safety hand-out

kentyman

Berichten: 2093
November 24, 2009, 14:25:45
edit2Rapporteer  
hoi allemaal!

Ik werk zelf als IKO instructeur voor een kleine kite-school die probeert de veiligheid voorop te stellen (www.kitesafe.nl). We proberen leerlingen zo goed mogelijk te informeren over de gevaren en ze te begeleiden tot ze ECHT zelfstandig zijn. Ik wil niet zeggen dat we de beste en meest veilige school zijn, maar we doen in ieder geval ons best :-)

Een tijdje geleden hebben we een "safety-handout" gemaakt met daarop een aantal belangrijke tips voor veilig kitesurfen. De handout is print-baar op A4 formaat en dus redelijk makkelijk te verspreiden. Het is een zeer beknopt overzicht maar alle beetjes helpen!

zie hier de hand-out:

http://kitesafe.nl/images/stories/KiteSafeSafetyHandout.jpg

Lude

Berichten: 1420
Antwoord #1 November 24, 2009, 14:34:33
edit2Rapporteer  
Heel goed dat je deze deelt. Misschien iets om gewoon wat in de auto te leggen, als je iemand ziet klooien of je spreekt iemand die wil beginnen deze in de hand drukken.

Misschien nog ff met grote letters erboven: neem altijd les
diesel oo7

Berichten: 515
Antwoord #2 November 24, 2009, 14:56:09
edit2Rapporteer  
Zeer mooi Initiatief ik zal er zeker wat in de auto leggen en onder de kiters op mijn home spot verspreiden

 ThumpsUp
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #3 November 24, 2009, 15:09:21
edit2Rapporteer  
Uitstekend,!
Ben ik ook mee bezig.
Ziet er goed uit.
Bij mij staat er dat lijnen upwind uitleggen veiliger is.
Nadelen bij lijnen downwind:
- helper staat tussen lijnen en bridle bij omdraaien
- als je helper de kite omdraait voor je helemaal downwind gelopen bent, zit hij in de powerzone
Ik zie dat heel vaak fout gaan: helper krijgt een sleur van de kite en laat hem voortijdig los.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #4 November 24, 2009, 15:32:56
edit2Rapporteer  
Bij mij staat er dat lijnen upwind uitleggen veiliger is.
Nadelen bij lijnen downwind:
- helper staat tussen lijnen en bridle bij omdraaien
- als je helper de kite omdraait voor je helemaal downwind gelopen bent, zit hij in de powerzone
Ik zie dat heel vaak fout gaan: helper krijgt een sleur van de kite en laat hem voortijdig los.

Juist niet toch? Bij lijnen upwind staat de helper toch juist tussen de lijnen bij het omdraaien? En als je helper de kite te vroeg omdraait staat hij toch juist bij de lijnen upwind vol in de powerzone?

Volgens mij is lijnen downwind (zoals op de hand-out van kit-safe) de veiligere manier.

Of denk ik nu juist binnenstebuiten, andersom en in spiegelbeeld?
Sherida

Berichten: 268
Antwoord #5 November 24, 2009, 15:39:10
edit2Rapporteer  
@ Brackenwood, volgens mij klopt het wat je zegt.

De bar ligt downwind van de vlieger.. Dus zijn de lijnen downwind t.o.v. de vlieger uitgelopen. Bij upwind bar uitrollen staat de kite meteen vol in de powerzone.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #6 November 24, 2009, 16:09:50
edit2Rapporteer  
precies: met de lijnen downwind van de kite moet je wel heel erg je best doen wil je de kite midden in de powerzone oplaten :-) (je moet dan helemaal 180 graden rond de kiter lopen om de kite in de powerzone te zetten)..

met de lijnen upwind ligt de kite direct al midden in de powerzone...

Ook nog een dingetje trouwens, met deze lijnen setup is het heel makkelijk om te checken of je lijnen goed zitten:
1) ga met je voeten op de bar staan
2) pak je stuurlijnen in je handen en til de stuurlijnen een stukje op
3) als het goed is lopen de stuurlijnen dan linea recta naar de trailing edge pigtails zonder kruisingen etc

vandaar deze setup
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #7 November 24, 2009, 16:47:19
edit2Rapporteer  
Foutje, jullie hebben gelijk.
Ik was even helemaal in de war.
Dat krijg je met die nachten met 2 kinderen met mexicaanse griep.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #8 November 24, 2009, 16:48:49
edit2Rapporteer  
Ik leg ze dus ook altijd downwind.
Want bij lijnen UPWIND krijg je die problemen die je vaak ziet. Vooral op Schellinkhout met de krappe ruimte en obstakels is dat vervelend. (Daarom parkeer ik nooit op de 1ste rij).
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #9 November 24, 2009, 18:13:44
edit2Rapporteer  
Zeer goed initiatief maar als ik dat aan mensen uit ga delen moet de reclame eraf. Is leuk voor jouw school als print-out maar we gaan niet allemaal flyeren voor jouw school Wink

Linkje naar de iko site lijkt mij dan toepasselijker als we zoiets als safetyblad richting de beginners willen gebruiken.

Lijnen downwind is natuurlijk veel beter. Zo kan je de lijnen 1 op 1 aansluiten (wel ff de bar omdraaien voor het uitlopen). Zo maak je de minste fouten vind ik.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #10 November 24, 2009, 18:29:49
edit2Rapporteer  
Zeer goed initiatief maar als ik dat aan mensen uit ga delen moet de reclame eraf. Is leuk voor jouw school als print-out maar we gaan niet allemaal flyeren voor jouw school Wink

Linkje naar de iko site lijkt mij dan toepasselijker

Linkje naar NKV lijkt me beter dan IKO
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #11 November 24, 2009, 18:54:36
edit2Rapporteer  
Goede zaak!
VInd het schema met de maten en wind nog niet helemaal ok, maar goed.

Lijnen downwind uitlopen is ook volgens IKO normen...ik merk alleen dat ik echt 1 van de weinigen ben (op SLufter) die dit ook doet.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 November 24, 2009, 21:15:44
edit2Rapporteer  
goed initiatief
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 November 24, 2009, 21:39:16
edit2Rapporteer  
prima opzet, idd maat tabel is uit de C tijd, die moet worden aangepast.

Over het punt van reclame, je/we zouden inderdaad een neutrale website moeten maken, met maar één belang: de veiligheid van de bezoeker.

even off topic:
Ik herinner me 2 gasten op Vlieland die van de zomer een enorme Crossbow oplieten, keurig vanaf 9 uur, maar met de LE richting de powerzone... Oei wat werd die gozer gelanceerd! Ik ging er maar naar toe voor wat hulpvaardige tips maar het waren vastberaden friezen, die vroegen waar ik me mee bemoeide etc. kreeg ik nog een bek ook zeg. Nu woei het niet hard genoeg voor echt gevaar maar ja, vlaagje er tussen door en het is mis.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #14 November 24, 2009, 21:49:06
edit2Rapporteer  
Friezen zijn niet vastberaden hoor...... hoogstens een beetje koppig Grin

Goed idee  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.