Grote kite vs groot board

S.K

Geen avatar

April 12, 2011, 10:47:14
edit2Rapporteer  
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik nog een grotere kite erbij zal nemen. Momenteel heb ik een rebel 11M als grootste kite (weeg 85KG) en mijn board is een onyx 136*40.

Flysurfer is inmiddels afgevallen als optie (na veel reacties te hebben gelezen schijnt het toch anders te varen en is het nogal prijzig).

Maar wellicht is een groter board (spleene 160*44) een betere optie..

Wat kan ik nu het beste doen? een grote Kite of wellicht een groot board?
Wat levert het meeste rendement?
En hoeveel knopen win ik er uiteindelijk mee (+/-)?

Gr,

S.K
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 April 12, 2011, 16:54:12
edit2Rapporteer  
groter board is goedkoper. mss surfboardje? of een Skywalker 135x47. kan je zeker wat eerder weg. een Door word je zo zat volgens mij (is ook echt een deur)
Ed.

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 April 12, 2011, 17:02:12
edit2Rapporteer  
Vaar je op zee -> wave rond de 6'2'' - 6'4'' kopen
Vaar je op vlak water-> nobile skim op de kop tikken

Niet alleen win je een paar knopen low end, maar je hebt ook sneller lol ermee, met weinig wind op een twintip ploeteren is niks an.
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #3 April 12, 2011, 20:30:51
edit2Rapporteer  
De vraag is ook: Met welke wind wil je kunnen varen?
Jou zou natuurlijk je 11 tzt kunnen vervangen voor een 12..scheelt ook weer iets...ga ik denk ik ook maar doen...zei altijd dat ik 75 woog..en dan is 11 prima...maar is nu 80...
S.K

Geen avatar

Antwoord #4 April 13, 2011, 15:56:46
edit2Rapporteer  
tja een grotere kite is ook een optie maar mijn 11 bevalt me eigenlijk prima.. zou alleen bij 10-13 knopen ook nog een beetje willen kiten..

Dus blijft de vraag wat is de beste oplossing (prijs technisch).. grote kite of groter board..
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #5 April 13, 2011, 16:08:26
edit2Rapporteer  
groter board.  kost 1/3 van een grotere kite
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 April 13, 2011, 16:27:37
edit2Rapporteer  
Vaar je op zee -> wave rond de 6'2'' - 6'4'' kopen
Vaar je op vlak water-> nobile skim op de kop tikken

Niet alleen win je een paar knopen low end, maar je hebt ook sneller lol ermee, met weinig wind op een twintip ploeteren is niks an.

ListenToMe Luister naar Ed! Wink

Kan inmiddels ook uit eigen ervaring bevestigen dat een skim HET lichtweerspeelgoed is wanneer je geen grotere kite wilt kopen.

Heb ook een waveboard, en daarmee krijg je er ook veel low-end bij, maar een skim doet er naar mijn idee nog een klein schepje bovenop, en zijn een stuk goedkoper in de aanschaf.

Wilde dit jaar ook een FS 19m2 Deluxe kopen vanwege de tegenvallende wind, of een 12m ipv 10m. Nadat ik een skim (Nobile) getest heb blijf ik bij mijn 10m2 als grootste kite voor dit seizoen!

Een skim komt er naast mijn waveboard en TT bij dit seizoen! ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Een ander alternatief naast de hier al eerder genoemde (Fly)Door is een raceboard. Dit is net als een waveboard een directional, maar is puur gemaakt om heel vroeg te planeren en hard en upwind te gaan. Ik vind dat razend moeilijk varen en het gijpen is nog lastiger als op een skim of waveboard
Ik schat dat de meesten ervaren kiters zo op een Skim wegvaren.
S.K

Geen avatar

Antwoord #7 April 15, 2011, 08:12:28
edit2Rapporteer  
ok thx voor de reacties! Op dit moment neig ik naar een Skim...;-)
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 April 15, 2011, 10:14:57
edit2Rapporteer  
ok thx voor de reacties! Op dit moment neig ik naar een Skim...;-)

Goede keuze, en laten we hopen dat de "windindex" voor dit jaar een stuk hoger gaat uitkomen dan afgelopen jaar. Dan zijn we deze problemen ook snel weer vergeten Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.