Schade aan surfboard zelf repareren

GreenCap

Berichten: 25
Mei 04, 2011, 18:00:55
edit2Rapporteer  
Hi Guys,

Ik heb wat schade aan mijn Naish Custom Global. Op de neus zit een scheur van +- 1,5 cm zie foto (close-up).



Als ik dit laat repareren bij de surfshop kost dit weer 30 euro, en het enige wat ze doen is het gaatje opvullen en opschuren. Ik wil dit dus eigenlijk zelf doen.

Heeft iemand enig idee welk materiaal er gebruikt wordt door surfshops om zulke reparaties uit te voeren?

Gr GC!
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Mei 04, 2011, 18:23:08
edit2Rapporteer  
nou 3 tientjes!!!    ga je zelf toch niet voor lopen rotzooien? en je hebt garantie.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #2 Mei 04, 2011, 18:27:57
edit2Rapporteer  
Woow, het is maar goed dat je erbij verteld dat het maar 1,5 cm. is....
Als ik die foto normaal zou zien, zou ik hem total loss verklaren Wink

Heb ook een global, met een iniemini gaatje, heb hem tijdelijk met wat acrylaat
Kit gevuld tegen vocht, maar moet hem ook nog definitief repareren.

Dus ben ook wel benieuwd.
GreenCap

Berichten: 25
Antwoord #3 Mei 04, 2011, 18:39:15
edit2Rapporteer  
ja hier een foto waar je de grootte beter op in kan schatten :-)



@ Markus: Het scheurtje is niet structureel (alleen in de buitenste laag) dus garantie is niet echt een issue, verder heb ik zo'n vermoeden dat het nog wel eens zal gebeuren dat er een stukje van de buitenlaag afsplintert vandaar dat ik het zelf wil repareren.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Mei 04, 2011, 19:49:59
edit2Rapporteer  
Eerst eens uitzoeken waarvan ze gemaakt zijn. ws. schuimkern mogelijk eps, glasweefsels met een matrix van polyester of in het betere geval epoxyhars. Daaromheen een gelcoat voor de afwerking.

Repareren doe je met epoxy of polyester. Die materialen op elkaar gebruiken moet je voorkomen!

Overigens is €30,- echt niet duur. Zelf epoxy kopen is ook erg duur, zeker in kleine hoeveelheden
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Mei 04, 2011, 19:52:07
edit2Rapporteer  
Met de Dremel het gat een beetje smooth maken en dan vol storten met Epoxy. Daarna lakken met een "lakstift" voor autolak en klaar.

Bison 2 componenten epoxylijm 24 ml Kombisnel helder: 7,- Euro
MOTIP LAKSTIFT: 7,5 Euro;
Nog wat schuurpapier.

Voor grofweg 15,- a 20 Euries ben je klaar ThumpsUp

30,- euro is i.d.d. niet duur.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Mei 04, 2011, 20:20:37
edit2Rapporteer  
Eerst eens uitzoeken waarvan ze gemaakt zijn. ws. schuimkern mogelijk eps, glasweefsels met een matrix van polyester of in het betere geval epoxyhars. Daaromheen een gelcoat voor de afwerking.

Repareren doe je met epoxy of polyester. Die materialen op elkaar gebruiken moet je voorkomen!

Overigens is €30,- echt niet duur. Zelf epoxy kopen is ook erg duur, zeker in kleine hoeveelheden

Klein detail, polyester dien je ook met epoxy te repareren omdat polyester na uitharding een slechte hechting heeft op zichzelf.

Maar het klopt wel dat zelf doen ook al aardig wat kost als je geen pot epoxy en lak hebt staan. De schade zit dan wel niet op essentiële plek, dus veel meer dan opvullen is niet echt nodig.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 Mei 04, 2011, 21:35:55
edit2Rapporteer  
ziet er overigens wel uit als meer dan 1,5cm...maargoed, 30euro is een koopje!
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #8 Mei 05, 2011, 10:42:23
edit2Rapporteer  
Morres zegt het juist, de kras eronder moet je ook behandelen.
Oftewel de kras moet een gat worden om het goed optelossen....
Lees en gebruik de oplossing van LeonB, anders ben je de'Sjaak' zodra je het water opgaat!

Suc6

Grtz Frank
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Mei 05, 2011, 11:07:45
edit2Rapporteer  
Repareren doe je met epoxy of polyester. Die materialen op elkaar gebruiken moet je voorkomen!

Jaren geleden veel gedaan met die rotzooi, en ik meende me te herinneren dat je iig Epoxy niet met Polyester moet proberen te repareren, maar andersom wist ik niet meer.

Maar iig bedankt hiervoor, want heb hier nog een mooie polyester romp liggen die ik uit m'n handen heb laten flikkeren, echt een serieus gat in. Ik haat Polyester verwerken, dus als dat met epoxy ook kan

Nadeel is wel dat Epoxy in de regel meer moeite kost om na te bewerken (schuren). Polyester laat zich makkelijker schuren waardoor je snel teveel weghaalt lijkt me als je poly met epox repareerd. Of heb ik het mis?


Aan de scheur te zien vermoed ik dat de matrix van de Naish Custom polyester is. Dat scheurt meer als epoxy, en is in de regel meer broos.
darky001

Berichten: 330
Antwoord #10 Mei 05, 2011, 11:46:06
edit2Rapporteer  
30 euro waar heb je het over
dit kan je beter niet zelf doen polyester en of epoxy is al vrij prijzig en je moet em ad ook nog behandelen me jelcoat voor de kleur en geen auto lak want das 2x niks.

dus voor 30 euro wil je die 2 compenenten shit niet voor in huis halen.
ik zou em dan gewoon naar de shop brengen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Mei 05, 2011, 11:53:09
edit2Rapporteer  
@ darky001: ze reparereren alleen, ze doen niets aan de lak. Dit blijf je zien.
Maarja, dat is nu eenmaal inherent aan golfsurfen (met of zonder kite). Ik ken geen fanatieke golfsurfer waarbij z'n board er niet uitziet als lappendeken.
GreenCap

Berichten: 25
Antwoord #12 Mei 05, 2011, 17:07:12
edit2Rapporteer  
Ehm tja € 30 euro is niet zo veel, maar dit is al de derde (en zeker niet de laatste) keer dat ik een beschadiging heb laten repareren. En dan lopen de kosten wel op. Overigens gaat het steeds om een gaatje/scheurtje opvullen. Vandaar dat ik liever die € 30 investeer in materiaal om hem zelf te repareren, want laten we eerlijk zijn.. een gat opvullen en schuren kunnen we allemaal.

Anyways ik snap dat er hier mensen zijn die (misschien wel begrijpelijk) in zo'n geval liever op safe spelen, maar ik fix zulke dingen liever zelf :-)
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #13 Mei 05, 2011, 23:20:08
edit2Rapporteer  
Voor 30 Euro zou ik het aan een vakman overlaten..

Pas op met reparaties: Gebruik altijd Epoxy, er zijn nl schuimsoorten die geen Polyester vedragen (lossen op door polyester harsen)
Bij Epoxy is dit niet het geval, maar bij Epoxy moet je nauwkeuriger de mengvoorschriften lezen omdat Epoxy gevoeliger is voor mengverhoudingen (droogtijd te kort dan is expoxy broos etc).
Epoxy is ook harder, meer schuurwerk.....
Als je de nog vochtige Expoxy na de behandeling met plastic folie strak afdekt (gewoon an dit Keuken verpakkings pleastic folie dan wordt het oppervlak al lstrakker en heb je minder schuurwerk...

Suc6
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Mei 06, 2011, 08:51:44
edit2Rapporteer  
Ehm tja € 30 euro is niet zo veel, maar dit is al de derde (en zeker niet de laatste) keer dat ik een beschadiging heb laten repareren. En dan lopen de kosten wel op. Overigens gaat het steeds om een gaatje/scheurtje opvullen. Vandaar dat ik liever die € 30 investeer in materiaal om hem zelf te repareren, want laten we eerlijk zijn.. een gat opvullen en schuren kunnen we allemaal.

Dan is investeren in epoxy inderdaad een goede optie!

Hoe komt het overigens dat je zovaak een gaatje in je board hebt? Hoe ontstaat zo'n gat? Ik heb weleens kleine krassen of deukjes, maar hoewel die van jou ook niet groot is veel groter dan ik gewend ben?

@mbetz: thanks voor de tip van het huishoudfolie.
Echter, hecht de epoxy daar aan vast of niet?
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #15 Mei 06, 2011, 09:40:14
edit2Rapporteer  
Gewoon epoxy kopen en proberen. In het ergste geval ziet het er niet mooi uit, so what, het is een gebruiksvoorwerp.

Zorg dat de binnenkant goed droog is (board op de neus staand laten drogen).

Huishoudfolie hecht niet aan de epoxy.

Werk wel met handschoenen en als je grote stukken gaat doen ook met beademingsmasker (hoeft niet voor incidenteel gebruik zoals dit).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Mei 06, 2011, 09:44:06
edit2Rapporteer  
Thanks magic ed
Ga ik volgende zeker doen want het ziet er bij mij ook niet uit, maar het voldoet Wink

Probeer het lekker buiten te doen. Dan hoef je je geen zorgen te maken voor de dampen die er vanaf komen.

Met warm weer (en dat is het nu) verwerkt het ook makkelijker. Bij hoge luchtvochtigheid en lagere temperaturen wil het nog weleens slecht uitharden.
GreenCap

Berichten: 25
Antwoord #17 Mei 06, 2011, 10:34:37
edit2Rapporteer  
Hoe komt het overigens dat je zovaak een gaatje in je board hebt? Hoe ontstaat zo'n gat? Ik heb weleens kleine krassen of deukjes, maar hoewel die van jou ook niet groot is veel groter dan ik gewend ben?

Goede vraag. Ik gebruik hem veel en heb meestal geen auto tot mijn beschikking, dus ga ik op de fiets. Als er dan een windvlaag is, komt het wel eens voor dat mijn board tegen mijn fiets aan slaat, dit zou één verklaring kunnen zijn. Maar bij dit laatste scheurtje heb ik het idee dat de neus gebogen is en dat daarom zo'n stukje eruit gesprongen is. De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken is door een golf, verkeerd gespoeld (golfsurfplanken breken wel vaker in de golven).

Bedankt iig voor alle reacties, Epoxy gaat het worden :-)
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #18 Mei 26, 2012, 08:14:45
edit2Rapporteer  
(Ruim een jaar na de laatste reactie)

Puntje van mijn surfboard is gesneuveld.

Wie kent er een goed adres in Zuid Nederland (Greencap wellicht)?
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #19 Mei 26, 2012, 09:39:53
edit2Rapporteer  
zuid nederland zit  een kiteboardbouwer... ook wel bekend als WIMT, misschien kan hij je helpen.. :-)
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #20 Mei 26, 2012, 10:59:37
edit2Rapporteer  
Een van de erg weinige echt goede adressen met jarenlange ervaring in zuid-holland om je surfboard te repareren is otto@bengschsurfboards.com
Werkplaats is Rotterdam, je kan hem gewoon mailen, boards is snel weer terug
Ik ben zelfs zo tevreden dat ik overweeg een custom board door hem te laten shapen die de kwaliteit van mn huidige boards min. evenaart
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #21 Juni 01, 2012, 16:00:00
edit2Rapporteer  
@Ozzie Wright fan, bedankt voor de tip!

@Elevation, ik ken WimT en zijn pinda's. Ieder heeft recht op een hobby!

I
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.