Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Secondelijm, lost geen plastics/rubbers op zover ik weet.
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Ik heb bisonkit gebruikt omdat dat flexibel blijft. Gaat 1 seizoen goed en dan moet het opnieuw omdat dan de delen die eerst nog goed waren ook loslaten
|
|
|
debontehond
Geen avatar
Berichten: 6
|
Ok, volgens mij wordt die 2 komponenten plastic lijm super hard. Wat voor bisonkit heb je gebruikt?
En is er ook een permanente oplossing? Of is dit niet echt te repareren?
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
racefietsenplak-spulgedoe.
maarre, garantie..?
|
|
|
debontehond
Geen avatar
Berichten: 6
|
Geen garantie meer, is oud.
Racefiets plakspul? Neej joh, dat houd toch nooit?
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ergens eens gelezen, doe de search eens
|
|
|
mocem
Berichten: 874
|
hockey tape of dat spul wat om een tennis racket zit is misschien ook een idee.
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
De handle bestaat uit een alu strip met hieroverheen/omheen een soort schuim als van een muismat. Dat schuim bestaat uit meerdere lagen die verlijmd zijn.
Door zout en oxidatie van dat alu gaan de lagen los.
Eigenlijk moet je de boel volledig loshalen, dus handle eraf en de lagen losnemen. Dan alles reinigen en de boel weer samen lijmen met bisonkit of tix.
Om de boel strak te krijgen zonder open naad, kun je het tijdens het drogen, strak intapen. Ik heb zelf het tape er daarna weer afgehaald, maar je zou ook speciaal tape erom kunnen doen.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
En waarom geen nieuwe handle van 10,- ? Lijkt me de makkelijste oplossing als je echt alles eraf moet trekken om het te repareren. Los flapje vastlijmen is nog te overzien maar dit lijkt me teveel moeite te gaan worden voor wat een handle waard is.
|
|
|
debontehond
Geen avatar
Berichten: 6
|
Hockey of tennistape! Dat lijkt me wel een goeie vervanging. Maar dat is niet gemaakt voor al dat (zoute) water toch? En waarom geen nieuwe handle van 10,- ? Lijkt Die zijn toch erg duur dacht ik? Een hele nieuwe bar kost €300 hoorde ik. En als je de handle vervangt heb je bijna een hele nieuwe bar.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Mijn fout, zat aan een (grab)handle te denken ipv een bar.
|
|
|
debontehond
Geen avatar
Berichten: 6
|
Er is ook speciaal watersport tape te krijgen heb ik me laten vertellen. Is dat misschien een oplossing?
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Ik was ook genoodzaakt m'n North 07 barretje nieuw leven in te blazen. Ruim 300,- pleuries betalen voor een nieuwe bar vind ik echt gekkenwerk . Na enig freubelwerk de coating vervangen door zogenaamd "stuurfoam". Verkrijgbaar bij elke fietsenzaak voor een paar euro. Makkelijk te monteren door de oude popnagels uit te boren en te vervangen (5 x 12 mm) waarna je het stuurfoam erop kan schuiven met wat water en afwasmiddel. Daarna de bar goed uitspoelen en laten drogen. Ook wat lijnwerk vervangen door 6mm super slijtvast voorgerekt nylon met een treksterkte van 850 kg verkrijgbaar bij een elke zeilbotenwinkel. Voor nog geen 20,- euro was ik klaar .
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Kom ik weer betweterig doen (in de hoop niet weer fout te zitten...) Maar nylon depowerkoord van 850kg als die voor de helft wegslijt zit je al onder de breekkracht van je 2 frontlijnen....
6mm dyneema heeft een breekkracht van ruwweg 4000kg dus zelfs als je daar driekwart van wegslijt is die nog sterker dan je nylon koordje.
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Helemaal mee eens dat dyneema veel sterker is. Het nylon depowerkoord wat ik nu gebruik krijgt niet eens de kans zo snel te slijten....ik vervang het gewoon wat eerder voor die paar euries.
|
|
|
debontehond
Geen avatar
Berichten: 6
|
Na enig freubelwerk de coating vervangen door zogenaamd "stuurfoam". Verkrijgbaar bij elke fietsenzaak voor een paar euro. Makkelijk te monteren door de oude popnagels uit te boren en te vervangen (5 x 12 mm) waarna je het stuurfoam erop kan schuiven met wat water en afwasmiddel. Daarna de bar goed uitspoelen en laten drogen.
Dit is precies wat ik zoek! Maar die popnagels uitboren lijkt me best een klus. Hoe heb je dat gedaan? Ik ben bang dat ik de bar beschadig ermee. En nieuwe popnagels erinzetten, hoe werkt dat? En dat stuurschuim is dat een waterbestendig? Hoe heb je het vastgemaakt? Gelijmd?
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Popnageltjes uitboren is zo gefixed. Begin met een 3mm - daarna met een 5mm metaalboortje op een relatief laag toerental. De schuipies kan je met water en zeep (Dreft) insmeren zodat het makkelijk over de bar schuift. Daarna een 5x 12mm Popnagel erin en met een speciale Blindklinknagel-tang een keer of 3 knijpen zodat het staafje op de popnagel automatisch afgeknipt wordt. Tang en popnagels zijn gewoon verkrijgbaar bij de Karwei of Gamma. De schuimpies zijn gemaakt van 4 mm dik celrubber (neopreen) dus het is zeker waterbestendig. Ik heb ze niet verlijmd, wat volgens mij ook niet hoeft vanwege de stroefheid. Mocht je er niet uitkomen en je bent in de buurt van Purmerend kan ik het eventueel voor je fixen . Anyway....om m'n depowerkoord een krimpkous geschoven tegen het slijten. Ik ben benieuwd of dat een beetje gaat werken.
|
|
|
rogierkiting
Geen avatar
Berichten: 5
|
Hoewel oud topic, toch nog hoe ik reparatie vorig jaar heb gedaan met Naish bar:
- bar demonteren (alle lijnen los en rubberen uiteinden van bar halen) - wielren-tape met epoxy over de oude grip geplakt (ik wilde dikkere bar). Probeer zo netjes mogelijk te werken want wordt snel kliederboel. Zorg dat epoxy niet op je huid komt, is niet goed voor je. - uiteinden wielren-tape met 'electro-tape' extra vast gezet - rubberen uiteinden bar weer terug en lijnen monteren
Heb er nu jaartje mee gekite, ook op zout water en het werkt prima.
Succes! Rogier
|
|
|