Met harde wind zou ik er zowiezo niet aan beginnen. Launchen is redelijk eenvoudig maar landen...volgens mij safety trekken en leash vastbinden aan paal, maar die moet er dan wel staan.
het is sowieso nie verstandig om alleen te kiten maar het launchen en landen moet je oefenen met kiters om je heen. en zelf heb ik de regel om NIET boven de 25 kn alleen te launchen en te kiten ,en dan alleen bij genoeg ruimte, verder zal elke kite z'n eigen afstelling hebben om snel en safe van de grond af te komen, ik de-power de kite half en trek hem aan de rand van het venster makkelijk op. landen het zelfde , geheel de-poweren en met een power line trek ik de kite met L.D. in de wind richting
Wat voor kite heb je ? Een c kite is het best te starten door een zak of tas gevuld met zand op een omgevouwen tip te leggen. Frontline eroverheen zodat je de zak er makkelijk aftrekt en je dus ook een zware zak kunt gebruiken. Ik heb gewoon een soort weekend tas gevuld met zand. Kost niks. Die zak kun je dan ook gebruiken om te landen, als er een hengsel oid aan zit. Ik heb een kite met een 5e lijn en die laat ik tot vlak boven de grond dalen, lijnlengte benedenwinds van de zak. Dan release ik en loop snel naar de zak. De kite blijft dan vrijwel op dezelfde plek liggen, ik bind de leash aan de zak en loop dan naar de kite om em op de kop te leggen. Dit werkt dus met een 5e lijns kite maar misschien ook wel met een andere kite met normale leash. Als je safety alleen uit extra depower bestaat zou ik het niet doen.
Bedenk me dat ik dit ook met een 4 lijns kite deed maar dan met de lijn waar de leash aan zit naar beneden. Je moet de kite dus die kant oplanden waarbij de lijn waar de leash aan zit het dichtst bij de grond is. Dan gaat je kite niet rollen als je releashed, Verder is het hetzelfde, snel naar de zak lopen en daar aan vast binden.
« Laatste verandering: November 07, 2010, 13:26:00 door Undergrounder »
Een Bandit heeft een 5e lijn als ik het goed heb, je kunt em dus iig landen met een zak zand. Het starten schijnt bij een niet c-kite met een zak zand lastiger te gaan omdat je de tip lastiger omvouwt en/of de zak er niet op blijft liggen. Hier heb ik geen ervaring mee. Je kan het altijd met een paar knopen wind eens proberen. Als het niet zo hard waait, je gevorderd bent en je start alleen kun je het best unhooked starten. Depower helemaal aantrekken dan gaat dat wel. Bij meer wind heb je extra depower nodig dus dan niet doen. En natuurlijk moet er niemand en het liefst ook niets benedenwinds van je zijn. Je ziet aan het ongeluk in Brazilië maar weer hoe link het starten kan zijn ook al ben je gevorderd. Je kan ook een kite met een 5e lijn starten in omgekeerde volgorde als bij het landen met een zak zand. Kite beneden winds op z'n rug leggen met leash aan de zak zand (alle lijnen staan dan strak), dan leash aan je trapeze vast maken en naar de bar lopen terwijl je de leash op spanning houdt. Dan de bar pakken, inhaken en gecontroleerd de leash laten slippen terwijl je naar een hoek loopt. Ik heb dit wel eens gedaan maar vind het niet erg handig. Het is nogal een gerommel met je leash. Maar in principe doe je dit in het water ook zo dus het kan wel. Verschil hierbij is alleen dat je nu zelf naar een hoek loopt ipv je kite naar een hoek laat gaan maar dat maakt niet uit. Ik vind de zakmethode alleen veel gecontroleerder en overzichtelijker.
« Laatste verandering: November 07, 2010, 14:31:06 door Undergrounder »
haha ik gebruik die methode al 2 jaar als ik alleen ga zonder kite maatje (voor Frank ;-) ) ik heb bij de formido een honden grondpen gekocht met een dikke ketting van ongeveer een halve meter aan het begin en einde een musceton haak..... pen wel goed diep de grond in draaien en op een harde plek dus geen mul zand. mijn ervaring is wel let op ! alleen met een BOW kite omdat een bow op zn tip blijft dansen . ik haak mijn bar vast aan de pen loop naar de kite en zet hem in het windvenster....de kite blijft op zn tip dansen.dan ren ik naar mijn bar en haak in....met neerlaten precies andersom.. ik heb al heel wat verbazende monden gezien hahaha op de autoplaya.....
« Laatste verandering: November 07, 2010, 18:45:47 door Dutchy »
Leuk dat laatste filmpje. Vooral dat aan je lijnen trekken is iets dat je niet vaak genoeg kan doen. Liefst in vlagerige wind, dan is het helemaal gaaf!
Van wie zijn die "verbaasde Monden"...als je alleen op Playa bent?
duhhh zonder mn vaste kitemaatjes en aangezien er toch nog gasten zijn die met een "air" rondlopen en het niet nodig vinden om ff je kite aan te pakken of net doen ze harstikke stokdoof zijn is het weleens nodig jezelf te behelpen ja
« Laatste verandering: November 07, 2010, 18:43:25 door Dutchy »
ontopic: zou zelf nooit mijn bar ergens aan vastzetten. ik doe het meestal zoals in dit filmpje, (nu gaat het niet helemaal zoals het hoort in dit filmpje, maar vanaf 5,45) en eerder vouwde ik een tip dubbel, dan een sandbag erop(lijnen vrij) en naar je bar rennen. maar van beide opties slijt je kite wel sneller van.