Bandit3: Kies ik de 6m Of 7m Als Stormkite??

arnhemkiter1

Geen avatar

Berichten: 31
Augustus 16, 2011, 00:30:50
edit2Rapporteer  
Ik heb nu een Bandit3 9 m² die erg goed bevalt en wil mijn huidige 7 m Best kite (voor hardere wind) gaan vervangen door ook een Bandit3.

Ik krijg echter wat tegenstrijdige adviezen over de te kiezen maat. De een (o.a. test in kitemagazine access) zegt dat de bandit3 bekend staat om een wat lagere highend (eerder overpowerd bij echt harde wind/ vlagen) en dat je beter eerder een wat kleinere maat kan kiezen. Anderen adviseren toch gewoon bij de 7 m² te blijven, omdat de 6 m² weer een te hoge lowend zou hebben en niet goed zou aansluiten op de highend van mijn 9 m.

Even wat gegevens over mij:
- Ik weeg 67 kg
- Ik vaar nu zo'n 3 jaar, ben geen grote kiteheld, beetje cruisen, beetje springen, simpele trucjes.
- Ik vaar zowel op binnenwater (Strand Horst) als op redelijke vlakke, danwel choppy zee (Oostvoorne/ Rockanje)
- Vaar een twintip 132 cm naish haze. Heb daarnaast net een klein golfboardje (North freestyle Fish) aangeschaft om wat te gaan oefenen met beetje spelen in de golven en een boardje te hebben voor lichtweer.
- sta niet graag overpowered, pak liever eerder sneller een kleiner maatje dan lang vol gepowerd door te varen.

Wie kan mij een goed advies geven of ik de 6 of 7 m bandit3 moet kiezen.

Ik heb geen behoefte aan adviezen over andere kitemerken, vind de bandit3 die ik heb erg fijn en wil nog niet aan de wat duurdere 4 (kan zowel een 6 als 7 m bandit3 betaalbaar kopen).

Alvast bedankt voor je/ jullie adviezen.

Groet, Arnhemkiter
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Augustus 16, 2011, 07:29:53
edit2Rapporteer  
Dit is wat er op de site van F-one staat qua windranges (voor de Bandit4, maar dat zal voor de 3 niet heul anders zijn):
6m² : 27 + knts
7m² : 25 + knts
8m² : 18 > 35 knts
9m² : 15 > 30 knts

Tussen 27+ en 30 zit inderdaad niet veel ruimte.
Je bent iets lichter als de gemiddelde 75kg waar men meestal vanuit gaat bij dit soort windranges, dus die 6m zal je al wel iets eerder kunnen varen (maar de highend vd 9m gaat daarmee ook omlaag). Dus ik zou voor de 7m gaan.

Ik denk dat het er voornamelijk aan ligt tot hoeveel knopen jij nog met die 9m wil varen. Als je 25knopen geen probleem vind dan zou ik de 6m erbij nemen. Als je 25knopen eigenlijk te veel vind voor die 9m zou ik er een 7m bij halen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.