Welk wetsuit

R.B.

Juli 17, 2011, 22:11:01
edit2Rapporteer  

Beste medekiters,

Ik wil binnenkort een nieuwe wetsuit kopen maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen van diverse pakken.

Nu vaar ik de psyco 2 van o'neill. Dit pak is nu twee jaar oud maar ben een keer met mijn knie op iets scherps gevalen, maar ook de naden laten los en de kraag is los gegaan.
Ik omschrijf dit hierboven om aan te geven dat ik weet dat de psyco pakken heerlijk zitten en warm zijn.

Ik heb op diverse fora's en website gekeken naar verslagen van wetsuits maar toch zou ik graag de mening van de "normale" kiter horen.

Graag hoor ik iets over de volgende punten:
- levensduur
- stevigheid naden, ook graag aangeven of het dubbel lined of singel lined is en of ze gesealt zijn.
- warmte
- bewegingsvrijheid
- pasvorm

Graag over de volgende wetsuits
- Ion strike
- Mystic cure
- Mystic crossfire
- Rip curl e-bomb
- ASSASSIN

Ik hoor graag van jullie.

mvg,
Robin
Gewoon_Mart

Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #1 Juli 17, 2011, 22:37:22
edit2Rapporteer  
Robin,

Misschien is het overwegen waard om je pak toch nog te laten fixen.

Ik zelf heb al een aantal keer mijn wetsuit gebracht bij Bufare (http://www.dufare.com/onderhoud.php) gebracht en moet zeggen dat ze daar aardig netjes te werk gaan en voor een redelijke prijs.

Geen idee of het bij jou pak nog de moeite waard is, maar wie weet.

Succes!

Jarno

Geen avatar

Antwoord #2 Juli 17, 2011, 22:46:35
edit2Rapporteer  
Mart, hij zegt:

" Dit pak is nu twee jaar oud maar ben een keer met mijn knie op iets scherps gevalen, maar ook de naden laten los en de kraag is los gegaan."

ik denk dat het tijd is voor een nieuwe..

Advies kan ik je niet echt geven, de ripcurl die ik nu heb zit prima, maar schuurt in mn nek. Hiervoor had ik een Sola die snel op de naden kapot was, maar wel weer een mooie zachte band in mn nek heeft.

markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 Juli 17, 2011, 23:11:54
edit2Rapporteer  
vaar vanaf winter 2009 met een NPX Assassin 5x3 en bevalt perfect. genoeg bewegingsvrijheid, sluit echt goed af, mede door de flap die je xtra over je hoofd trekt. lekker warm ook, vaar ermee tot het water een graad of 9 is. stevig genoeg ook, heb 1 reparatie gehad door crash in ondiep water op een steen of zo daardoor snee bij m`n been. gefixed door Dufare en nergens last meer van. verder nog geen slijtplekken, enigste nadeel is met opruimen dat de klittenband aan de binnenzijde vast blijft zitten en je daardoor steeds wat meer van de voering ,lostrekt wil ik niet zeggen, maar beschadigd.  in elk geval zeker een aanrader.
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Juli 17, 2011, 23:13:20
edit2Rapporteer  
Koop geen Mystic want naar 1 jaar is het simpel weg naar de klote als
je een beetje veel kite.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juli 18, 2011, 00:40:41
edit2Rapporteer  
ik mis een steen goed merk in je lijstje...

ik zeg Xcel... en dan de infinity of de xflex... voldoet aan al jou punten.

ik heb de xflex 5.4 al vanaf winter 2008/2009... hij is nu wel aan vervanging toe. geen domme flap die onder je ritsnaad zit die half je strot dicht knijpt. maar gewoon super comfi en lekker warm.

en wat marc zegt... helemaal mee eens... mystic is alleen goed voor harnassen en de ammobox
Gewoon_Mart

Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #6 Juli 18, 2011, 00:56:12
edit2Rapporteer  
Mart, hij zegt:

" Dit pak is nu twee jaar oud maar ben een keer met mijn knie op iets scherps gevalen, maar ook de naden laten los en de kraag is los gegaan."

ik denk dat het tijd is voor een nieuwe..

Joh Grin

Kan inmiddels ook al een aantal jaar lezen Smiley

Was maar een tip.....
Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #7 Juli 18, 2011, 09:51:08
edit2Rapporteer  
Hey Robin, leuke vraag ik zit zelf ook voor een winterpak te kijken. Mijn Psycho is uit elkaar gevallen.

Mijn keuze neigt steeds meer naar een Xcel Infiniti Drylock, moet nog beter en soepeler zijn dan een Psycho.. Alleen de prijs is nog even slikken (399 euro).
Morres

Antwoord #8 Juli 18, 2011, 09:57:59
edit2Rapporteer  
Die excel's heb ik ook ff betast, niet anders dan Psycho-series qua flex. Di excels zijn ook goed hoor, maar uiteindelijk komt het op 3 dingen aan, pasvorm,kwaliteit en prijs. Voor mij niks anders dan Psycho meer. Lijkt wel gesponsord, was het maar zo :+

Heb mn Psycho II 5/3 nu sinds augustus 2009 en eigenlijk alles wat er mis mee is, is mijn eigen schuld op 3dingetjes na: kraag bij mn keel is wat rafelig(maar niet vervelend) door mn baard, naden bij mn knieën zijn wat craquele aan de binnenkant en het sleutelzakje op de kuit heeft in 1 hoek een wat aantrek-sporen.

3week geleden nog een zelfde model alleen dan 2mm gekocht (kater...d8/zei dat het 3/2 was, ik heb dr niet op gelet, voelt wel als 3/2 qua warmte en ik kreeg nog 20euro korting, dus ik vind het goed zo..)
R.B.

Antwoord #9 Juli 18, 2011, 10:36:19
edit2Rapporteer  
Kijk als ik een pak van €350 á €399,- koop wil ik er lang van genieten. Maar zoals mijn psycho nu al na twee jaar aan vervnging toe is zit ik te twijfelen of ik niet beter een goedkoper pak kan halen waar ik misschien ook twee jaar mee kan varen.

Ik zit er aan te denken om voor de wintermaanden zo'n windchell jasje te halen. Dan hoop ik ook wat warmer te blijven en is een goedkoper pak misschien ook goedgenoeg.
ItsMe.Erik

Antwoord #10 Juli 18, 2011, 13:08:25
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een Psycho II 4/3. Ik vind het een geweldig pak, wel aan de dure kant maar dan heb je ook wat. Ik heb het pak in feb. 2008 in de aanbieding in de USA gekocht (wat goedkoper dan hier Wink ). In 2008 en 2009 in de winter mee doorgevaren, maar vanaf 2010 vaar ik 's winters met een droogpak.

Het pak begint nu wel te slijten. Op de kont is ie dun en zit er al een gaatje in (Val vaak op mijn  reed), Sommige naden gaan nu openstaan en van de nek seal is het zachte laagje af. Voor de rest is het pak eigenlijk nog goed en zit ook nog prima.

Het enige nadeel vind ik dat het pak in de nek schuurt en de de rits weleens vanzelf opengaat.

Het voordeel van de psycho vind ik dat het pak zo lang soepel en flexibel blijft. De vorige pakken sola en Nielpryde werden na een jaar al stugger. vooral die van sola.

Ben zelf ook opzoek naar een ander, maar iedereen die ik met een mistic pak zie moeten om het jaar een nieuwe kopen. Zelf dacht ik aan een RG8 met de sluiting voor, maar in zo'n pak kom je weer moeilijk in en je betaald er toch aardig wat voor.
PieNO

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #11 Juli 18, 2011, 13:25:50
edit2Rapporteer  
Niet lachen. Ik heb 2 jaar geleden een Lidl pak gekocht voor 19,99 euro. Niet stuk te krijgen dat ding en is ook nog 5mm dus lekker warm. Beter als mijn vorige merk pak. ik zal de naam niet noemen.
feddomw
Gast
Antwoord #12 Juli 18, 2011, 14:14:58
edit2Rapporteer  
Als het om een winterpak gaat zou ik volgende keer weer een Mutant kopen. Die heb ik gekocht i.p.v. een Psycho.

Moeilijker aantrekken en uittrekken, maar tsjeezus wat is dat pak warm en ik ben over de duurzaamheid goed te spreken. Zit ook als gegoten. Je moet ook zeker op Youtube dat filmpje zoeken voor een neck-entry pak aantrekken. Even trucje doorhebben.

RG8 heeft volgens mij zelfde entry als Mutant. Mijn mutants is 4/3 en kwam met een kap en een neck-seal. Je kan ze wisselen. Warmste pak EVER dat ik heb gehad, warmer dan 5/3 in ieder geval.

Overigens, als je een warm pak wil geen dual-lined nemen, alleen single-lined.

Mutant was in de aanbieding (zeker in deze periode) uit Engeland, was ZEER goed betaalbaar, zeker geen €350. Veel minder, maar weet het niet meer precies, volgens mij minder dan €250.

Xcel hoor ik goede dingen over, maar O'neill zit bij mij gewoon goed en kwaliteit is bij mij altijd goed geweest, dus geen reden over te stappen naar ander merk. Ik zou als je blij bent met de Psycho bij O'neill blijven.

EDIT: even gezocht, Mutant is niet meer in 4/3 te krijgen en is ontworpen als warmer pak dan Psycho2. Ik ben liever te warm dan te koud en die ene keer dat het warm is even seal open trekken en water naar binnen laten lopen. Ik heb gewoon vanaf internet gekocht, zelfde maat als mijn Reactor en eerdere Psycho. Ik dacht wetsuitoutlet, maar kan ook wetsuitcentre zijn geweest. Voor de prijs toen (180GBP) kon je niet tobben, blind gekocht.
Bart79

Geen avatar

Antwoord #13 Juli 18, 2011, 14:23:51
edit2Rapporteer  
Totale leek op het gebied van watersport ben ik vorig jaar begonnen met kitesurfen. Heb toen op advies een ripcurl e-bomb 3 3/5 gekocht voor 220. Veel in het water gelegen, vaak gecrashed, maar nooit enig belemmering ondervonden van de wetsuit en de wetsuit zo te zien ook niet van mijn "vaarstijl". Enige nadeel is dat ie niet geheel goed afsluit aan de benen (op te lossen met een klittebandje las ik op een forumtopic). Verder sluit ie wel overal prima aan! Kou heb ik niet ondervonden tijdens het dragen van de wetsuit, terwijl ik anderen wel hoorden klagen over de watertemp. Maar ja, kou is een emotie natuurlijk!

Morres

Antwoord #14 Juli 18, 2011, 16:48:44
edit2Rapporteer  
Sommige naden gaan nu openstaan en van de nek seal is het zachte laagje af. Voor de rest is het pak eigenlijk nog goed en zit ook nog prima.

Het enige nadeel vind ik dat het pak in de nek schuurt en de de rits weleens vanzelf opengaat.

Het voordeel van de psycho vind ik dat het pak zo lang soepel en flexibel blijft. De vorige pakken sola en Nielpryde werden na een jaar al stugger. vooral die van sola.

Ik herken dat van die dunner wordende nekseal-laagje, maar ook ik gebruik m 2jaar héél veel (zomers ook).
Die andere problemen heb ik niet, maar heb ook een jaar nieuwer pak.

Niet lachen. Ik heb 2 jaar geleden een Lidl pak gekocht voor 19,99 euro. Niet stuk te krijgen dat ding en is ook nog 5mm dus lekker warm.

Ik ken de pakken, en ik heb dr ook een. Ze zijn idd niet stuk te krijgen, maar warm zijn ze vergeleken met een merk pak niet te noemen. Warm is natuurlijk relatief, maar geloof me, het comfort,bewegingsvrijheid en warmte is niet te vergelijken...maar voor 19,99 lach je natuurlijk je ballen uit je..uh..pak Grin

Als het om een winterpak gaat zou ik volgende keer weer een Mutant kopen. Die heb ik gekocht i.p.v. een Psycho.

Mutant is idd een goedkopere optie die bijna even warm is als de P1/P2

Nadeel van pakken onder de Psycho serie is het ontbreken van de ZENzip(flap over nek) en het ontbreken van dubbele lijmnaad(FSW).

Ik heb mn psycho II voor 250euro gekocht in UK. op dit moment zitten ze rond dezelfde prijs, ff mailtje sturen krijg je vaak betere prijs dan o psite, uiteraard incl verzend.

Voor shops, zie: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=32629.msg495879#msg495879
Idefixe

Antwoord #15 Juli 18, 2011, 17:23:25
edit2Rapporteer  
m'n ION strike ( voor het eerst sinds jaren een echt duur pakkie aangeschaft ) valt  nu al ( binnen het jaar) uit elkaar........
Morres

Antwoord #16 Juli 18, 2011, 17:44:32
edit2Rapporteer  
ION is toch zelfde moeder bedrijf als NeilPryde? iig zelfde firma als North bij mijn weten. jammer Tom Sad
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #17 Juli 18, 2011, 19:51:03
edit2Rapporteer  
Mystic elk jaar een nieuwe ? Ik vaar al een jaar of 7 met de mijne. Paar trekgaatjes bij de naden geplakt maar verder doet ie het nog prima. Vandaag nog gebruikt...
Monkh

Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #18 Juli 18, 2011, 20:38:02
edit2Rapporteer  
vaar vanaf winter 2009 met een NPX Assassin 5x3 en bevalt perfect. genoeg bewegingsvrijheid, sluit echt goed af, mede door de flap die je xtra over je hoofd trekt. lekker warm ook, vaar ermee tot het water een graad of 9 is. stevig genoeg ook, heb 1 reparatie gehad door crash in ondiep water op een steen of zo daardoor snee bij m`n been. gefixed door Dufare en nergens last meer van. verder nog geen slijtplekken, enigste nadeel is met opruimen dat de klittenband aan de binnenzijde vast blijft zitten en je daardoor steeds wat meer van de voering ,lostrekt wil ik niet zeggen, maar beschadigd.  in elk geval zeker een aanrader.

Heb deze ook vanaf 2008, niet stuk, nooit koud, nooit problemen gehad. Draag m eigenlijk altijd, vanaf maart tot oktober.
KappuhH

Antwoord #19 Juli 18, 2011, 20:52:06
edit2Rapporteer  
ION is toch zelfde moeder bedrijf als NeilPryde? iig zelfde firma als North bij mijn weten. jammer Tom Sad
Niet van de Pryde group, dat is Neilpryde, NPX, Cabrinha enz. Ion is van North, Boards&More heet het geloof ik.
naja

Antwoord #20 Juli 20, 2011, 12:38:26
edit2Rapporteer  
Vaar nu 2 volle seizoenen met de NPX sealott 5-4-3,prima pak nog geen loslatende naden of slijtplekken,rubber sealtjes aan de binnenkant lieten wel al snel los,maar boeit eigenlijk niet,(blijft gewoon waterdicht).Ook de combi 5-4-3 vindt ik idiaal.Kan voor mij wel iets warmer,maar heb het snel koud(geen vet). Meeste pakken worden na langere tijd toch wel iets stugger valt mij op.Ben wel geintresseerd in een  Rib Curl e-bomb voor de volgende keer.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #21 Juli 20, 2011, 14:32:26
edit2Rapporteer  
Assassin: goede pasvorm, warm, zeer strechy. Prima en mooi pak. Let wel op dat je de klittenband in je nek goed doet, anders voel je m en dat is onprettig. Hoor ook veel goeds over de o'neill Psycho, is wel een stuk duurder....
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Juli 20, 2011, 15:27:04
edit2Rapporteer  
Mijn Psycho 1 is al vijf jaar oud en nu ook toe aan vervanging. Nog steeds erg soepel, maar de naden beginnen open te gaan. Had ik bij mijn vorige O'niell pak uit de jaren 90 ook al.

De reden dat ik niet meer voor een O'niell zou gaan is dat het eigenlijk golfsurfpakken zijn. Door chop en op zee lopen je enkels zo vol met water. Ja, je kunt van die aparte klittebandjes erbij kopen....maar als je die een keer verliest....Tongue

Volg dit topic ook met veel interesse
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juli 20, 2011, 15:55:19
edit2Rapporteer  
Ik heb een Mystic crossfire 2010 5x3, sinds begin augustus vorig jaar, 2e hands overgenomen van iemand die voor mystic werkt voor 100eu. (hij had al het 2011 model, dus de 2010 kon weg... geen idee hoe heftig hij hem had gebruikt, maar ding zag er nog prima uit)
Ik zie nu hier en daar wat draadjes/stiksel loskomen maar vooralsnog geen losse naden. Ook geen scheuren of gaatjes. En was warm zat om er afgelopen januari mee het water op te gaan (icm schoenen/handschoenen/cap dan wel)
Geen idee hoe dit wetsuit zich verhoudt tot een Oneill Psycho, maar ik ben er prima tevreden mee, zeker voor die prijs. Nieuw was ie 250 volgens mij...
Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #24 Juli 20, 2011, 16:07:04
edit2Rapporteer  
Mijn Psycho 1 is al vijf jaar oud en nu ook toe aan vervanging. Nog steeds erg soepel, maar de naden beginnen open te gaan. Had ik bij mijn vorige O'niell pak uit de jaren 90 ook al.

De reden dat ik niet meer voor een O'niell zou gaan is dat het eigenlijk golfsurfpakken zijn. Door chop en op zee lopen je enkels zo vol met water. Ja, je kunt van die aparte klittebandjes erbij kopen....maar als je die een keer verliest....Tongue

Volg dit topic ook met veel interesse

huh jij had toch je psycho tegelijk met mij (zelfde jaar). Dat was 3,5 jaar geleden en niet 5

Anyways ik volg die topic ook met interesse, ik ga graag eens een xcel passen, maar voel ook wel wat voor Robin zijn redenatie. Wat als een duur pak weer na 3 jaar uit elkaar valt. Kan je dan niet beter voor een goedkoper pak gaan en vaker vervangen?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.