten: 216
|
Sommige mensen kanten teveel aan waardoor ze teveel snelheid verliezen. Ook moet je op tijd depoweren, als je depowered gaat je kite nm. verder naar het windvenster.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Hi Dave, hier een paar tips waar je misschien wat aan hebt.
Als eerste wil je natuurlijk dat je vlieger je niet downwind trekt maar wil je er eigenlijk een beetje tegenin varen. Als je stilstaat en je stuurt je vlieger helemaal naar de zijkant van het windvenster dan merk je dat jezelf ook naar de zijkant wordt getrokken. Als je de bar niet helemaal aantrekt ( niet full power vaart) gaat je vlieger wat verder naast je staan. Hierdoor wordt het makkelijker om hoogte te lopen. Veel mensen kunnen alleen maar hoogte lopen als het echt hard waait. Ze trappen dan de zijkant van het board ( de rail) flink in het water en gaan dan door de enorme weerstand hoogte lopen. Bij weinig wind raak je dan al gauw al je snelheid kwijt en val je stil. Als je tijdens het varen je vlieger iets depowerd zal je vlieger helemaal naast je gaan staan / in de uiterste hoek van het windvenster. Even snelheid maken ( gewoon iets afvallen / downwind varen) en vervolgens kijk je naar een punt ( upwind) aan de horizon waar je naar toe wilt . Niet meteen op de rail van je board gaan staan maar gewoon KIJKEN waar je naar toe wilt. Boardje nog steeds ietsie recht / plat op het water Je lichaam draait dan automatisch mee en je stuurt dan ook automatisch je boardje in de goede richting. Gaat het erg hard dan rem je met de zijkant van je board iets af. Als je erg hard vaart dan blijft je vlieger weer iets achter / verder in het windvenster staan en heb je meer "trek" / "pull" downwind. Echt HOOGTE lopen gaat dus beter als je niet al te snel vaart . Probeer vanuit je heupen je board te sturen en gebruik je rail alleen om af te remmen als je teveel snelheid hebt. Bij kneitersharde wind rag je gewoon op de rail / zijkant van je boardje en zul je straks gaan merken dat het makkelijker is om hoogte te lopen dan af te vallen. Ik weet niet waar je vaart? Je moet anders gewoon eens iemand aanspreken of hij / zij eens wil kijken en je een advies kan geven. Op het water is het vaak erg snel uitgelegd.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Tom! Aan wind heeft hoogte lopen als resultaat, haaks op de wind heet halve wind... Hoogte komt van veel gebruikte metaforen als boven de wind, lagerwal, bovenlangs varen, up wind, downwind etc. verder goed aangvuld!
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Hmmppf heb ik destijds toch niet echt goed opgelet bij de "theorie"
|
|
|
Dave Wiersma
Geen avatar
Berichten: 2
|
Bedankt voor jullie tips. Klopt ik denk dat ik teveel aan mijn bar trek en te veel snelheid uit de plank haal door hem te kanten. Mijn board is overigens een f-one triax gold edition 1,40 meter.
Greetz
|
|
|