ervaring met nieuwe lijnen/bar upgrade

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
April 19, 2011, 02:42:15
edit2Rapporteer  
Dit weekend mijn chickenloop gebroken (F-One Bandit DOS tijdens kiteloop backloop dus de klap was niet al te hard. moet er niet aan denken dat dit tijdens een echte hoge sprong in niet al te diep water gebeurd...).
Gelukkig had ik nog een tweede bar. Ik heb er altijd maar een gebruikt dus de reserve bar is nog nieuw.
De dag erna gevaren met de nieuwe bar en mijn kite voelde ook weer als nieuw. Veel betere feedback en een snellere reactie op stuur impulsen. Ik stond op het punt om mijn kites weg te doen en nieuwe te kopen omdat ik dacht dat de kites oud werden en daardoor minder vlogen dan in het begin!!!
Kan dit komen doordat de lijnen op de oude bar in lengte zijn gaan verschillen, of zit er gewoon meer rek op als ze ouder worden, of.....

Heeft iemand dezelfde ervaringen een uitleg en misschien tips om je oude bar weer op het nivo van een nieuwe bar te krijgen??
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 April 19, 2011, 07:24:25
edit2Rapporteer  
Hoi Kite-nz, bij de standaard 4 lijns barren is het de regel dat de lijnen exact even lang moeten zijn, bij gepowerde toestand. Het gebeurt regelmatig dat de lijnen rekken na een tijdje. Ook als je niet veel springt of andere trucs doet. Ze rekken nooit gelijkmatig, zodat je vlieger minder fijn en direct gaat reageren. Het is belangrijk om je lijnen regelmatig te checken en af te stellen.
Ik leg m op de grond, loop de lijnen uit, prik 2 schroevendraaiers in de grond waar de bar achter blijft liggen, en tenslotte eentje aan het einde van de lijnen. Aan de spanning op de lijnen voel je welke to los of te strak staan. Dit komt nauwkeurig.
Succes.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #2 April 19, 2011, 09:27:22
edit2Rapporteer  
Mooi dat je dat ervaren hebt met je nieuwe bar. Ik denk dat er velen zijn die ook eens zouden kunnen kijken naar hun bar.

Het zal per merk verschillend zijn. Ik vaar met Cabrinha en die hebben een vaste stelregel om je bar goed af te stellen. Ze hebben er een filmpje van gemaakt.
Lijnen rekken, vooral als ze net nieuw zijn. Na een paar keer varen zou ik even checken.


http://www.youtube.com/watch?v=LRbb6Iqmg6g&feature=player_embedded
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 April 19, 2011, 19:41:32
edit2Rapporteer  
rek gaat er naar varen idd uit. Een aantal merken stelle nbarren zo af dat na verloop van tijd de lijnen goed staan maar in het begin niet, andere merken kiezen er voor dat de kite 'out of the box' goed vliegt, en na verloop van tijd even afgesteld moeten worden.

In de praktijk komt het overal op hetzelfde neer (voor 4lijns), dat men de stuurlijnen een stukje langer moet zetten omdat die minder rekken dan powerlijnen.

Kites zelf rekken eveneens. Een oudere kite zal dus iets meer 'werken' dan een nieuwe kite. Een nieuwe kite voelt daarom strakker en straffer. Dit merk je vaak alleen als ervaren kitesurfer(wat jij aan je tricks te zien wel bent)
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #4 April 20, 2011, 02:30:58
edit2Rapporteer  
Goeie tips, bedankt. Ik realizeer me dat het erg belangrokk is om dit te doen.
Iemand tips voor de Bandit Dos. Die lijnen zijn namelijk niet even lang...
bedankt,

Rene
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 April 20, 2011, 17:04:42
edit2Rapporteer  
tja, je kan ook even lange lijnen kopen, die erop zetten, en het verschil oplossen door pigtails te maken op de kite Smiley
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #6 April 20, 2011, 23:13:05
edit2Rapporteer  
Dat kan inderdaad, moet je nog steeds weten wat de verhoudingen moeten zijn. Geen oplossing dus als het gaat om het opnieuw afstellen van je bar......
tja, je kan ook even lange lijnen kopen, die erop zetten, en het verschil oplossen door pigtails te maken op de kite Smiley
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 April 21, 2011, 00:04:09
edit2Rapporteer  
als je de oude aangesloten laat en de nieuwe erop doet. het verschil noteert en de pigtails even lang maakt als dat verschil, is het opgelost Wink
feddomw
Gast
Antwoord #8 April 21, 2011, 14:31:20
edit2Rapporteer  
Goed stukje info dit. Ik heb zelf Cabrinha, zal vandaag nog bar "tunen".

Wat mij ENORM verbaast is dat Cabrinha qua afstellen aanbeveelt de bar strak tegen de QR af te stellen, dat is dus Full Power met trim strap ook op full power. Ik heb het idee dat ik nu zeker niet zo afgesteld ben. Zo voorkom je natuurlijk over-sheeting en backstalling, maar wie vaart er met zijn bar volledig naar zich toe?

Door trimstrap korter te maken kan je natuurlijk "afstand" scheppen, maar dan kan je weer oversheeten......
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #9 April 21, 2011, 15:04:10
edit2Rapporteer  
Dat van Cabrinha is gewoon een hele simpele manier om je afstelling te resetten naar origineel. Gaat heel makkelijk via de centerline adjuster Wink, of de pigtails.

Vervolgens kun je als rider de stuurlijnen op 1 van de 3 knoopjes bevestigen, waarvan de middelste word aangeraden.
Afhankelijk van wat je vaarstijl is kun je die knoopjes gebruiken.

Als je wilt uithaken, wil je niet dat je kite oversheet. Afstelling op het 2e kn is daarvoor perfect bij een Cabrinha. ( bij de crossbow ligt dat iets anders).

Gaat het harder waaien dan kun je altijd nog de depowerstrap gebruiken. Waait het al hard kun je op voorhand de stuurlijnen 1e knoopje zetten, zodat je strap niet constant half aangetrokken is. Voordeel daarvan is dat de bandjes van je strap minder slijten.

Ik vaar mijn kites 2e knoop, goed voor uithaken. Ik kan dus ook varen met de bar helemaal aangetrokken zonder dat de kite kan oversheeten. Dat is handig in windgaten.
Misschien in de echte lowend van de kite is het zo dat je veelal je bar aangetrokken moet houden. Dat is evident aan weinig wind. Je kunt dan wel 3e knoop pakken, maar dan wel meer kans op oversheeten > verpesten van je power.
Als het normaal waait trekt de bar van je af door de schijnbare wind en hoef je alleen je bar vast te houden.

Vaar je bijvoorbeeld 3e knoop (dichtste bij kite)  in normale wind, zul je ervaren dat de bar eerder en harder van je vandaan wil trekken. Dat kan worden ervaren als zware bardruk.

@feddomw: ben benieuwd naar je bevindingen.

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #10 April 24, 2011, 23:37:40
edit2Rapporteer  
Dat van Cabrinha is gewoon een hele simpele manier om je afstelling te resetten naar origineel. Gaat heel makkelijk via de centerline adjuster Wink, of de pigtails.

Vervolgens kun je als rider de stuurlijnen op 1 van de 3 knoopjes bevestigen, waarvan de middelste word aangeraden.
Afhankelijk van wat je vaarstijl is kun je die knoopjes gebruiken.

Als je wilt uithaken, wil je niet dat je kite oversheet. Afstelling op het 2e kn is daarvoor perfect bij een Cabrinha. ( bij de crossbow ligt dat iets anders).

Gaat het harder waaien dan kun je altijd nog de depowerstrap gebruiken. Waait het al hard kun je op voorhand de stuurlijnen 1e knoopje zetten, zodat je strap niet constant half aangetrokken is. Voordeel daarvan is dat de bandjes van je strap minder slijten.

Ik vaar mijn kites 2e knoop, goed voor uithaken. Ik kan dus ook varen met de bar helemaal aangetrokken zonder dat de kite kan oversheeten. Dat is handig in windgaten.
Misschien in de echte lowend van de kite is het zo dat je veelal je bar aangetrokken moet houden. Dat is evident aan weinig wind. Je kunt dan wel 3e knoop pakken, maar dan wel meer kans op oversheeten > verpesten van je power.
Als het normaal waait trekt de bar van je af door de schijnbare wind en hoef je alleen je bar vast te houden.

Vaar je bijvoorbeeld 3e knoop (dichtste bij kite)  in normale wind, zul je ervaren dat de bar eerder en harder van je vandaan wil trekken. Dat kan worden ervaren als zware bardruk.

@feddomw: ben benieuwd naar je bevindingen.



Hi Rory

Ik heb de Cabrinah video beken. De bandit DOS heeft verschillende lengtes front en back lines. Ik heb mijn ongebruikte bar gepakt en een extentie lijn gemaakt zodat alle lijnen even lang zijn. ik heb de extentie lijn op mijn oude bar gezet en kwam tot de ontdekking dat de front lines 10cm meer waren gerekt dan de back lines. Ook zag ik dat de ene stuurlijn langer was dan de andere. Alles bij elkaar geen wonder dat mijn kites vreemd vlogen. Eigenlijk raar dat fabrikanten niet allemaal een sectie hebben in hun manual met een uitleg hoe je het beste je bar kan tunen. Bedankt voor de tips.
feddomw
Gast
Antwoord #11 April 26, 2011, 19:55:52
edit2Rapporteer  
Dat van Cabrinha is gewoon een hele simpele manier om je afstelling te resetten naar origineel. Gaat heel makkelijk via de centerline adjuster Wink, of de pigtails.
[....]
@feddomw: ben benieuwd naar je bevindingen.


Ik ook. Net de tuning gedaan, geheel conform hun video. Ik ben absoluut een beginner, maar heb het idee dat ik vaak "oversheet" en ga backstallen. Ik merk met name aan de rand van het windvenster dat de kite graag omlaag valt richting water.
Ik zal dan ook Cabrinha's advies volgen, 2e knoop/pigtail (=middelste), trim-strap op maximum power.

Ik moest toch alles losmaken en opnieuw afstellen omdat beide bars ingescheurd waren bij de bar ends en ik dat netjes wilde fiksen. Kwam er ook achter dat ik aardige slijtage heb op bepaalde punten.
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #12 April 26, 2011, 20:06:09
edit2Rapporteer  
mijn bar van me helixje ook maar even gedaan, wel handig al laat ik nu uitgehaakt me bar los al staat ie op sucide, dan valt ie niet direct naar beneden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.