Bow of c-shape low end

Marko

Berichten: 1650
Januari 16, 2010, 16:24:44
edit2Rapporteer  
Hey beste mensen,

Ik zat te dubben thuis en ik kwam er maar niet uit.

Wat heeft nou de beste low end zelf denk ik de bow kite maar ik kan het niet onderbouwen kan iemand mij erbij helpen?

Een c-shape bijvoorbeeld torch 13m heeft veel kracht door zijn c-shape
Een Bow bijvoorbeeld een best warroo 13m meer depower maar ook mee low end?

Ik kom er gewoon niet uit zelf denk ik gewoon de bow kite alleen kan het niet onderbouwen.

Groeten

Marko

ps alvast bedankt Grin
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #1 Januari 16, 2010, 18:13:22
edit2Rapporteer  
Het geprojecteerde oppervlak van een "bow" achtige kite is groter en dus zou je er in theorie meer low-end uit kunnen halen. Maar het is erg lastig om de verschillende vliegers te vergelijken. Een 13m2 wil niet altijd zeggen dat je ook precies 13m2 vlieger in handen krijgt. Door de bridles kan de bow-achtige kite meer opwaartsedruk lozen zodat je meer het gevoel van "power on demand" krijgt.

Het is dus moeilijk om te zeggen welke kite de beste lowend zou hebben.
In theorie zou dat de bow-achtige kite kunnen zijn maar dan speelt de afstelling en techniek een grote rol. Je merkt, in de lowend, dan duidelijk het verschil wanneer je de kite verkeerd hebt afgesteld of wanneer je de bar te ver of te weinig aantrekt.

Natuurlijk is over dit onderwerp veel gezegd en geschreven en zijn er grote verschillen maar hoop dat je hier wat aan hebt.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 Januari 16, 2010, 18:27:51
edit2Rapporteer  
de 'regel' is dat een bv 12mtr SLE/bow-kite meer power heeft dan een C. Maar zoals minime al zei, de m² zijn nooit exact
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Januari 17, 2010, 13:19:17
edit2Rapporteer  
Wat versta je onder low-end? Ook dat is belangrijk.

En nog belangrijker: waarom wil je dit weten? Aanschaf van nieuw materiaal?


Over het algemeen kun je spreken dat het low-end de minimale wind is waarmee je met deze kite hoogte kunnen lopen.

Een groot verschil tussen een SLE/Bow/Delta/hybride en een C-shape is dat de laatste ook bij weinig wind veel trekkracht genereert, maar helaas niet op een zodanige manier dat je er hoogte mee kunt winnen.

Wel kun je dan tricks doen, iets wat niet gaat in het low-end van een SLE/Bow/Delta kite. Heeft te maken met hoe de kite druk opbouwt en waar hij zich positioneerd in het windvenster. Dat is bij een C-shape in de regel dieper in het windvenster als bij een SLE/Bow/delta. Die vliegen meer naar de rand van het windvenster.

@ Morres: ff je tekst aanpassen want je vergelijkt een bow met een sle/bow Huh Laatste moet C-shape zijn?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 Januari 18, 2010, 12:56:08
edit2Rapporteer  
thx, beetje warrig in het hoofd
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Januari 18, 2010, 20:54:58
edit2Rapporteer  
dat heet THC Morris ( niet thx)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Januari 19, 2010, 00:50:11
edit2Rapporteer  
gehhehehe
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #7 Januari 20, 2010, 20:21:39
edit2Rapporteer  
Nou het is de bedoeling dat ik nog een grotere maat erbij neem. rond de 12-14m en wat ik dan leuk zou vinden is dat ik dan ook tricks kan blijven doen.

Ben 68kilo
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #8 Januari 20, 2010, 21:08:02
edit2Rapporteer  
Nou het is de bedoeling dat ik nog een grotere maat erbij neem. rond de 12-14m en wat ik dan leuk zou vinden is dat ik dan ook tricks kan blijven doen.

Ben 68kilo
welke kite/board  heb je op dit moment?
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #9 Januari 20, 2010, 21:27:21
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu met cabrinha switchblade 2008 10m en 8m

En heb een magic queen 130-40

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Januari 20, 2010, 22:46:51
edit2Rapporteer  
Je bent 68kg, dan zou ik niet snel groter gaan als 10m2.

Switchblade 08 staat niet bekend als een low-end monster, maar ook niet om zijn slechte low-end. Dus dat zit wel snor. Een grotere SB zal echt log worden.

Wat wil je doen in wind waarin je 10m2 SB08 niet meer fijn vaart, of te weinig druk geeft? Heen en weer cruizen? golfrijden? tricks?


Een andere optie is nl. waar HJ al een beetje naar vraagt een ander board nemen. Zo kun je bijvoorbeeld met een spleene door in 15kn al makkelijk hoogtelopen met je 8m2.
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #11 Januari 21, 2010, 13:06:43
edit2Rapporteer  
Oke dat is ook een goed idee..

Me doel is eigelijk dat ik met een knoopje op 12 nog lekker kan springen en tricks oefenen zonder dat je het idee hebt van 'oooo man er zit geen kracht in dit ding'. Zeg maar lekker explosief blijven Smiley.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #12 Januari 21, 2010, 13:10:51
edit2Rapporteer  
12 knopen is voor de meeste tubekites echt al te weinig om goed te kunnen springen. Wel kan je met de grotere kites goed varen en je (wakestyle) tricks oefenen. Ik heb nog weinig tubekites gezien waarmee het onder de 13knp echt fun was (varen en hoogte lopen noem ik geen fun)

Met foilkites kan je dan weer wel onder de 12knp goed varen en springen maar je moet er ook weer van houden.

Je kan dus iets groter gaan als de 10m maar of je daar meer plezier aan beleeft. Zoals Michiel al aangaf is een grotere kite langzaam dus je hebt kans dat je met de 10m er meer uithaalt (makkelijker sinussen).

Persoonlijk heb ik een redelijk goede lowend en kan ik varen (en hoogte lopen) vanaf een knoop of 12. Maar zoals eerder aangegeven kan het echte springen pas vanaf 14/15knp. Eerder is de fun er gewoon niet.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #13 Januari 21, 2010, 13:17:08
edit2Rapporteer  
De snelheid van een kite wordt mede bepaald door het gewicht van de rider die aan de kite hangt. Met andere woorden....... ik denk dat een grotere kite weinig kan aanvullen op je huidige quiver. Misschien zul je een paar knoopjes winnen maar dan heb je, gevoelsmatig, een loge kite in handen. Waarschijnlijk zul je met de snellere 10m2, die je nu hebt, dezelfde lowend kunnen genereren als bijv die 13m2 waroo waar je het over had. Bovendien is de waroo geen uitblinker in het herstarten met weinig wind en dat is nu juist wel het gebied waarin jij de kite zou willen gebruiken. Een systeem zoals bijv de ERA van Zeeko zou misschien uitkomst kunnen bieden maar persoonlijk denk ik dat je een prima setje in handen hebt.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #14 Januari 21, 2010, 14:23:06
edit2Rapporteer  
Ik zou voor de low end dagen een skimboard bij kopen. Feel fun met weinig wind. Gaat een nieuwe wereld voor je open en is erg goed voor je balans!
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #15 Januari 21, 2010, 23:13:49
edit2Rapporteer  
Heey jongens bedankt Grin

Het is me duidelijk ik ga geen andere kite kopen maar even een nieuw skimboard

De wereld van skimboarden ken ik al en is ook geniaaaal Vorig jaar bijna me skimboard door midden gesprongen dus moet even een nieuwe.

Mensen hardstikke bedankt en ik ben een stuk wijzer Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Januari 21, 2010, 23:19:40
edit2Rapporteer  
Alleen een Flysurfer zal nog genoeg druk geven in 12kn voor sprongen e.d. Maar die schijnen in die wind ook niet snel te zijn. En ze zijn erg duur.

Zoiets als een skimboard is zeker een goedkope optie voor meer fun met weinig wind.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Januari 22, 2010, 00:36:08
edit2Rapporteer  
68kg? 10-11mtr met goede low-end en een skimboard, vaar je hoogte met 11knopen ongeveer(vlak water)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.