Ik heb vroeger toen ik nog windsurfde een groot aantal boards zelf gebouwd.
Het beste kun je het polystyreen snijden met een gloeidraad, dit is een weerstandsdraad gespannen tussen een beugel en aangesloten op een acculader. De middenstringer kun je het beste maken van een houtsoort die alleen vezels in de lengte richting heeft, omdat triplex heel moeilijk te schaven is i.v.m. de kruislingse verlijming. Wanneer je de midden stringer klaar hebt ( exact de maat van je uiteindelijke board dikte), dan moet je deze kopieren naar bijvoorbeeld een stuk triplex. Als je nu deze twee stringers aan beide zeiden van je blok schuim klemt , dan kun je hier je gloeidraad over heen laten lopen, zo krijg je super snel een prachtig glad oppervlak. Als 1 kant klaar is zet je de klemmen 1 voor 1 over naar de andere kant en gloei je de andere kant.
Op deze manier heb je binnen een uurtje, je scoop-rocker verloop en je dikte er in zitten zonder veel rommel. Nu eerst nog even je schuim met twee rechte planken als mal, doormidden gloeien. Lijm nu je oorspronkelijke stringer met ingedikte epoxy tussen de twee delen. Als je dit netjes doet heb je echt een super strakke blank, die alleen nog maar met een schuurplankje glad geschuurd hoeft te worden.
Als je de outline hebt uitgezaagd dan moet je de rails nog vormen, doe dit met een elektrische schaafmachine en maak lange halen langs het hele board, anders krijg je bergen en dalen in je rails. En tel hoeveel keer je er langs gaat, zodat je aan de ander kant het zelfde kunt doen.
En inderdaad zoals al gezegd, struin het internet af naar tips en tricks zodat je met weinig inspanning een prachtig resultaatkunt behalen.
suc6
Lijkt mij makkelijker dan hoe ik het nu gedaan heb, heb je mischien ook een beschrijving van hoe ik zo'n gloeidraad kan maken ?
Dat kan altijd nog van pas komen, zit er namenlijk over te denken om, als deze af is , een SUP board te maken.
En als dat met een gloeidraad kan, gaat dat denk ik wat sneller als nu met al dat schuurwerk
En triplex schaven is goed te doen, ( met een vandiktebank
)