Leading edge 7M Best waroo wordt langzaam zachter

doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
September 21, 2010, 16:07:27
edit2Rapporteer  
Ik heb een 2008 best waroo 7m. Ik pomp de leading edge nu behoorlijk hard op maar na 1,5 a 2 uur varen is de leading edge toch aan de zachte kant. Ik kan er nog prima mee varen maar relaunchen zal moeilijker gaan.

Ik heb hem thuis als eens opgepompt en 1,5 uur laten liggen maar toen werd de leading edge niet zachter.  Ik heb wenig zin de leading edge bladder eruit te halen want ik verwacht geen lek te vinden.

Wellicht wordt ie zachter doordat de leading edge afkoelt door vocht af door een lagere temperatuur tegen de avond ??? Of komt er meer druk op de leading tijdens het varen door het sturen ?
Mischien lekken de ventielen een beetje ?

Iemand een idee wat ik er aan kan doen ?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 September 21, 2010, 16:29:23
edit2Rapporteer  
ventielen checken. en wat je ook kan doen: plantenspuit met water vullen, beetje afwasmiddel erbij, en dat over de LE spuiten. waar het schuim, lekt ie.

Dan nog dit: tijdens het kiten krijg je kite andere krachten te verwerken dan wanneer ie stil ligt. Je LE wordt soms wat samen gedrukt(kite wordt met tips enigzins naar elkaar gedrukt) waardoor er meet luchtdruk i nde LE onstaat, als je ventiel niet helemaal sluit, losjes zit, of uitgelubbert is, kan het daar ook aan liggen.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #2 September 21, 2010, 16:43:19
edit2Rapporteer  
Misschien beetje zand in je ventiel, heb ik ook wel s gehad.
Ff goed schoonblazen voordat je m oppompt.
doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #3 September 21, 2010, 16:44:56
edit2Rapporteer  
Kan ik nog iets doen aan lekkende ventielen behalve vervangen ?

Kan ik niet een of ander goedje in de leading edge zooien zodat een klein gaatje weer dicht gaat zitten (bv talkpoeder ??) ?
(Een lekke autoband repareren soms ook zo)

Sta niet te trappelen mijn leading bladder eruit te halen heb al vaker een strut opgeblazen bij het terugzetten :-)
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #4 September 21, 2010, 16:57:14
edit2Rapporteer  
Naar de winkel er mee als je de LE bladder er zelf niet uit wil halen, zal je vast wat geld kosten maar valt best te plakken dat gaatje waarschijnlijk.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #5 September 21, 2010, 17:26:46
edit2Rapporteer  
je knt natuurlijk doorvaren met een Le die langzaam leegloopt en een beetje geld besparen. Tot de dag komt dat je een beetje uit de kust bent, je kite dropt en je kunt hem niet meer herstarten omdat de LE te slap is geworden.
Dan sla je jezelf voor je kop, of moet er een reddingsbrigade uitrukken om je te redden...
Dus: even nadenken en de LE repareren of uitwisselen. Ik heb een LE voor een Bandit gekocht voor 60 Euro, dus zoveel is het ook weer niet.

Is overigens niet al te veel werk, gewoon in de achtertuin en niet vergeten een lijn aan de LE tube vast te maken vordat je de LE eruit trekt anders krijg je de nieuwe er nooit meer netjes in.
Nieuwe LE met talkpoeder insmeren, dan shuift hij makkelijker in de kite en verdraait ook niet zo erg..


doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #6 September 21, 2010, 17:40:40
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info. Zal de ventielen eens goed schoonmaken en er daarna zeepsop op doen om te kijken of ze lekken.
Je hebt wel een punt mbetz terugzwemmen in gloven van 1,5m op zee is ook niet handig. Als ik het probleem niet kan vinden/oplossen zet ik er inderdaad maar een nieuwe leading edge in.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 September 21, 2010, 17:42:39
edit2Rapporteer  
Talkpoeder IN je bladders wil inderdaad nog wel eens kleine "onvindbare" lekjes dichten dus dat eerst proberen kan nooit kwaad.
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #8 September 21, 2010, 23:37:37
edit2Rapporteer  
Kan ik nog iets doen aan lekkende ventielen behalve vervangen ?

Kan ik niet een of ander goedje in de leading edge zooien zodat een klein gaatje weer dicht gaat zitten (bv talkpoeder ??) ?
(Een lekke autoband repareren soms ook zo)

Sta niet te trappelen mijn leading bladder eruit te halen heb al vaker een strut opgeblazen bij het terugzetten :-)


Ik had t zelfde. Het ventiel lekte een beetje en daarom was hij dus na twee uur leeg.
He alle ventielen even nagekeken met zeep. En toen bleek het echt het ventiel te zijn wat ik niet dicht kreeg.
Je moet je dopje van je ventiel nemen, die is hol van binnen, daar prop je een iets groter hard dingetje in. Ik had en mooi rond houtje wat ik er net in kon duwen. Je ventiel dopje wordt nu iets breder en sluit beter af.

En ja hoor bij mij werkte het. Wel top want anders kan je niks aan het ventiel doen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 September 22, 2010, 10:57:18
edit2Rapporteer  
Ventieldopje passend maken:
Haal het dopje los van het ventiel. Deze dopjes zijn hol. Doe een ronde stift / houtje  ( iets wat met moeite in het ventiel past) in het ventiel en dompel het geheel onder in warm / heet water. Even af laten koelen en het ventieldopje sluit weer goed af.

Bij het laten leeglopen van je vlieger ook het inflateventiel losmaken. Als je deze dicht laat zitten lubberd op den duur dit ventiel / dopje een beetje uit. 
doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #10 September 23, 2010, 11:39:02
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle info.
Ik laat inderdaad altijd mijn inflate ventiel dicht...zal deze voortaan ook open maken......
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #11 September 24, 2010, 09:42:07
edit2Rapporteer  
Ventieldopje passend maken:
Haal het dopje los van het ventiel. Deze dopjes zijn hol. Doe een ronde stift / houtje  ( iets wat met moeite in het ventiel past) in het ventiel en dompel het geheel onder in warm / heet water. Even af laten koelen en het ventieldopje sluit weer goed af.

Bij het laten leeglopen van je vlieger ook het inflateventiel losmaken. Als je deze dicht laat zitten lubberd op den duur dit ventiel / dopje een beetje uit. 
Dit vind ik een hele goede tip! Had ik zelf nog niet aan gedacht (heb ook een paar ventielen die wat ruimer zijn gaan zitten). tnx!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.