Technisch Ra-ra-tje, voor de puzzelaar

Wimt

Berichten: 2498
November 21, 2009, 13:03:26
edit2Rapporteer  
Kijken of jullie technisch inzicht hebben.

Het gaat over mijn Bamboe-board, in principe zonder vinnen, met diepe rails. 1.36m lang, en 42 cm breed.
Even vooraf:

Doel, en behaald doel, is een groot inzet bereik. Vandaar dat het board breed is. Maar de nadelen van een breed board wil, en heb ik niet.
Brede boards zijn moeilijker te kanten, landen harder en zijn minder wendbaar.
Mijn board heeft dat probleem niet.
Vraag geen foto`s van het board, want die publiceer ik niet meer. Na het bamboe te hebben vervangen door koolstof, ga ik ermee langs de fabrikanten. Kunnen ze zich ontwikkelingsgeld besparen voor ECHT iets nieuws en beters.

I.v.m. bovenstaand doel; waarom zou ik in het middendeel van het board, een V-bodem toepassen?
Zijn een 4-tal redenen. Raden maar! Cheesy.

Heren Moderators; dit s.v.p. niet verplaatsen naar de zelfbouw-site, want daar kijkt niemand, en demotiveert mij allleen maar om nog iets te mailen. Nou mailt er tenminste nog Iemand op deze site Grin.

 
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #1 November 21, 2009, 13:11:00
edit2Rapporteer  
Kijken of jullie technisch inzicht hebben.
I.v.m. bovenstaand doel; waarom zou ik in het middendeel van het board, een V-bodem toepassen?
Zijn een 4-tal redenen. Raden maar! Cheesy.


Omdat je niets beters te doen hebt...
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #2 November 21, 2009, 13:13:46
edit2Rapporteer  
Dat ik geen zak te doen heb, dat is prive en intereseert niemand, dus raden lul!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #3 November 21, 2009, 13:16:23
edit2Rapporteer  
minder spray

koersvastheid

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #4 November 21, 2009, 13:33:06
edit2Rapporteer  
minder weerstand, meer snelheid????
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #5 November 21, 2009, 13:40:50
edit2Rapporteer  
Meer concaaf bedoel je dus?

Want dan wil ik je niet teleurstellen maar dat is al gedaan door Ocean Rodeo met hun Mako serie, concaaf van bijna 2cm, enorm bereik daarmee.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #6 November 21, 2009, 13:45:31
edit2Rapporteer  
V-bodem zoals bij boten? Om eerder te planeren (in combinatie met platte vlakken voor en achter)? Betere koersvastheid?
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #7 November 21, 2009, 13:46:53
edit2Rapporteer  
V dus dat de punt van de v naar beneden wijst?

DM2008 bedoeld wat ik bedoel.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #8 November 21, 2009, 13:56:42
edit2Rapporteer  
V dus dat de punt van de v naar beneden wijst?

DM2008 bedoeld wat ik bedoel.


Ik wil zonder vinnen, dus meer koersvastheid, ter compensatie, dat klopt; dat is nodig
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #9 November 21, 2009, 13:57:45
edit2Rapporteer  
Spray; neen, de V zit nml in het middenstuk, terwijl de spray altijd bij de boeg onstaat.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #10 November 21, 2009, 13:58:21
edit2Rapporteer  
Planeren zal iets minder zijn.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #11 November 21, 2009, 13:59:03
edit2Rapporteer  
Ik bedoel geen concaaf
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #12 November 21, 2009, 14:03:37
edit2Rapporteer  
Ik geef zelf alvast een voorzet; je hebt zo automatisch aanpassende, verstellende, rocker. Wanneer de wind terugvalt, loopt de plank meer op de hogere kanten van de V, en daar is de rocker dus minder, en minder rocker betekent beter planeren bij weinig wind.

Bij meer wind, is de plank meer uit het water, en is de rocker ook meer ( 7 cm bij deze plank, 4cm bij low-end),, dus meer wendbaareid, en beter over de golven gaan 
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #13 November 21, 2009, 14:31:15
edit2Rapporteer  
Dus je bedoeld een negatieve concaaf?

Mijn oplossing voor een breed board zonder de nadelen is een deur met veel flex, weinig rocker en geen vinnen. Zet je meer druk dan krijg je meer rocker. Gevolg: makkelijk te kanten, zacht landen en erg wendbaar. Wel andere nadelen: speed en toeside.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #14 November 21, 2009, 15:02:49
edit2Rapporteer  
Het is een echte V van 2 cm. Maar dan alleen de zijkanten, niet binnen de 14 cm brede channel. Aankanten gaat dan ook beter; De V geeft natuurlijk makkelijk mee, maar de plank wordt bij aankanten extra geraakt bij de voor en achterkant, waardoor de plank beter hoogte gaat lopen.  Het gaat mij niet om een licht-weer board, maar een board met een zeer breed inzetbereik, net als kites dat nu ook hebben.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #15 November 21, 2009, 17:53:39
edit2Rapporteer  
Het voordeel van de V zit ook i.sm. de bult in het midden van het board, die bult zorgt nml. ervoor dat de lucht onder het board wordt weggeduwd,zodat de rail meer effect heeft. En dankzij de V, kan de lucht nog makkelijker wegkomen, dus meer grip op de rail in het water.

Bovendien heb ik geen vinnen, of 2 kleintjes; scheelt 250 gram, minder weerstand, en minder gevaarlijk en makkelijker transport. Dankzij de V, is er minder grip in het midden van de plank, en dus meer grip aan de uiteinden van de plank, zodat de plank meer richting krijgt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.