lengte stuurlijnen.

Thierry

Berichten: 119
Logs: 0 | 28 uur
Augustus 02, 2010, 14:49:12
edit2Rapporteer  
hier ff een vraagje.

Ik heb net mijn eerste lessen gehad en een nieuwe north rhino 09 besteld.
Wilde gister ff kijken hoe de kite vloog.

Tijdens het oplaten van de kite had ik het gevoel dat de stuurlijnen veel te lang waren. Kon amper sturen. Bleef niet in de lucht hangen. Vandaag de lijnen naast elkaar gelegd en lijken even lang te zijn. Weet overigens niet of ik dit goed heb gedaan en hoe je dit precies moet opmeten. powerstrap strak of juist niet?

Wat doe ik verkeerd?

gr. thierry


RobertV

Berichten: 106
Antwoord #1 Augustus 02, 2010, 15:26:14
edit2Rapporteer  
Ik had dat de eerste ook met mijn kahoona.
Ik moest de strap toen ff wat minder strak doen(krijg je meer lengte in je 2 draaglijnen) en als pas als de wind een beetje in me kite kwam ging deze goed strak in vorm staan en trokken de 2 stuurlijnen ook aan.

Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #2 Augustus 02, 2010, 15:27:20
edit2Rapporteer  
een nieuwe kite is AF fabriek gewoon al goed ingesteld dus dit is merkwaardig te noemen.

stuurlijnen te lang: kite heeft teveel depower en zal amper sturen
stuurlijnen te kort: kite wil niet stijgen, zal gaan 'stallen' = naar beneden vallen.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Augustus 02, 2010, 15:48:23
edit2Rapporteer  
Een vlieger heeft wel een beetje wind nodig om te vliegen en volgens mij stond er gisteren zo goed als geen wind?
Thierry

Berichten: 119
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #4 Augustus 02, 2010, 16:21:12
edit2Rapporteer  
was gister in oostvoorne rond 3 uur en er waren toch wel wat mensen op t water. later zakte de wind wel.
maar toch raar dat mijn kite gewoon helemaal niet in de lucht bleef hangen. er stond echt wel wat wind op dat moment.
RobertV

Berichten: 106
Antwoord #5 Augustus 02, 2010, 16:36:47
edit2Rapporteer  
Viel hij op 12 uur uit de lucht als die echt bijna recht boven je hoofd hing?
Dat heb ik wel vaak gehad met heel weinig wind, oplossing is dan de vlieger een beetje in beweging houden.Zodra die over je hoofd wil gaan collapst je vlieger en tuimelt deze naar beneden.
Heel weinig wind zorgt zowieso voor dat je kite traag is, en als je de strap dan ook nog op depower hebt  , heb je heeel weinig controle over je kite  en zal je je bar aan moeten trekken om uberhaupt je bewegingen door te geven aan je kite.

Klinkt mij iig heel bekend en gister was er ~8knopen wind wat erg weinig is.

dat zijn mijn ervaringen ...
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #6 Augustus 02, 2010, 16:44:58
edit2Rapporteer  
Zet je kite nooit stil recht boven je.

Laat hem rustig heen en weer gaan of, nog beter, zet je kite laag, want:

1. Het is vervelend voor mensen die er langs willen
2. De kans bestaat (bij elke kite, zeker met vlagen of weinig wind, ja bij elke kite, alleen sommigen zelden en andere wat vaker) dat je kite over je heen vliegt en vervolgens uit de lucht valt. Je kite valt dan met slappe lijnen naar beneden en kan ergens halverwege (midden in het windvenster) ineens weer wind pakken, waardoor jij erachteraan gelanceerd wordt. Levensgevaarlijk! (JA, ik spreek uit ervaring van die lancering en vervolgens door mijn eigen lijnen heenrollen..)



(http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=30504.0)
Thierry

Berichten: 119
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 Augustus 02, 2010, 16:47:57
edit2Rapporteer  
dops, wat jij beschrijft klopt wel. Zal eerst maar is ff kijken hoe de kite reageert met iig meer wind, als ik dan nog een probleem heb horen jullie t wel. bedankt.

mzzl
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.