Hallo ik wil gaan beginnen.

2911daan

Geen avatar

Februari 28, 2010, 13:48:37
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik wil gaan beginnen met kiten. Heb vorig jaar een twee daagse cursus gedaan en vond het echt helemaal te gek. Kon nog maar net een paar meter op mijn boardje staan maar dat was genoeg.
Dit moet ik dit jaar gewoon gaan doen.

Nu moet ik alles nog gaan aanschaffen. En heb dus nog een heleboel vragen.
Vooral over wat ik allemaal moet aanschaffen en wat vooral niet.
Aangezien ik ga beginnen wil ik vooral tweedehands spullen kopen. Maar misschien zijn er wel dingen die je beter nieuw kunt kopen b.v. wetsuite.

Mijn persoonlijke gegeven zijn:
1:80 lang en ongeveer 73 kg.
verder geen ervaring met windsurfen. wel met snoweboarden.

Mijn vragen zijn.

1.  Ik wil graag eerst 1 kite kopen die een beetje makkelijk vaart maar welk type en welk maat zou goed zijn met mijn lengte en gewicht.

2. Voor het boardje geld het zelfde.

3. Trapeze geen idee nog, nieuwe of tweedehands en zijn er zaken waar ik op moet letten?

4. Wet suite nieuw of tweedehand en zijn er nog zaken waar ik op moet letten

Verder als ik nog dingen vergeten ben waar ik rekening mee moet houden, alle info is welkom.
Het zijn een boel vragen maar hoop dat jullie mij alvast een duwtje in de juiste richting kunnen duwen.

Met vriendelijke groet,
Daan

Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #1 Februari 28, 2010, 13:57:13
edit2Rapporteer  
Daan, allereerst hartelijk welkom op KiteHigh en bij een leuke sport Grin

Lees ook eens het beginnerstopic door die hier staat. Daarin staat veel uitgelegd.

Mijn antwoorden:

1. Als je 1 kite wilt om later niks bij te kopen is een 9m ideaal. Maar aangezien jij later toch nog een kite zal kopen raad ik een 10/11m aan. Later voeg je hier een 7m aan toe (als je wat gevorderd bent) en je kan altijd kiten. Het beste is om een Bow/SLE/Delta te nemen en geen C-kite. Het liefst van 2005/6 en jonger.

2. Als boardje kan je prima uit de voeten met een 2dehandse. Het liefst rond de 135/130cm lang en 40cm breed. 135 is ideaal om te beginnen en 130 is dan weer ideaal als je gevorderd bent. Aan jouw budget de keuze of je nu een 135 neemt en over een jaar een andere 130.

3. Het beste is een Zit-Trapeze om te beginnen (2dehands is prima). Ik mail jou daarover wel maar heb nog een prolimit liggen die je mag hebben voor enkel de verzendkosten.

4. Wet suit kan je het beste nieuw nemen. Veel winkels hebben overjarige of nog enkele maten liggen en geven daarom veel korting. Wel altijd passen voor het kopen. Ik denk dat een 5/3 prima is al kan dat in de zomer nog iets te warm zijn en zou je daarvoor nog een shorty kunnen kopen (Aldi heeft ze soms heel goedkoop).

2911daan

Geen avatar

Antwoord #2 Februari 28, 2010, 14:14:47
edit2Rapporteer  
Beste Reflex,

Ten eerste wil ik je graag bedanken voor je (hele) snelle reactie.
Ik moet indd. het forum nog doorspitten maar dacht dat wat tailor made antwoorden een ideaal begin zou zijn en dat blijkt ook te kloppen. ;-)

Wat betreft die Trapeze, ja dat is natuurlijk helemaal te gek ;-)
En die zou ik tegen verzendkosten dan ook graag van je overnemen.
Ik zie je mail dan ook graag tegemoet. En wil je alvast bedanken voor het aanbod.

Ik begin het een steeds leukere sport te vinden. ;-)

Groet,

Daan
Morres

Antwoord #3 Februari 28, 2010, 15:04:22
edit2Rapporteer  
ik kan ook niks toevoegen aan reflexx zn post Smiley ik zou als ik jouw gewicht had, bij een set een 10/10.5/11 en een mtr kopen (7mtr als je 10 koopt)
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Februari 28, 2010, 15:10:53
edit2Rapporteer  
1.  Kite: Neem een 10/11 SLE kite (heb zelf lang met alleen een 11 Waroo 2007 gevaren, gaat prima). Koop zeker niet ouder dan 2007

2. Board: Als je heel goedkoop een grote plank kan kopen helpt je dat wel in het begin, maar als je gewoon meteen een normale maat wil: 130x40. Merk en type maakt voor jou niet zo veel uit.

3. Trapeze: Zoek voor een paar tientjes een 2e hands zittrapeze. Kan je tijd plezier van hebben. Maar dankzij Idefix ben je al voorzien geloof ik.

4. Wetsuit: nieuw kopen, moet je passen. Voor 150 euro ben je klaar (gewoon niet te dure halen, 5/3 dikte.

Verder:

- Ga pas beginnen als het weer wat warmer is (buiten +10, water +10)
- Zoek een buddy waar je samen mee kan starten, leer je sneller en veiliger.

Succes en veel plezier!
2911daan

Geen avatar

Antwoord #5 Februari 28, 2010, 15:26:38
edit2Rapporteer  
He bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb nu aardig wat informatie waar ik mee aan de slag kan.
En ga indd. pas beginnen als het wat warmer wordt.

Maar ga vast beginnen met de aanschaf van het 1 en ander.

Groeten Daan
Ocean-Limbo

Antwoord #6 Februari 28, 2010, 15:35:23
edit2Rapporteer  
Beste Daan,

Aan de materiele adviezen van Reflex, Morres en JB heb ik niets toe te voegen, wel wil ik je het volgende voorhouden voordat je dit voorjaar daadwerkelijk met kiten gaat beginnen:

Kitesurfen zet je leven volledig op zijn kop:
Heb je een baan of studeer je? Waarschijnlijk zul je je baan kwijt raken of je studie voortijdig beëindigen.
Heb je een partner/vriendin/vrouw? In het begin vindt hij/zij het wel cool dat je zo'n ruige sport doet, vervolgens vindt hij/zij het vervelend dat je al weer een dag weg bent om te gaan surfen en ten slotte maakt hij/zij een einde aan de relatie.
Heb je jonge kinderen? Zoek opvoedingondersteuning.
Heb je vrienden? Doe daar niets aan want die raak je toch kwijt.
heb je een hond? leer deze te waken over je surfspullen. Is handig op het strand.
Heb je een auto? wegdoen en een bestelwagen met veel zitplaatsen en laadruimte kopen zodat je nieuwe vrienden mee kunnen rijden.
heb je een spaarrekening? deze is in no time leeggeplunderd door uitgaven aan surfspullen, benzinekosten en vakanties naar buitenlandse kitespots.

Weet echt wel zeker dat je wilt gaan kitesurfen?

2911daan

Geen avatar

Antwoord #7 Februari 28, 2010, 15:53:30
edit2Rapporteer  
beste limboBlandit,

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit natuurlijk allemaal allang ingecalculeerd en tot besluit gekomen dat ik ondanks al deze gevaren toch wil gaan kiten.

Het is niets voor niets een extreem sport ;-)

Daan
2911daan

Geen avatar

Antwoord #8 Maart 01, 2010, 23:05:28
edit2Rapporteer  
Hallo Reflex,

Zou je die mail nog even willen sturen over die Trapeze die ik kon overnemen ;-)

groeten

Daan
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.