Zie ik dat jij je stuurlijnen door oogjes van je bar haalt en dan weer naar boven om ze daar vast te zetten? Of zitten hier nog katrolletjes tussen? (zo niet dan moet je denk ik oppassen dat ze niet doorslijten)
Zie ik dat jij je stuurlijnen door oogjes van je bar haalt en dan weer naar boven om ze daar vast te zetten? Of zitten hier nog katrolletjes tussen? (zo niet dan moet je denk ik oppassen dat ze niet doorslijten)
Er zitten katrollen tussen dus het is geen probleem, en de Naish bar van 2006 had het als zo en bij Cabrinha in 2008 ook dus dat werkt prima.
Er zitten katrollen tussen dus het is geen probleem, en de Naish bar van 2006 had het als zo en bij Cabrinha in 2008 ook dus dat werkt prima.
Ah gelukkig!
Als ik naar je één na laatste foto kijk zie ik wel dat je doek wat meer op spanning staat...
Als je gewoon je bar 1:1 had gemonteerd zonder je briddle aan te passen, had dat ook niet gewerkt?
Ik heb helaas geen foto's van voor dat ik de kite ging aanpassen die ik weet niet of het echt spanning is of dat het zo is dat de wind niet echt hard was. En de spanning is ook boven in bij de kite te zien, daar is de bridle nog gewoon zoals de orgineel is. Ik laat het voorlopig wel zo, als die kapot gaat dan heb ik pech. Ik krijg er namelijk toch niets meer voor en ik heb ook nog een 10m.
En de bar alleen op 1:1 werkt niet omdat er zo'n katrollen bridle op zit die de voor powerlijnen met de stuurlijnen verbind. Het kan wel maar dan moest de bridle net zo zijn als van de REV bijvoorbeeld.
Ik vraag me altijd af: is die 2:1 vergroting nu om meer te kunnen depoweren erop gezet, of om sneller te kunnen sturen?
Het lijkt me dat de kite die van 2:1 naar 1:1 gaat minder snel zal sturen. Ik heb dat ook zo ervaren met een Naish (die eerste SLE van Naish, ben de naam ff kwijt, 2006 en 2007 model).
Bardruk werd aanzienlijk lager, maar stuursnelheid ook. Echter door de afgenomen bar en stuurdruk kun je weer makkelijker sturen wat het gevoel geeft dat hij toch nog redelijk snel stuurt.
Ben benieuwd hoe je het op het water gaat ervaren. Zou voor veel mensen een uitkomst zijn denk ik
Ik vraag me altijd af: is die 2:1 vergroting nu om meer te kunnen depoweren erop gezet, of om sneller te kunnen sturen?
Het lijkt me dat de kite die van 2:1 naar 1:1 gaat minder snel zal sturen. Ik heb dat ook zo ervaren met een Naish (die eerste SLE van Naish, ben de naam ff kwijt, 2006 en 2007 model).
Bardruk werd aanzienlijk lager, maar stuursnelheid ook. Echter door de afgenomen bar en stuurdruk kun je weer makkelijker sturen wat het gevoel geeft dat hij toch nog redelijk snel stuurt.
Ben benieuwd hoe je het op het water gaat ervaren. Zou voor veel mensen een uitkomst zijn denk ik
De gene die jij bedoel is inderdaad wat Reflex zegt de Naish Boxer SLE uit 2007. In 2008 kwamen ze met die Sigma gevallen.
Maar hier een foto van een Boxer SLE, de bridle is aanzienlijk anders dan mijn Xbow2 daardoor kon deze wel op 1:1 gevlogen worden. Daardoor werdt de stuurtuitslag wel minder maar ook lichter. Doordat de Xbow2 een dubbele katrol heeft en dat de katrol niet op de kite is bevestigd maar in de bridle wil dat helemaal niet.
Omdat de Xbow2 dus een compleet andere bridle heeft heb ik er dus een soort van bridle opgezet als de Best Waroo heeft. En daardoor stuurt die zeer direct er snel. Maar is de bardruk niet compleet weg maar je kunt nu precies voelen waar die staat.
« Laatste verandering: Februari 02, 2010, 17:40:27 door Marc_87 »
Vandaag even mijn 14m Contra 2007 aangepast, de eerste indruk is zeer goed. Er was bijna geen wind en hij bleeft perfect in de lucht. Hier een foto van de aangepaste bridle:
De rede dat deze bridle iets anders is dan bij mijn Xbow2 is omdat de afstand tussen de aanknopings punten van de bridle anders te ver uit elkaar lagen en dat zodoende de kite zou kunnen vervormen.
Mijn nieuwe oude Cab switchblade 16 op aanraden van Marc aangepast op dezelfde wijze als zijn 14 contra.. Nog niet gevlogen, maar op mysterieuze wijze passen alle toomstukjes op andere wijze zonder knippen of extra knopen in elkaar... (zie schets) alleen de dubbele katrol met de slijptol twee enkeltjes van gemaakt.. verder kan ik alles zo terugzetten.. De stand van de kite op de grond met de lijnen eraan lijkt prima, het power/depower bereik is uiteraard minder (meer bar beweging nodig) maar lijkt wel ok.. . Nu nog testvliegen.. Eerste keer maar ff met weinig wind veel ruimte en niet alleen....
Het toompunt komt bij jou versie dichter naar de wingtip.. dus directer sturen. aan de andere kant heb ik in de versie hoe het nu zit theoretisch een wat groter power/depower effect bij beweging van de bar.. Zit met het aangrijpingspunt van de stuur lijn meer naar voren..
Dus, wie weet is dit niet eens zo gek.. de eerste drie toom aangrijpingspunten (a,b, en c) zitten echt alle 3 op het deel van de LE wat al 'de bocht om' is. Door de 2 katrollen verdeelt de druk zich uiteraard wel en blijft de arc mooi...... doordat het lijnstuk dat van c naar (single) katrol 3 loopt relatief lang is verschuift het toompunt relatief weinig naar voren...
Maar goed.. ik pas het toch maar aan
« Laatste verandering: December 18, 2012, 16:59:18 door Peer »
Je kunt het ook gewoon proberen en kijken wat je er zelf van vind. Aangezien het een grote kite is zou ik zelf voor iets sneller draaien gaan en iets minder depower.
Weinig wind = minder vlagen en vaak beter voorspelbare weertypes.
Maar snel sturen is ook niet superbelangrijk, het belangrijkste is dat de kite goed blijft trekken wat je er ook mee doet. Sinussen met zo'n gevaarte moet je niet willen, hoe "snel" ze ook zijn.
Weinig wind = minder vlagen en vaak beter voorspelbare weertypes.
Maar snel sturen is ook niet superbelangrijk, het belangrijkste is dat de kite goed blijft trekken wat je er ook mee doet. Sinussen met zo'n gevaarte moet je niet willen, hoe "snel" ze ook zijn.
Klopt helemaal wat Evan zegt, maar omdat zo'n bow-kite als deze uit zichzelf al zo langzaam is kan je beter voor het snellere sturen gaan.
Overtuigende argumenten, ga ik doen dus.. Thanks Marc en Evan!
Edit 22-12-12
Zo net even getest.. en niet ontevreden.. Was eerst even afstellen van de lengte van de stuurlijnen. Punt gevonden waarop depower werkt en kite kan sturen..
Nu nog een keer met wat wind testen.. Stond denk ik slechts 6 tot 8 knoop hier in grun... Kite bleef zonder beweging niet langdurig in de lucht. Toom van de stuurlijnen is echter nu wel wat aan de lange kant waardoor hij makkelijk om de tip wikkelt wanneer kite de grond( of water) raakt. Ervaring mee Marc? op jouw foto's lijkt dit ook het geval... In theorie kan je natuurlijk met een wat korter V -tje toe vanaf de eerste katrol.. Heb je wat langer voorloop stukje nodig...
« Laatste verandering: December 22, 2012, 19:09:46 door Peer »
Overtuigende argumenten, ga ik doen dus.. Thanks Marc en Evan!
Edit 22-12-12
Zo net even getest.. en niet ontevreden.. Was eerst even afstellen van de lengte van de stuurlijnen. Punt gevonden waarop depower werkt en kite kan sturen..
Nu nog een keer met wat wind testen.. Stond denk ik slechts 6 tot 8 knoop hier in grun... Kite bleef zonder beweging niet langdurig in de lucht. Toom van de stuurlijnen is echter nu wel wat aan de lange kant waardoor hij makkelijk om de tip wikkelt wanneer kite de grond( of water) raakt. Ervaring mee Marc? op jouw foto's lijkt dit ook het geval... In theorie kan je natuurlijk met een wat korter V -tje toe vanaf de eerste katrol.. Heb je wat langer voorloop stukje nodig...
Mijn excuses voor de late reactie. Ik heb nog nooit de bridle van de stuurlijnen om de tip gehad.
Mijn 14m blijft met 6 knopen perfect boven mij in de lucht staan overigens, dat is misschien toch wel het verschil tussen zo'n Switchblade en de Contra die er voor gemaakt is.
« Laatste verandering: Februari 20, 2013, 21:02:57 door Marc_87 »
Heb de knoopjes wind toen niet gemeten Marc... kan minder zijn geweest dus.. Maar wanneer jouw contra er 'speciaal voor gemaakt is' waar is in hemelsnaam die 16 meter SLE kite van mij voor gemaakt....? Het vlottrekken van gestrande walvissen? Ga er eerst nog even een paar keer mee varen. Dan knip ik er denk ik een paar struts af en zet ik er koolstof latjes voor in de plaats.. Vroeger nasachutes en speedwings zelf gemaakt dus dat moet nog wel lukken... Gewichtsbesparing? Weet je pas wanneer je knipt.. Ben van plan te launchen met de geplande slachtoffers leeg (bladders eruit.. Dan kan ik ongeveer voorspellen wat het effect van de operatie op stabiliteit zal zijn.. hoop ik..
Edit: zie nu dat in een ander topic nature deze suggestie al deed...
Zou me niets verbazen wanneer je dit redelijk straffeloos kan doen... heb wel eens mensen met lege struts horen claimen dat ze er niet echt veel van merken. Aangezien sommige recentere kites van die latjes hebben ter ondersteuing van de TE is dat denk ik de meest elegante verlichting van het oude beestje...
We zijn nu wel erg off topic trouwens... Evan doe er wat aan...
« Laatste verandering: Februari 22, 2013, 23:37:39 door Peer »
Vandaag mijn Cabrinha bar weer aangepast, nu zo gemaakt dat er net zoals bij Slingshot op één frontline geflagt kan worden. Vorig jaar had ik mijn kite verloren omdat er niet echt een safety systeem op zit, daar ben ik nu vanaf. Zie hier het resultaat: