topdag met een naar smaakje

Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Juli 04, 2010, 23:56:40
edit2Rapporteer  
Heerlijk om na 2 weken zonder wind weer eens te kiten, was vandaag in Zandvoort. Was eerder op de dag iets te laat en wind viel weg toen ik er een kwartier op stond, voorspellingen waren zo dat het later zou toenemen dus eerst wat eten. Snel m'n sate'tje opeten want ik zag al weer mensen het water op gaan.

Goed, lekker op het water, weer geoefend op jumps en lande ze dit keer ook nog! Was een half uurtje bezig en toen...

Ik vaar naar rechts, zon staat behoorlijk west dus mensen die links varen hebben er wel wat last van. Een andere kiter (ene Tim met gele waroo) springt terwijl hij naar links vaart zo'n 50m voor me en lichtelijk upwind van mij. Ik probeer te ontwijken maar hij gooit z'n kite om mijn lijnen. Vervolgens breekt denk ik zijn powerline en vervolgens z'n depowerkoord (dit weet ik niet zeker, kan ook dat het later gebeurde) en hij trekt z'n safety. Ik zit dus aan 2 kites vast... zo'n 400m uit de kant. Vervolgens trek ik ook maar m'n safety en daar liggen we dan in het water. Gelukkig kwamen er snel andere kiters welke onze boardjes naar de kant brachten, bedankt daarvoor!

Na een uurtje ploeteren om naar de kant te komen 1 grote spaghetti, mijn lijnen nog in prima staat (nieuwe slingshot lijnen) en bij hem dus een powerlijn kapot en z'n depowerstrap. 3 kwartier ploeteren om alles uit elkaar te halen terwijl de wind snoeihard aantrekt naar ongeveer 30 knopen. Gellukig waren we toen van 't water af...

Waar is het mis gegaan? Naar mijn idee, drukte, tegen de zon in kijken en hij lette niet genoeg op en nam te weinig ruimte (kan iedereen gebeuren en hij bood ook zeker z'n excuses aan). Het trekken van de safety bij hem blijft een twijfelgevalletje, hij zei dat z'n kite om die van mij loopte maar volgens mij draaide deze er gewoon omheen. Als we beiden onze kites gewoon richting het strand hadden gestuurd hadden we ze daar denk ik kunnen landen.

Nogmaals, Tim, ik vind dat we het goed opgelost hebben en je kwam echt niet als een stoere macho over die door iedereen heen springt. Ik denk dat het gewoon een moment van onoplettendheid was.

Toch nog een half uurtje lekker kunnen kiten Smiley
Idefixe

Antwoord #1 Juli 05, 2010, 10:28:59
edit2Rapporteer  
Als ik het goed lees vaarde jij rechtuit ( deed niets bijzonders) en maakte de andere kiter een sprong.
Bij het inzetten van een manouvere ( koersverandering / sprong / trick enz.) dient de kit(st)er zich er altijd van te overtuigen dat er genoeg ruimte is / niemand hindert.
Helemaal als je op zee zo'n 400 meter uit de kant bent moet die ruimte er toch echt wel zijn?

Neemt niet weg dat dat iedereen kan gebeuren. Het wel of niet gebruiken van je safety ( alles losgooien) blijft altijd een punt van discussie achteraf. Het verschilt per situatie.
Gelukkig achteraf niemand verwond / geblesseerd.
Tim Kraal

Antwoord #2 Juli 05, 2010, 17:40:20
edit2Rapporteer  
Hé Frank,

Bij deze opnieuw mijn excuses. Normaal gesproken wil mezelf er graag van verzekeren dat ik ruimte genoeg heb voor een sprong. Ik denk inderdaad dat ik je over het hoofd heb gezien door laagstaande zon. Mag geen excuus zijn. Toen ik landde zaten mijn lijnen al bijna gelijk in die van jou, dus ik was veel te dichtbij.. Ik heb zeker m'n safety getrokken, die was ook los, maar feit is dat ook mijn depower-koord gebroken is (die was drie jaar oud, vertoonde al wel iets slijtage). En dus één van m'n powerlijnen doormidden. Ik ben blij dat we beide heelhuids naar het strand konden drijven. En absoluut bedankt voor degene die onze boardjes mee naar The Spot mee hebben genomen!

Marsie

Antwoord #3 Juli 05, 2010, 19:03:04
edit2Rapporteer  
Respect
martimor

Antwoord #4 Juli 05, 2010, 19:58:08
edit2Rapporteer  
idd, en gelukkig alleen materiaalschade (hoewel dat natuurlijk ook ruk is)

@frank82, voorzichtig met je lijnen, soms lijken ze nog prima, maar kunnen wel verzwakt zijn.
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #5 Juli 05, 2010, 20:00:19
edit2Rapporteer  
Heb ze net nagelopen en zag nergens schade. Zag er nog allemaal prima uit en helemaal glad.
Langbeest

Antwoord #6 Juli 05, 2010, 20:17:21
edit2Rapporteer  
Heren een voorbeeld hoe het ook kan.
Goed samen opgelost en zo hoort het ook.
Ook goed om dit te posten, leren we allemaal iets van.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.