Hé Tjeerd.
Ik loop hier stage aan het Gardameer bij de kitesurfschool Wind Riders. (Dank je wel Vliegenaar). Het Gardameer is relatief dicht bij en er zijn prima omstandigheden.
Dankzij de thermische wind heb je 90% van de dagen in de ochtend noord wind met 20 tot 25 knopen. Tussen 11.00 en 13.00 is het doorgaans windstil waarna de zuid wind op komt. Deze wind wordt ook wel Ora genoemd en waait ongeveer met 12 tot 16 knopen. De Ora blijft meestal tot een uurtje of 5/6 in de middag.
Zelf loop ik als sportmanagementstudent stage bij de kitesurfschool Wind Riders in Limone sul Garda. Ik vind het redelijk perfect hier. Door de thermiek kun je eigenlijk elke dag wel kiten. Daarnaast is water erg diep en meestal vlak, waardoor het prima is om je tricks te oefenen.
Daarentegen is van het strand starten relatief moeilijk aan het Gardameer. Weinig ruimte en bijna geen wind. Handiger is het om je met een bootje van één van de scholen te laten vervoeren. Voordelen zijn dat ze je naar de beste spot brengen en wanneer je te ver down wind bent gedreven ze je ophalen en weer terug up-wind varen.
Ben je geïntereseerd of heb je vragen dan kun je op de website van Wind Riders kijken (
www.windriders.eu), of stuur een mailtje.
Ciao!
Rintsje Bosch