Benodigdheden;
- een bezemsteel, al of niet van heks
-plaksel
-een gebruikt condoom
-en de nodige naiviteit om de Wimt-methode toe te passen.
Lekt de kite redelijk vlot leeg (3 uur), dan kun je het lek makkelijk opsporen d.m.v. hard oppompen, en met een grote spons met zeepsop de kite insmeren (let wel; de zeepsop is niet goed voor de protectielaag tegen UV van de kite). Lekt het bijv. in het midden of bij de strut-eind, trek dan niet de hele LE eruit, maar alleen het lekke deel, dan weer pompen en met watervaste stift markeren.
Daarna met PVC-zachtlijm (Gamma, 6 euro voor 100 cc, met plakkers) beplakken, beide kanten, na licht opschuren.
Monteren, en nu komt die heksenbezemsteel im frage; Met powertape het condoom vasttapen aan bezemsteel-eind (stok mag dus ook), LE opstropen, en bezemsteel erin steken. Voordeel; je condoom zit er nooit gedraaid in.
Tot nu toe allemaal niet veel bijzonders. Nu echter de Wimt- methode bij een langzaam lekkende kite. Mijn kite had daar al een tijdje last van. Bleken er acht kleine gaatjes in te zitten, waarschijnlijk veroorzaakt door distels (Kessenich), en die vindt je niet makkelijk.
Methode; trek de LE condoom eruit, doe een in zeepsop gedrenkt ander LE condoom erover heen (supersafe
, pomp de binnenste condoom op, en doordat de luchtbelletjes op deze manier worden geaccumuleerd, zie je elke lekkage direct.
Prik met een priem door beide condooms door beide gaatjes, en doe door dit gat een kleine tie-wrap. Het kopje van de tie-wrap blijft hangen in het gat, en vind je gat het altijd terug.
Wil je de priemmethode niet, dan kun je met meetlint de locatie ongeveer opmeten, en met een stuk gezeepsopt condoom over die plek heenwrijven, om het gaatje te vinden (dubbelzinniger kan ik het niet bedenken).
Daarna een sigaretje roken, en klaar was Kees (Wimt).