Over nog geen 1,5 maand is t een jaar geleden dat een jonge kitesurfer overleed op Schellinkhout. Hij was bezig zijn lijnen op te rollen toen de kite power pakte. Hij belandde tegen de rotsen en was op slag dood. 2 weken geleden op Oostvoorne liep ik met een klasje beginners mee, toen ik realiseerde dat ik ook niet helemaal precies meer wist hoe je veilig je lijnen moet oprollen. Dit vond ik op t Ierse forum:
http://www.kitesurfing.ie/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=36Vertaling:Deze methode is standaard bij de IKO opleiding en wordt standaard gegeven bij al hun lessen. Het beste is dat een IKO instructeur je dit laat zien voordat jezelf gaat lopen kloten.
ZOWEL BIJ ONDIEP ALS DIEP WATERJe bar is losgelaten en je trekt hand over hand je leach naar je toe. Zorg er ten alle tijde voor dat je leach niet om je heen slaat. Je trekt de leach naar je toe totdat je bij de knoop komt van je stuurlijn waar je leach aan vastzit. Vanaf dit punt heb je 3 lijnen. Je bar is nu ergens in t midden gestopt en wordt tegengehouden door een bal of iets wat voorkomt dat ie helemaal naar de kite toe trekt. Heb je niet zo een ding, dan moet je die daar wel plaatsen. Doe je dat niet, dan is t onmogelijk om je bar te bereiken zonder gevaar te lopen om in je lijnen verstrikt te raken.
Pak nu de knoop of bal tussen je 2 vingers in je linkerhand. Terwijl je deze in je linkerhand vasthoudt kun je de bar naar je toetrekken.
Zolang je de knoop of bal tussen je vingers vasthoudt heb je de kite in een depower positie, door alleen spanning te houden op de stuurlijn waar de leach aan vastzit. Hierdoor worden de andere lijnen automatisch langer. In t geval dat de kite will wegvliegen kan er geen power meer in komen.
Zelfs als ik de bar in mijn hand heb, dan heb ik de keuze, relaunchen van de kite of doorgaan met t oprollen. Zodra je bij je bar bent, hou m dan verticaal en lijnen over de top lopen en duw de knoop naar beneden met je duim. Nu ga je ALLEEN de „tight flying line“ 4 keer om je bar wikkelen.
4 KEER OMWIKKELENOmdat je alleen deze lijn 4 keer om je bar wikkelt, zorg je ervoor dat wanneer je de andere lijnen gaat omwikkelen, de kite met geen mogelijkheid kan wegvliegen.
Zorg ervoor dat je leash lijn vrij is, door m over je schouder te plaatsen, DUS NIET om je nek!
Dit is tricky om te doen om je eerst moet begrijpen waarom je het zo doet en hoe t precies werkt. Pas dan zal je in staat zijn om dit te doen. Allerbelangrijkste is – doe t niet gehaast – en wees je bewust hoe en waar je lijnen lopen en zorg ervoor dat ze allemaal niet om je heen zitten.
Nu dat je de „tight line“ 4 keer om de bar hebt gewikkeld, pak dan alle lijnen bij elkaar en wikkel ze om je bar heen terwijl je tegelijkertijd doorgaat met de oorspronkelijke „tight line“. Wat nog belangrijk is, is dat je niet vergeet om tegelijkertijd de tight line ook om te wikkelen, omdat je lijnen anders weer even lang worden, en dan zal de kite weer kracht krijgen en jou in problemen brengen.
Zodra je bij de kite bent zet je de lijnen vast om de bar heen (denk de elastiekjes) om te voorkomen dat de lijnen weer trekken.
Wanneer je gered wordt door een boot, zet je hand dan onder de leading edge en deflate de leading edge.
Trek de tip van de kite naar je toe en plaats je bar in de tip en je kan hem inwikkelen richting de middelste centre strut. Omdat je drijft in het water terwijl je dit uitvoert, zodra je bij de centre strut bent trek de andere kant van de kite naar je toen en rol hem naar binnen toe.
De reden waarom je de leading edge deflate is omdat ie anders niet in die reddingsboot past, ergo de wind kan hem aan dek weer power geven.
Is er geen rescue boot in zicht dan zul je self rescue moeten toepassen. Bij dit laatste mag je NOOIT deflaten. Terwijl je met je lijnen bezig bent, zorg er ten alle tijde voor dat de lijnen niet om je heen drijven, en als je spagetti van je lijnen maakt, maakt niet uit.
PROBEER TE ONTHOUDEN:1.Probeer eerst je kite te relaunchen voordat je bedenkt om m op te rollen.
2.Hou de knoop vast terwijl je de bar naar je toe trekt, totdat je de bar te pakken hebt.
3.Voordat je een poging doet om te relaunchen, doe ALTIJD maar dan ook ALTIJD een dubbelcheck dat je geen lijnen om je heen hebt drijven.
4.Wanneer je je lijnen gaat oprollen, rol eerst de tight leash lijn 4 keer om je bar heen.
5.Rol dan de tight lijn tezamen met de andere lijnen, NADAT je de tight line eerst 4 keer om je bar hebt gewikkeld.
6.Je deflate pas je leading edge als de reddingsboot dicht bij je is.
7.
tekst verwijderd8.Als je bij he toprollen merkt dat de kite om wat voor reden dan weer power krijgt, laat je onmiddellijk de bar los en begin je van voor af aan. Pas wel op dat er geen lijnen om je heen komen.
9.Allerbelangrijkste is neem de tijd ervoor en hou je kop erbij bij wat je doet.
10.Red je het allemaal niet, is de wind te sterk, zet dan de self rescue in. Pak de 2 tips van de kite als t lukt om de stuurlijnen vast te houden.
Je zou t bovenstaande echt toch minimaal 2 keer op land moeten proberen, puur als oefening.
Einde vertaling
Stukjes hier boven die ik niet goed begreep, heb ik in het Engels gelaten of een ? gezet. Misschien dat iemand weet hoe t in t NL heet. Als r iets niet klopt in t bovenstaande, post t.
ride safe