Hoeveel knopen minimaal

S.K

Geen avatar

Berichten: 118
September 28, 2010, 09:35:50
edit2Rapporteer  
ik ben nog een redelijke beginner (kan al redelijk hoogte lopen etc) en vraag me af wat de minimale wind is die ik nodig heb om te kunnen varen.
Ik weet 83 kilo, heb een rebel 2010 11M en een brunotti Onyx 136x 40.

Ik heb in spanje vaak gevaren met windsnelheden tussen 10-15 Kn.

Ik zie bv dat morgen bij Lauwersoog 10-12 Kn staan maar vraag me af of dit genoeg zal zijn of dat ik meer wind nodig heb?

Wat denken jullie is het de moeite om erheen te rijden of niet?

ps. ik heb al redelijk gegoogled maar nog niet echt een eenduidig resultaat mbt, minimale wind gevonden..
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #1 September 28, 2010, 09:46:17
edit2Rapporteer  
vanaf 15 ongeveer, maar dit heeft beetje te maken met de low end van je kite, je hebt een groot board dus dat is voordeel.
Quazie

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #2 September 28, 2010, 09:53:07
edit2Rapporteer  
http://www.northkites.com/nkb/public/content/e7/e39/e1062/e806/e1055/datei1057/nkb_mnl10_rebel_eng_web_eng.pdf

Handleiding van de Rebel '10. Volgens North zelf heeft de 11m een windrange van 13 tot 29 knopen (pagina 22).
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #3 September 28, 2010, 09:57:34
edit2Rapporteer  
Bij 15 knuts kan je net beginnen met varen ,liefst op vlak water........
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 September 28, 2010, 10:04:23
edit2Rapporteer  
Heeft ook veel te maken met je eigen vaardigheden en op welke spot je vaart.
Als beginner is het in je low-end heel lastig varen.  Heb je te maken met stroming  en golven wordt het ook al een heel ander verhaal.
Veel beginners komen vooral op zee met "weinig wind condities"  in de problemen.
D'r komt komende week overigens genoeg wind aan hoor  ThumpsUp
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #5 September 28, 2010, 10:19:45
edit2Rapporteer  
Het kunnen varen met minimum wind is onderandere afhankelijk van:

* vlakwater of niet
* stroming
* lucht temperatuur/ luchtvochtigheid
* skills
* size board en shape van je board zoals welk soort bodem cq outline.

Als beginner is het makkelijker te varen in omstandigheden waarbij je voldoende druk in je kite hebt. Zoals aangegeven komen er aardig wat skills, en het goed kunnen afstellen van een kite, om de hoek kijken wanneer je bij minimale wind zou willen kunnen kiten.
Ook gaan we nu een koude/natte periode krijgen en dan zul je merken dat je met het zelfde aantal knopen meer druk in je kite gaat krijgen. (dus eerder kan gaan varen)
Het blijft een sport waarbij je met verschillende omstandigheden rekening moet houden en daarom is het dan ook zo super gaaf wanneer alle factoren samen komen en je met een smile van het water afstapt..

Dus bij twijfel zou je altijd zelf kunnen gaan kijken of er voldoende wind is.
Misschien mis je net een perfecte dag

 Wink
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #6 September 28, 2010, 18:14:37
edit2Rapporteer  
15-20 knopen is meestal een mooi beginnerswindje...met veel minder kan je alleen wat klooien, maar echt varen lukt dan toch niet...
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #7 September 28, 2010, 20:46:33
edit2Rapporteer  
Mijn minimum is toch wel 15 knoops, maar ik heb wel een SS RPM 10m2 en een SS Crisis 137cm x 41.5cm en weeg 85kg. Met minder kom ik wel het water uit, maar echt varen kan je het niet noemen.
RobinGrave

Berichten: 56
Antwoord #8 September 28, 2010, 22:10:28
edit2Rapporteer  
Er moet inderdaad met veel verschillende factoren rekening worden gehouden, materiaal, vaardigheden, omgeving...

Maar helaas heeft niet iedereen een grotere kite of board bij als het plotseling iets minder waait dan voorspeld. Mocht je dan toch nog een beetje op het water willen cruisen dan is het vooral belangrijk dat je je waterstart goed uitvoerd.

Hoe je dit doet kan ik niet echt uitlegge..Misschien iemand anders wel?
S.K

Geen avatar

Berichten: 118
Antwoord #9 September 29, 2010, 08:38:52
edit2Rapporteer  
waterstarten lukt. dat is het probleem niet. Ik kan al wel varen en hoogtelopen moet alleen nu op het punt komen dat ik met gemak stukken ga varen. ervaring opdoen dus. Vroeg me alleen af wat het minimale is voor iemand met mijn postuur en gear.

Thx voor de reacties!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.