North 5th element of 4-lijns?!

JesKite89

Berichten: 42
December 31, 2009, 14:26:33
edit2Rapporteer  
Hallo Mensen,

Ik heb al een topic gelezen van een beginnende kiter met een soortgelijke vraag maar voor mij kon ik daar niet genoeg duidelijkheid uit halen.

Binnekort komt er bij mij een 10m 2009 Evo binnen maar ik zit enkel nog te twijfelen tussen de 'normale' 4-lijns bar voor de Evo of de, wat duurdere, 5th element bar van North.

Mijn gewicht is 64kg en ik ben geen beginnende kiter meer. Kunnen jullie misschien naast de veiligheid wat andere voordelen geven waarom ik de 5th element erbij moet kopen? Of moet ik gewoon gaan voor de 4-lijns?

Thanx alvast!

bertvh

Berichten: 224
Antwoord #1 December 31, 2009, 17:15:00
edit2Rapporteer  
hoy heb de evo12m met de 4 lijns(standaard) werkt heel goed.
heb begrepen dat 5 lijns iets veiliger zou zijn.
heb ook een rebel en dit is dan weer met de 5 lijnen maar ook een kleinere maat.
zelf heb ik nog niet aan de lijve kunnen ondervinden welk de beste is
4 lijnen geraken dan weer minder in de war en minder slijtage;
als je  toch van plan zijt er een nieuw barretje bij te kopen zou ik toch voor de 4 lijns gaan(standaard)
greetz bert

kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #2 Januari 01, 2010, 04:25:43
edit2Rapporteer  

4 lijns minder slijtage?? Ik vaar al jaren 5 lijns, nooit slijtage problemen ondervonden.

5 lijnen is de beste safety.Komt er plots een zware bui aan, en je gebruikt je qr ben je veel beter af met 5 lijnen.

Je kite komt op je 5de lijn te hangen en verliest alle druk, al enkele keren gebruikt en werkt top!!

Groot nadeel met een 5de lijn, maak je een crash en je valt id richting van je kite en je lijnen komen slap te hangen, kite rolt over en je 5de lijn zit rond je kite.Dus qr en zwemmen..

Dus, vaar je meestal in goede condities 4 lijns.

Vaar je in de herfst of als een bui mogelijk is, dan is 5 lijns het veiligst.
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #3 Januari 01, 2010, 12:43:30
edit2Rapporteer  
hey kobrin heb jij dat al verwisseld op de evo?
zou het ook wel eens willen proberen?
maar is dat dan dat kort lijntje dat meegeleverd met kite aan de middeste lus hangen ,daar dan uw 5e aan bevestigen.
maar komen die lengte wel goed uit dan?
heb ook beide baaren van north (2009) maar dus nog niet uitgeprobeert.
ciao bert
Allard

Berichten: 67
Antwoord #4 Januari 01, 2010, 14:02:34
edit2Rapporteer  
Ik vaar mijn 12m en 9m Evo's 2009 alle twee op een vierlijns bar. Vaart lekker, alleen inderdaad geen volledige safety. Wanneer je bij 4 lijns releast dan blijft er altijd wat  kracht in de vlieger en gaat hij naar het begin van windvenster staan.
Bij een crash kan dat betekenen dat je onnodig ver van je board wordt getrokken.
Ook kan je je vlieger bij 4 lijns niet zelfstandig op het land neerleggen zonder power, waardoor je altijd afhankelijk bent van een ander die je kite moet aan pakken (maar er is altijd wel iemand).
De lijn die als vijfde lijn wordt meegeleverd kan op iedere vijflijns Northbar bevestigd worden, waardoor je een stabiel kite krijgt.  ThumpsUp.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #5 Januari 01, 2010, 14:41:47
edit2Rapporteer  
Yo Bert, Ik ben Koen van de zeehondenspot ;-)

We kunnen het binnenkort eens nakijken als je wil, of we wisselen eens van kite.

Nog makkelijker.

Ik ga bij mijn 10m evo wel de stuurlijnen vastmaken aan het laatste knoopje, standaard heeft ie teveel bardruk naar mijn smaak.

Hopelijk wordt het redelijk wat minder op die manier.

Tot binnenkort!
JesKite89

Berichten: 42
Antwoord #6 Januari 01, 2010, 16:50:24
edit2Rapporteer  
Thanx allemaal voor jullie mening!

Waarschijnlijk zal ik in goede condities gewoon met 4-lijns varen dan en ik ben van de kites die ik nu vaar ook wel gewent dat als ik een uitgehaakte trick crash er een beetje power in blijft staan maar dat heb ik wel onder controle..
Met veel wind en buien klinkt die 5e lijn dan wel weer handig, al ben ik van mening dat als je met veel wind crasht en je 5e lijn komt om je kite je indd ook wel een flink probleem hebt! Klinkt niet relaxed als je in zo een situatie moet zwemmen!

Kobrin: ik heb begrepen dat je de bardruk kan aanpassen door knoopjes te verzetten die onder de drijvers van je bar zitten, klopt dat? Hij heeft dus veel bardruk zoals hij gewoonlijk staat afgesteld?!

Nogmaals bedankt allemaal! (Meer info/tips blijven natuurlijk welkom!)
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #7 Januari 01, 2010, 21:05:23
edit2Rapporteer  
Dat klopt Jeskite.

Kijk hier eens naar ;

http://www.northkites.com/public/content/pics__tv/tv/product/evo___bar_pressure_adjustment/index_eng.html


Ik ga het ook eens proberen de volgende sessie, hopelijk snel dus... ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.