Woodie Brunotti Bumblebee copy

EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Augustus 26, 2011, 10:02:15
edit2Rapporteer  
Het idee was een dun wave board te hebben dat in mijn boardbag van 136cm past - dus de neus moest afneembaar en hermonteerbaar zijn (plankje op neus van het dek, 2 latjes op de bodem en vast schroeven).

Het board is ietsje groter dan de originele Brunotti.
Het moeilijkste is de scoop rocker nabouwen met latjes.
De Brunotti heeft vrij brede tucked under edge aan de zijkanten die meer dan 1mm is - dat heb ik dus ook gecopieerd.

De middenvin (10.5cm diep) is van een 1 cm dik broodplankje uit de Carrefour (vorig board ook en dat werk goed). De Bumblebee heeft een middenvin van 9.5cm
Er ontbreken nog 2 tracker/thruster vinnen - maar voor ik die bestel ga ik eerst een proefvaren - als dit board slecht is dan koop ik ook geen tracker / thruster vinnen van 6 cm (bevestiging zoals op een
twintip met schroeven doorheen board). Brunotti heeft tracker vinnen van 7.5cm diep.

Gewicht: 3.85 kg is zelfde als Brunotti Bumblebee (met de tracker vinnen erbij wordt hij iets zwaarder)

Materiaal:
- 3mm triplex berkenhout (3 verschillende lagen binnenin waarvan kleinste 2.5cm x 92cm)
- PU D4 één component lijm
- Coating: 2 lagen epoxy (West = beste)
- Glasvezel/glasmatten : geen
- Footpads: mouse pads
- Anti slip: origineel zand van Zeeuwse stranden

Hopelijk dit weekend even testen

Als iemand weet waar ik "zijvinnen" kan bekomen laat weten.
Gewone Twintip vinnen voldoen als ze 6cm of meer (korte basis) zijn en met schroef / schroeven doorheen het board kunnen gemonteerd worden.
Bij voorbaat dank.

----- Bouw Handleiding ----

Triplex van berkenhout 3mm 152cm x 152cm - 12.35 EUR
Werkwijze:
- Scoop rocker tafel maken met latjes aan de hand van Bumblebee: lastigste werkje
- Concaaf: met 4mm en 3mm triplex en wat karton in de scoop-rocker tafel bevestigen
- Aftekenen omtrek (door de Bumblebee erop te leggen) op 44 x 152cm 3mm triplex.
- Bodemplaat en dekplaat tesamen uitzagen met electrische decoupeerzaag.
- Binnenplaten: 92cm x 25cm (komt op bodem) - 84cm x 14cm (tussen in) - 90cm x 2.5cm (dient om dekplaat verder van de bodem af te houden voor groter buigmoment - 'steekt' voorbij de twee andere binnen platen) de binnen platen de vorm van de omtrek dek laten volgen
- Plastiek in de scoop rocker tafel leggen voor lijmen anders plakt je board deftig vast in je rocker tafel
- Bodem met 2 mini nageltjes vast zetten zodat die niet verschuift
- Alles insmeren met PU D4 éénkomponentlijm (ongeveer 250 gram) en binnen platen trapsgewijs op bodem plakken - de neus (40cm) is dus maar 2 platen dik (dat was goed bij mijn breder board)
- Dek erop - plastiek erover - stenen (150 - 200kg) erop om druk op te bouwen
- 32uur (zomer) or 48uur (winter) laten uitharden om terugveren tegen te gaan
- Stenen verwijderen - bord uit de mal trekken (de twee nageltjes moeten dorheen de 3mm getrokken worden)
- Met bandshuurmachiene de omtrek netjes maken en de schuine zijkant erin zetten
- Vin gat zagen (gaatje boren en dan met decoupeerzaag volledig uitzagen)
- Vin montage: met schroeven (30mm x 4mm) en moeren voor en achter vin - op het dek werden via de bodem 2 latjes vastgezet voor stabiliteit vin omdat board te dun is (slechts 6mm oplopend naar 9mm)
- verdikkingsplaatjes van 5cm x 5cm voor achterste bevestiging achterste voetband en voorste bevestiging voorste voetband - anders schroef je gewoon doorheen 7mm dikte van het board
- Elke kant 2 lagen epoxy - zonder glasweefsel
- Anti-slip: op het dek in de laatste laag: zand erop strooien
- Afwerking: footpads uit mouse matten
Nota: Epoxy moet meerdere dagen rusten om verder uit te harden - volledige sterkte wordt pas bereikt na 1 week

Vin: (een gelijkaardige vin van 13.5cm is na 3 jaar nog intakt op het bredere board)
Wit broodplankje van hypermarkt Carrefour - 1cm dik
Uitzagen met decoupeerzaag: vin is 10.5cm diep onder board - doch dient doorheen hte board te steken: dus 10.5cm + 2.7cm
Met bandschuurmachiene (vergt bijna 2 banden) afschuren in vorm
Gaatjes 4.5mm boren voor montage

Zijvinnen: die ga ik kopen omdat daarvoor twintip vinnen gebruikt kunnen worden
---
Edit: gebruik de "Edit" knop als je snel nog wat aan je bericht wilt toevoegen!
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Augustus 26, 2011, 17:54:13
edit2Rapporteer  
Ziet er top uit!! ThumpsUp
Mich

Antwoord #2 Augustus 26, 2011, 18:27:53
edit2Rapporteer  
Mooi !!
Heb je het maletje bewaard??  ThumpsUp
EddyC

Geen avatar

Antwoord #3 Augustus 26, 2011, 19:11:27
edit2Rapporteer  
ja mailtje bewaard
Mich

Antwoord #4 Augustus 27, 2011, 02:04:00
edit2Rapporteer  
ja mailtje bewaard

Als we het allebei over een mal hebben :-) dan wil ik die graag van je overtrekken!
EddyC

Geen avatar

Antwoord #5 September 11, 2011, 10:58:31
edit2Rapporteer  
email bewaart - geen omterk mal - wel scoop rocker tafel
loze.vissertje

Geen avatar

Antwoord #6 September 11, 2011, 23:14:34
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp mooi boardje aleen begrijp ik niet goed met die binnen platen hoe het werkt
EddyC

Geen avatar

Antwoord #7 December 02, 2011, 23:49:55
edit2Rapporteer  
@Loze vissertje:
Buiten platen dat zijn het dek en bodem - die zijn identiek uitgeaagd
De binnen-in-platen zijn de stukken 3mm triplex dat tussen het dek en de bodem worden mee ingelijmd. geeft de juiste flex en stevigheid en dikte om vijzen in the schroeven.
Woodmaster

Antwoord #8 December 03, 2011, 11:18:52
edit2Rapporteer  
Goh wat ben ik populair....en men boardje ook!
feddomw
Gast
Antwoord #9 December 06, 2011, 20:26:53
edit2Rapporteer  
@Loze vissertje:
Buiten platen dat zijn het dek en bodem - die zijn identiek uitgeaagd
De binnen-in-platen zijn de stukken 3mm triplex dat tussen het dek en de bodem worden mee ingelijmd. geeft de juiste flex en stevigheid en dikte om vijzen in the schroeven.

Hoe noem jij zo'n ding om vijzen mee in het hout te draaien? een tournevijs?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.