Morres
Berichten: 9427
|
vanaf het begin af aan dat ik ktiesurf, haak ik gewoon mn CL uit (donkey dick eruit, CL aantrekken en loslaten) ipv de safety gebruiken. Ik heb al eens vaker gezegd, eigenlijk moet 'inhaken' van de CL hetzelfde zijn als 'uithaken'. Dus je methode van de bar aan je trapeze haak moet zelfde zijn als het losmaken, dan heb je een veel betere rflex.
Over reflex gepsroken, daar heeft hier ook eens een heel stuk over gestaan, vertaald van KF volgens mij. Denk Mini-mi of El-rudo? weet het niet meer zkr.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Als je niet unhooked vaart dan kan je de leash gewoon op de veilige stand bevestigen en is het trekken van je QR voldoende om de kracht uit de kite te halen. Wat in Ierland gebeurd is valt bijna niet te vergelijken. Korte afstand tussen jou en de rotsen en het selflaunchen waarbij de kite recht door het windvenster gaat. Dan is het trekken van de safety gewoon niet snel genoeg te doen.
Weet niet welke kite jij hebt maar als hij na het trekken van de QR nog gaat loopen en zoveel kracht ontwikkeld zou ik hem gelijk inruilen.
En Morres, bij een goed werkende QR dan is het releasen van de QR toch echt veel simpeler en kost minder kracht dan een loopende krachtopbouwende kite met je armen naar achter te trekken om de chickenloop lost te halen.
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Ik heb nog nooit mn safety hoeven trekken. Op zo'n dag als vandaag (Slufter) waar je zelfs met n 7 overpowered was vaar ik ook zonder leash en dus alleen ingehaakt. Waar ik dan wel moeite mee heb is dat als ik mn safety wel moet activeren ik mogelijk iemand anders mn kite/lijnen in zn nek parkeer. Als je geraakt wordt door n rondvliegende kite met lijnen dan kan je zelf helemaal niks meer doen. Ja hopen dat het goed afloopt en verhaal halen. Dus moeilijk. Wat ik uit het verhaal op maak over daar in Ierland is dat het slachtoffer beter sommige dingen anders had kunnen doen.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Als je denkt dat je kite na het trekken van je hoofdsafety niet in 99% van de gevallen compleet powerloos wordt zou ik toch eens serieus naar een ander systeem gaan zoeken (bij de verige 1% moet je dan denken aan: met kites in de knoop, een doorgesneden safetylijn etc)
Dit is ook een van de redenen dat ik nog steeds met C-kites + 5e-lijn vaar, als ik daar mijn safety trek blijft de kite mooi in een smiley op het water liggen met 0,0 power. Zelfs in 8bft zoals vorige week woensdag met een 7m.....
Voordeel hiervan is dat ik niet bang ben om mijn safety te trekken en ik daardoor met onstuimig weer soms wel meerdere keren per dag preventief de safety activeer als de kite iets raars doet. Safety herstellen en kite restarten is maar een paar minuutjes werk, dus dat mag geen reden zijn om een mogelijk gevaarlijke situatie af te wachten.
Zonder leash varen is dan ook echt not-done, want zo durf je nooit preventief je safety trekken en als je hem trekt breng je mogelijk anderen in gevaar. Ander voordeel van vaak preventief je safety trekken is dat je vertrouwd raakt met wat je kite doet en je sneller je safety kunt vinden als het echt nodig is (safety-reflex).....
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Maar chico wat is dan de rede dat je zonder Leash vaart? Als ik je verhaal zo lees voel ik dat jij eventueel zal twijfelen om je safety te trekken als het moment daar is. Doe gewoon de leash aan en train je reflex van trekken zoals Morres zegt. Dan zal je vast wel eens te veel releasen maar zo heb je minder twijfel op het moment dat het moet. Zelf ook ervaren in 8bft met een loopende kite (lijn bleef achter bar hangen) alles gaat snel zeker als je ondergetrokken word, maar het releasen ging prima dankzij het oefenen. Evan anders pas je ff je bericht aan in hetzelfde als wat ik wil zeggen (10sec eerder als mij )
|
|
|
HDFrank
Berichten: 618
|
Ik gebruik mijn QR om alleen te landen. (Peter Lynn Synergy) Maar voor elke start check ik of de knop direct los kan of niet. Mijn safety check ik alleen bij de eerste start die dag.
4 maal voorgekomen dat QR te zwaar los kwam voor de start.(kan door zand) Dit betekend dan ook schoonmaken. En nogmaals proberen.
Als ik het goed lees had David North een geleende kite. "checken heeft echt zin"
Grtz Frank
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Oja je zal je standaardprocedure ook moeten aanpassen Gebruikersnaam. Eerst om je heen kijken en dan pas je safety trekken is echt niet te doen. Dan ben je zeker veel te laat. Vertrouw je het niet dan trek je de safety. Zit er iemand downwind dan heeft hij bot gezegd gewoon pech (kite schiet niet gelijk naar beneden dus hij kan nog wegvaren vaak)
We kunnen het echt niet vaak genoeg zeggen. Train je reflex en trek je safety als je het niet vertrouwd. Tevens kan je bij gevaarlijke situaties zoals het oplaten bij onstuimige wind, je hand op de safety houden om iets sneller te zijn.
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
Ik vaar Flexifoil Atom, zeer stabiel en zeer veilig. Een lijn bleef ook bij mij na een onbedoelde sprong achter mijn bar hangen. Loopen dus, ook na safety trekken. Kreeg het niet gefixt en heb uiteindelijk een eindje op zee mijn leash getrokken en alles maar vaarwel gezegd. Een bevriende kiter heeft de bende gelukkig opgehaald. Maar mijn punt blijft dat ik in een panieksituatie, hoe dan ook ontstaan, in een flits alles wil kunnen lozen.
|
|
|
Ocean-Limbo
Berichten: 2637
|
In de paar situaties dat ik het tricky vond, heb ik mijn kite preventief released op manier zoals Moerres het beschrijft (uithaken). Toch vraag ik me af op de quickrelease (safety) uit ergonomisch oogpunt wel op de juiste plek zit. In Stress-situaties heb je de handen eerder boven je hoofd (ter bescherming) dan op buikhoogte en waarschijnlijk is de quickrelease ook moeilijk bereikbaar omdat je meegesleurd wordt. Hebben parachutisten hun niet ter hoogte van hun schouder .... Vraag/stelling: Zit de huidige safety wel op de juiste plek ...?
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Dat is erg vreemd want na het releasen zou het niet moeten uitmaken welke stuurlijn er rond je bar zit want hij hangt dan bij jou enkel aan de powerlijnen volgens mij. In mijn geval was na het releasen ook de druk er volledig uit door de mini 5th en stopte het loopen. Als jij in een panieksituatie echt alles wilt lozen dan zal je zonder leash moeten varen ja. Maar dat raad ik echt af. Zoals Evan al vertelde zal in 99% van de tijd door je QR alle druk eruit zijn, zo niet dan word het tijd voor een andere kite Limbo, waar anders ga jij een safety steken? Voor je buik is met de huidige bar/kite het enigste punt waar je bij de lijnen kan. Tenzij je elektrisch wilt werken maar dan verkies ik toch echt liever iets mechanisch (stel je voor dat de stroom leeg is )
|
|
|
Ocean-Limbo
Berichten: 2637
|
Limbo, waar anders ga jij een safety steken? Voor je buik is met de huidige bar/kite het enigste punt waar je bij de lijnen kan. Tenzij je elektrisch wilt werken maar dan verkies ik toch echt liever iets mechanisch (stel je voor dat de stroom leeg is ) Daar heeft Wimt wel een oplossing voor (....die we vervolgens wel eerst laten keuren door El Rudo) Even alle gekheidd op een stokje ..... Als je er al vanuit blijft gaan dat de enige mogelijkheid van je QR ter hoogte van je buik/bar is, komen er nooit vernieuwingen ... innovaties vragen om een open mind ......
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Tuurlijk, maar jij zwengelt die discussie aan dus moet je ook een voorbeeld geven eej
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
Reflex: andere kite gaat 'm niet worden, ben veel te tevreden. Flexifoil is niet het grootste merk, maar volgens mij valt er op de atom weinig aan te merken. Depowerstrap is toegankelijk en werkt super. Hier vang ik vlagen regelmatig prima mee op. Ik hoop echt dat de industrie zich gaat focussen op de veiligheid, ipv andere kleurtjes en printjes. Er zijn al forse stappen gemaakt, maar mijns inziens zijn we er nog lang niet, en ik kom niet veel verder dan bovengenoemde oplossing. Ik zal eerstvolgende keer mijn safety eens een aantal keren gaan trekken, om er nog meer mee vertrouwd te raken.
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Toch zijn er goede safetys op de markt naar mijn idee. Tuurlijk kan het altijd beter maar veel systemen waarmee ik gevaren heb werken toch naar behoren. Gewoon QR trekken zorgde ervoor dat de kite vrijwel drukloos op de grond bleef.
|
|
|
Spoon
Berichten: 1864
|
Doe gewoon de leash aan en train je reflex van trekken zoals Morres zegt.
Hebben parachutisten hun niet ter hoogte van hun schouder .... Het is wel grappig dat parachutespringen nu naar voren komt. Als je ooit besluit de AAF (Accelerated Free Fall) cursus te gaan doen dan beginnen ze dus ook met je reflexen trainen. Je springt 7 sprongen solo met twee instructeurs. de eerste 4 sprongen hebben ze je beet en letten ze op je houding en dergelijke. Op het moment dat jij een hand signaal krijgt van ze moet je naar je parachute release touw grijpen maar nog niet trekken. Dit doe je drie keer per sprong zodat je weet waar die zit, hoe die voelt en weet waar je aan moet trekken. Daarna mag je er pas echt aan trekken. Ik denk dat bij het kitesurfen de safety wel op zn plek zit waar je het snelste kan reageren. Je hebt daar je handen toch al.
|
|
|
Jelle
Berichten: 1293
|
Als ...na het trekken van je hoofdsafety niet in 99% van de gevallen compleet powerloos wordt zou ik toch eens serieus naar een ander systeem gaan zoeken Volgens De Uitvinder, Legaignoux, bestaat 100% depower niet. Nav. Captain die dit voorjaar stierf hebben we eens proberen uit te rekenen hoeveel kracht er nog staat op een ideaal neergevallen 5th kite als het opeens windkracht 9 wordt. Kan te veel zijn. Maar er zijn nog veel kites die op een stuurlijn geleashd zijn. Bij Cshapes kon dat, bij SLE's gaan ze tollen. En er zijn zeer respectabele kites die wel op 1 of 2 powerlijnen geleashd zijn, maar niet netjes op hun rug vallen. Dus ze blijven trekken.
|
|
|
vissie
Berichten: 757
|
helaas nu 2 x me safety moet trekken..Beide keren werken ze..Controleer regelmatig of alles er nog oke uit ziet..Je moet je natuurlijk wel fijn onder je kite voelen!
|
|
|
jaapd
Berichten: 609
|
Globerider had vroeger een bar met de quickrelease op de plek van de stopper. Deze was veel sneller te gebruiken dan de huidige systemen. Het ding zat voor je neus en te gebruiken door een hand 10cm opzij te bewegen. Alleen het systeem wat F.one een tijdje had waarbij releasen niks anders was dan de bar van je afduwen was sneller.
Deze beide systemen hadden wel andere nadelen maar op safety gebied waren ze veel beter dan de huidige systemen.
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
Je safety trekken gaat perfect en heel snel, ook bij mij. Het Flexifoilsysteem doet echt niet onder voor de rest. Er zijn alleen toch situaties dat je ALLES wil lozen. 100% depower in een windstoot van 8-9-bft? Jammer maar helaas, moven met de bende en zo snel mogelijk. Ik heb de Captain discussie ook gevolgd toen. Ik ken bv ook het verhaal van een zeer geoefende kiter waarbij een van z'n lijnen brak in harde wind: loopen, safety trekken, GEEN verandering, want het loopen heeft a.h.w. EEN dik touw gemaakt. In alle consternatie op z'n rug volle kracht over het strand en zijn leash niet meer kunnen vinden. Omstanders hebben 'm kunnen redden. Nogmaals: een zeer geoefende kiter met perfect materiaal. Daarom overweeg ik afscheid van m'n leash te nemen de komende maanden. Depowersysteem om zaken op te vangen (dus ook met een kleine vlieger beginnen om volledig gepowerd het water op te gaan), en je safety als farewell in paniek. Dit komt toch bijna nooit voor.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Ik ga mij hier ff niet mee bemoeien. De vorige keer dat ik het over een niet werkende / af en toe weigerende Safety/ QR had probeerde men mij bij m'n enkels af te schieten
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Met leash varen heeft echt meer voordelen dan zonder hoor. Je kan dan releasen voor het echt erg word. Jij zal twijfelen als je zonder leash vaart wat weer gevaarlijker kan worden. En tevens breng je anderen in gevaar waar dit echt onnodig is. Randgevallen zijn er altijd. Zo kunnen we over het varen zonder leash ook wel ongelukken verzinnen. Maar zoals eerder gezegd is in 99% van de gevallen het releasen van de QR voldoende. hehe Tom, het is altijd gevaarlijk ja
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ik kan niet voor andere merken spreken maar ik denk dat de situatie daar niet anders is. Praktisch alle kitesurf merken worden geleid door ervaren kitesurfers, met jaren ervaring in de ontwikkeling van safety systemen. Veiligheid en betrouwbaarheid van safety systemen is een continu discussie punt. De grootste uitdaging is het ontwerpen binnen de grenzen van hufter-proof, zand, zout, slijtage, onder water, zootje in de knoop, paniek, etc. Ik denk zelf, vanuit de ergonomie, dat een reflex naar het bevestigingspunt wel te verdedigen is, al wil je in een nood situatie vooral met je armen zwaaien om je balans te vinden. Het trekken van je safety bestaat uit twee hoofdzaken: De beweging van een hand naar het bedieningselement, en de werking daarvan. Een derde punt, wat gebeurt er als je succesvol de safety heb getrokken, is een andere discussie (flagging, 5th-achtige dingen of snel weer varen) Beiden moeten in 100% van de gevallen werken. We hebben bij OR gekozen voor een safety die ook werkt als de bar tegen de chickenloop zit, of als er een lijn of leash om de chickenloop zit gedraaid. Verder is de uitduw kracht nauwelijks afhankelijk van de belasting, en is er een grote niet te missen manchet gebruikt.
Ik weet niet wat er in Ierland gebeurt is, ik heb het niet zo gevolgd. Mijn eerste gevoel bij dit soort ongelukken is dat het gepiel op "sketchy launch sites" bij harde wind heel snel uit de klauwen loopt. Opmerkelijk dat deze dude met helm toch aan hoofdletsel is overleden, dat geeft even aan met welke krachten je te maken hebt. Ik denk helaas in de eerste instantie aan een enorme inschattingsfout om te gaan self-launchen in deze setting (wind en rotsen)
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
@ Reflex, wij zijn het oneens denk ik. Ik ben geen safetytrekker, constateer ik. Zodra ik dat wil, wil ik ook alles kwijt. Ik verwacht dus ook geen extra twijfel. Het argument van extra gevaar is een invulling van een wellicht nog te ontstane situatie. Voorbarig. Wie weet is het juist veiliger gebleken. Zoals ik eerder al zei, zal ik de eerstvolgende sessie regelmatig m'n safety trekken in allerlei brute omstandigheden om voor mezelf tot een eindoordeel te komen.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Yup El rudo Als ik beginners informatie geef over het kitesurfen dan vergelijk ik het altijd met motorrijden. Je kunt lekker rustig op zondagmorgen op de motor een eindje gaan touren . Je moet dan wel je rijbewijs hebben om in ieder geval de basisvaardigheden te beheersen. Ook dan kun je geconfronteerd worden met een "noodsituatie" ( kitesurfen tot een knoopje of max 18) Je kunt ook de TT in Assen gaan rijden. Iedere motorrijder met een beetje gezond verstand begrijpt dat je dat als beginner niet in je hoofd moet halen. ( kitesurfen met harde wind) De echte "mafketels" pakken een crossmotor en ragge, ramme en rauze op een crossbaan ergens in Brabant. ( kitesurfen met kneiters harde wind) Daarnaast heb je allerlei "tussen situaties" waarbij jijzelf als kitesurfer moet kunnen herkennen in welke situatie jij je bevindt. Helaas denken veel mensen te snel dat ze de TT kunnen varen of hebben ze totaal niet in de gaten dat ze met een monster van een crossmotor bezig zijn................... Nog vervelender wordt het als blijkt dat de remmen op dat ding niet echt werken
|
|
|