NIeuwe bouwer ;-) in aantocht

basgoossen

Geen avatar

Juli 28, 2010, 10:42:55
edit2Rapporteer  
Hallo Allemaal,

Ik ben toch maar begonnen met het vergaren van gereedschap op bordjes te gaan bouwen, het lijkt me wel wat om op een zelfgemaakt bord te varen. En als ik de kwaliteit van sommige hier in elkaar gezette bordjes zie doet dat niet echt onder voor productie.

Dus de afweging, bij 2 bordjes maken is de prijs gelijk aan productie dus daar hoef ik het niet voor te laten en ik hoop er nog het een en ander van te leren ook  Joepie.

Het eerste gereedschap waar ik mee aan het freubelen ben is nu bijna klaar:

De 3dShape Tafel:

Zoals je kan zien heb ik een aantal aanpassingen gedaan op het goede voorbeeld van LeonB, Zo heb ik de draadeinden onder de liggers laten uitsteken inplaats van erboven om zo geen uitstekende delen aan de bovenkant te hebben. Ook werk ik niet het inslagmoeren maar met bussen die in het hout geboord zijn, waar de draadeind doorheen valt. De tafel is van 3 lagen 18mm MDF met ijzeren rails en gliders. Onder de gliders en de vrees heb ik filt geplakt om ervoor te zorgen dat het allemaal mooi glijd.

De tafel is 120x70cm
Effectief freesberijk 110x58cm

Als er iemand nog een koelkast/vriezer compressor heeft houd ik mij aanbevolen! Heb er momenteel nog geen kunnen vinden. Iemand tips?
Morres

Antwoord #1 Juli 28, 2010, 10:55:14
edit2Rapporteer  
ziet er mooi uit, maar niet veel stel mogelijkheden, of wel?
basgoossen

Geen avatar

Antwoord #2 Juli 28, 2010, 11:04:43
edit2Rapporteer  
Wat bedoel je met stel mogelijkheden, De glijders kunnen aan bijde kanten worden verhoogd tot 20cm, waarmee een hellend vlak in 3d gemaakt kan worden. In breedte richting kan je een helling maken van 20cm op 58cm breedte en in de lengte 20cm op 110m lengte. Leek mij voldoende, toch? of moet er nog meer op.
Morres

Antwoord #3 Juli 28, 2010, 11:10:22
edit2Rapporteer  
geen idee, geen verstand van zag alleen andere tafels met meer schroefmogelijkheden
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #4 Juli 28, 2010, 11:18:51
edit2Rapporteer  
ik begrijp niet waarom je zo'n machine nodig hebt om een bord te maken?
je  hebt het steeds over '"bordje"  Grin Wink
basgoossen

Geen avatar

Antwoord #5 Juli 28, 2010, 11:31:21
edit2Rapporteer  
Ja voor diegene die geen Nederlands kunnen verstaan : bord ;-) kan het ook in het engels hoor: board. Duidelijk zo? Grin
Joosdo

Antwoord #6 Juli 28, 2010, 12:43:50
edit2Rapporteer  
Maak er dan maar vliegersurfplank van, maar bordje is niet echt correct vertaalt uit het engels. (plate) Hoop dat je bouwkunsten beter zijn dan het Nederlands...

Leuk initiatief, dat wel.
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 Juli 28, 2010, 13:26:31
edit2Rapporteer  
Yo Bas!!
Ziet er goed uit man!! ThumpsUp
basgoossen

Geen avatar

Antwoord #8 Juli 28, 2010, 14:14:43
edit2Rapporteer  
Maak er dan maar vliegersurfplank van, maar bordje is niet echt correct vertaalt uit het engels. (plate) Hoop dat je bouwkunsten beter zijn dan het Nederlands...

Leuk initiatief, dat wel.

Hey Joosdo!

Vliegersurfplank, kijk dat vind ik nou een goede, dat wordt hem ;-). zijn we ook van het gezeur af van bord of board ;-). Overigens surft een verkeersbord misschien ook wel aardig, en menig uithangbord lijkt op een skimboard. Dus voor wat de vertaling betreft zijn er meer woorden die vertaald kunnen worden naar bord.
Maargoed, jij ook bedankt voor de inspiratie he op dit forum, want naast LeonB heb ik van jou ook wel heel wat mooie projectjes gezien!

@Leon,
Bedankt, misschien heb ik binnenkort nog wel wat vraagjes voor je. Ik heb in de automatisering wel eens met vacuüm matten gewerkt waar we emmers mee op konden tillen. Als ik dan toch een vacuümpomp moet hebben voor het vacuümeren is het misschien wel leuk om een vacuüm mat op de tafel te maken dat je daar de vliegersurfplank op vast kan zuigen voor de frees bewerking, scheelt weer tape enzo... Weet uit ervaring wel dat je iets echt muurvast kan zuigen.

basgoossen

Geen avatar

Antwoord #9 Juli 29, 2010, 09:27:32
edit2Rapporteer  
De tafel is nu zo goed als klaar, nu alleen nog een likje lak over het ijzer en het werk oppervlak:

Gister avond even een testje gedaan met een plaatje perspex, ziet er goed uit! maar wat een stof! wow, toch nog maar even opzoek naar een oude stofzuiger en de stof afvoer van de bovenfrees monteren.

Heeft iemand trouwens ervaring met het gebruik van een venturi i.c.m. een compressor als vacuümpomp?
Als dit werkt kan je namelijk al voor rond de 80-90 euro een setje kopen, of voor mij nog goedkoper i.p.v. de compressor een persluchtfles met requlator. dan ben ik voor 30 euro klaar. Dan is de druk alleen niet regelbaar maar vast op -0.9 bar of 0.1 bar absoluut oftewel 90% vacuüm.
Morres

Antwoord #10 Juli 29, 2010, 14:14:49
edit2Rapporteer  
wil ik ook wel weten idd, dat vacuum-compressor, heb iets gelezen over venturi. google it
basgoossen

Geen avatar

Antwoord #11 Juli 29, 2010, 14:43:04
edit2Rapporteer  
@Morres: Ik vraag of er iemand ervaring heeft met een dergelijke set-up niet hoe de set-up gebouwd moet worden, en op google vind je niet zo makkelijk ervaringen van mensen op dit specifieke onderwerp. Vandaar dat ik zo'n vraag hier op het topic stel. (Heb je je dag niet vandaag?)

Voor het geval dat de vraag niet duidelijk genoeg is even een verduidelijking, zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met een vacuumpomp zoals deze?:

Te vinden op Conrad.nl, en vervolgens zoeken op vacuumpomp.
Morres

Antwoord #12 Juli 29, 2010, 16:08:13
edit2Rapporteer  
nee, heb m ndag niet miste de helft van het bericht
basgoossen

Geen avatar

Antwoord #13 Juli 29, 2010, 16:12:48
edit2Rapporteer  
nee, heb m ndag niet miste de helft van het bericht

;-) ok no problemo.

@LeonB,
Leon jij gebruikt een HMPE topsheet van 3mm, die 3mm is dat omdat je daar toevallig aan kon komen of heb je dat minimaal nodig. Ik kan namelijk voor 33euro een plaat van 2000x1000x2mm kopen, de 2000x1000x3mm kost 50euro. scheelt dus nog best wel wat en als 2mm ook genoeg is als top sheet dan zou ik daar liever voor gaan.
Hoe heb jij trouwens die sheet aan de 6mm trespa plaat bevestigd die je gebruikt?
Alvast bedankt!  ThumpsUp
basgoossen

Geen avatar

Antwoord #14 Augustus 12, 2010, 21:00:02
edit2Rapporteer  
Even een update,  vandaag heb ik een koelkast compressor kunnen bemachtigen, mooi stil motortje en flink wat lucht verplaatsing dus dat moet goed komen. Merk alleen wel dat hij niet altijd goed start, tot nu toe lijkt dat eraan te liggen dat hij niet start als je hem direct na het uitschakelen weer in wilt laten schakelen, misschien komt dit door iets van een start systeem of een begrenzer tegen te snel achter elkaar inschakelen of zo. Als hij niet inschakelt bromt hij zachtjes.

Volgende stap is een elektronische vacuüm regeling bouwen. Aangezien ik een achtergrond in de elektrotechniek/embedded systems heb. Kan ik er een regeling op met veel instellingen, bijvoorbeeld 1uur op 95% en dan 5 uur op 60% vervolgens nog 3 uur op 80% bijvoorbeeld. Zou dit zin kunnen hebben? heeft iemand hier al eens een keer mee geëxperimenteerd?
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #15 Augustus 14, 2010, 11:36:01
edit2Rapporteer  
Yo Bas!!

Die "Embedded Control" van jou gaat helemaal goedkomen  ThumpsUp Ben wel benieuwd naar je onwikkelingen hierin....(8051 ???  of is dat oldscool???.....errug lang geleden voor mij  Wink )

Het belangrijkste is dat je in het begin van de vacuumsessie zoveel mogelijk lucht uit je laminaat zuigt wanneer de epoxy nog vloeibaar is. Maar ook weer niet te lang omdat je anders een te schraal laminaat krijgt. Zelf laat ik de pomp ongeveer 10 minuten continu lopen op 95% vacuum.
Gedurende deze tijd help ik de pomp een beetje door met een deegroller over het (rubber) vacuummembraan te rollen. Daarna schakel ik over op 65-70 % vacuum.

Bytheway....2 mm PE is prima. Door de randen aan de onderkant op te ruwen met korrel 60 kan je de sheet met dubbelzijdig tapijttape (redelijk) vastplakken aan het trespa.
basgoossen

Geen avatar

Antwoord #16 September 29, 2010, 19:24:07
edit2Rapporteer  
'T is al weer even geleden voor mij op het forum, maar de werkzaamheden liggen niet stil, ik heb inmiddels de vacuumpomp af, en heb al veel leuke vacuum proefjes gedaan. (water laten koken op 30 graden enzo... ;-) ) toch weer leuk een beetje natuurkunde. Ik ben alleen druk opzoek naar een analoge vaccum meter om de regelaar mee af te regelen (te kalibreren). enig idee waar je die dingen kunt bestellen online?

@LeonB 8051 is is inderdaad een beetje oldscool die is nog 8 bits en heeft maar beperkt mogelijkheden, ik doe veel met pic's van microchip momenteel veel met de 16F690 gewoon omdat die alleen voeding nodig heeft om te draaien en veel mogelijkheden heeft. Ben blij dat 2mm genoeg is voor de PE, zit eraan te denken om hem met een luchtdichte afdichting op de trespa te leggen met een bleeder doek eronder. zodat ik hem gewoon op de trespa plaat vast zuig tijdens het vacuumeren.

De rocker tafel wordt net als de 3d frees tafel een variatie zonder pinnen aan de bovenkant, een volledig glad en beschikbaar werk oppervlak dus. zit alleen nog te denken over een handige manier van instelling, liefst met iets van draaiknoppen aan de voorkant ofzo. Maar goed hier moet ik nog even over nadenken. Komt vanzelf wel een mooie oplossing in me boven denk ik :-).
Morres

Antwoord #17 September 29, 2010, 19:55:03
edit2Rapporteer  
handige harries, wou dat ik dat allemaal kon
robbepop

Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #18 September 29, 2010, 20:57:19
edit2Rapporteer  
Misschien dat je hier wat aan heb voor het bestellen van een metertje.
www.eriks.nl
Zitten door heel het land.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.