Juiste kiteboard voor beginner?

Tofman_126

Geen avatar

September 27, 2010, 14:56:51
edit2Rapporteer  
Beste Mensen,

Ik ben c.a 1 maand geleden begonnen met Kitesurfen. Voorheen al met een powerkite gevlogen dus kite controle was snel onder de knie.
Eerst lessen genomen en binnen 2 lessen kon ik volgens de kiteschool zelf verder.

Ik merk zelf dat ik nog vrij veel moeite heb met de boardstart. Kiteschool gaf zelf al een dat mijn board bij het begin lastig zal zijn maar ik later blij zou zijn dat ik deze heb. (North dragon 2008 136x39).
Ben zelf 1.95m bij c.a 85kg
Kites waarmee ik vaar: Airush Vapor III 10m & 14m

Tijdens de les heb ik geoefend op een wat groter lesboard. Hierop merkte ik wel wat meer stabiliteit.

Mijn vraag is nu, zal ik tijdelijk een wat groter beginnersboard aanschaffen en hierop beginnen. Of gewoon nog even doorzetten met oefenen op mijn huidige board.

De kosten zijn geen probleem, wil het gewoon graag zsm onder de knie hebben.

Alvast bedankt voor alle info!
kobrin

Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #1 September 27, 2010, 15:02:31
edit2Rapporteer  

Ik zou gewoon nog wat doorzetten, je komt er heus wel.

Ik zou eerder investeren in een 7m kite, de herfst komt eraan.

Misschien is het beter om niet met 30 knopen te beginnen, dat is waar, maar er komt toch een moment dat je die 7m nodig hebt.
Michael van der Hoek

Antwoord #2 September 27, 2010, 15:15:18
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf net zo lang als jou en bijna net zo zwaar. Ikzelf vaar met een 132x40 en hierop heb ik ook leren varen.

Ik zou lekker doorzetten met de plank die je nu hebt! Hier ga je namelijk later veel plezier mee hebben. Een tijdelijk board geeft misschien een makkelijkere start maar het kost je toch wel geld. terwijl je er misschien 1 maand op zal varen?

Als je net de juiste houding weet op die grote plank is die namelijk vrijwel hetzelfde als op een kleinere. Dus weggegooid geld.

Lekker doorgaan met je eigen plankie Grin

7m vind ik dan wel erg radicaal.. misschien eerst gewoon bij de 14 en 10 blijven Wink
Undergrounder

Antwoord #3 September 27, 2010, 15:24:03
edit2Rapporteer  
Ben ook begonnen met een klein board, om geld te besparen. Maar na een week worstelen toch maar besloten een groter (170*50) board te maken was dat in mijn geval, en toen vorderde het 3 keer zo snel.
Als je zoiets tweedehands op de kop kan tikken kun je het een half jaar later vaak weer bijna voor hetzelfde geld verkopen.
Voordeel van een groot board is 3 dubbel, je zakt minder snel weg, je bent stabieler en je kan met een kleinere kite varen of met minder wind, dat laatste is vooral in het begin aan te raden. Wat je misschien niet zou verwachten, een grote kite met minder wind leert makkelijker dan een kleine met veel, Een grote is stabieler en minder wind minder vlagerig. Het mooist is als je met een groot board en je 14 al met 10-12 knopen oid kan varen dan is er ook bijna niemand op het water.

El Banditos

Antwoord #4 September 27, 2010, 20:50:56
edit2Rapporteer  
Een groter board maakt het leren van de waterstart makkelijker, dat is zeker waar. Echter zal je zeer snel uit een groot board groeien.

Kies je voor een groter board, hou er dan rekening mee dat je deze na 2 maanden ofzo al weer te koop hebt staan. Kan je het geld makkelijk missen, dan zou ik het doen, waarom niet.

Met een klein board zal het gewoon iets langer duren, maar heb je na verloop van tijd meer aan. En dan houd je het geld in je zak. Kost alleen wat meer tijd.
marving60

Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #5 September 27, 2010, 21:02:56
edit2Rapporteer  
inderdaad sid Wink
als je eenmaal kunt varen ben je er na zo'n 3 a 4 dagen wel klaar mee en wil je een kleiner board

Maar het is wel heeeel gemakkelijk om op een beginners of lichtweer board te beginnen.
en als je van cruisen houd is het ideaal om een lichtweer board te houden voor de rustige dagjes
Morres

Antwoord #6 September 27, 2010, 21:20:23
edit2Rapporteer  
waarom in godsnaam ee n14-10 set :S maargoed, boardje is wat smal, maar wel lang genoeg.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.