|
mocem
Berichten: 874
|
et is beter als die helemaal weg vliegt dan komt hij bij iemand anders in ze lijnen dan vliegt die tenminste tegen de dijk en niet jij.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Altijd beter om een leash te gebruiken, maar dan moet je kite wel genoeg depoweren/flaggen nadat je je safety getrokken hebt.
Voor zover ik weet had de Cabrinha 2007 bar (als je die kites nog steeds vliegt) alleen de mogelijkheid om je leash aan een stuurlijn te bevestigen waardoor je dus in de knoop kunt komen als je rotaties wilt doen.
Vanaf 2009 hebben ze dit opgelost met IDS.
|
|
|
feddomw
Gast
|
Hulde voor Evan's weloverwogen en rustige antwoord waar vele anderen - waaronder ik - eerder zoiets hebben van WTF?!?!?!
Ik heb trouwens Cabrinha gehad en als je inderdaad een 2007 bar hebt, is het de moeite waard om een IDS bar te kopen als die aan je kite past. Fijn systeem, werkt goed. Ik weet niet welk jaar X-Bow je hebt?
|
|
|
J-D
Berichten: 110
|
Bedankt Evan en feddomw voor de goede en bruikbare antwoorden.
Dit was iets waar ik mee zat en de antwoorden van o.a. gebruikersnaam en mocem maken het niet makkelijk om vragen op het forum te stellen. (waar m.i. het forum toch voor bedoeld is)
Op dit moment heb ik inderdaad nog de crossbow's, volgens mij van 2007 maar het kan ook 2006 zijn. Ik heb trouwens nog nooit het idee gehad dat het geen fijne bar was, sterker nog ik kan me er prima mee redden, maar bovenstaande reacties maken wel duidelijk dat het geen kwaad kan om eens naar een andere bar te kijken.
|
|
|
feddomw
Gast
|
Ik denk dat de vraag verbazing opwekte omdat je al 110 berichten mee draait en dus waarschijnlijk al kan kiten en ook regelmatig doet.
Dan is de vraag "of je een safety leash nodig hebt" (!) toch inderdaad een "bijzondere" vraag....
Het klinkt bijna alsof je nu zonder leash kite.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Jammer dat die anderen zo reageren, al kan ik het wel bergijpen. Op deze manier geformuleerde vragen horen meer bij absolute beginners dan iemand die zich in 2005 geregistreerd heeft Probeer, als je een andere bar wilt, te zoeken naar een bar die flagt op 1 voorlijn. Een IDS bar flagt op 2 voorlijnen en haalt zijn werking mede uit het feit dat bridles hier ook voor aangepast zijn, vandaar dat zo'n bar niet werkt op oudere modellen zonder IDS bridle. Verder is een leash inderdaad bedoeld om niet gelijk van je kite af te zijn bij het trekken van je safety zodat je (mocht de wind het toelaten) je je safety weer kun resetten en verder kunt kiten zonder eerst aan land te hoeven komen. Als je safety trekken voor een wegvliegende kite zorgt ben je over het algemeen minder snel geneigd om deze te trekken waardoor je hem soms net die ene seconde te laat trekt omdat je gaat twijfelen. Een safety moet een normale handeling zijn en geen laatste redmiddel, zodat je hem ook preventief durft te trekken. Het laatste redmiddel is de safety op je leash waarmee je echt van je kite af bent.
|
|
|
Karel79
Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
|
Volgens mij zit er op die oude bars een 'ingebouwde' safety/leash..
Het effect van de leash (nadat je je chickenloop safety hebt getrokken) is dat ie min of meer gewoon hard aan je powerlijnen trekt (of aan de 5th line) en de andere lijnen slap komen te hangen en je kite dus uit flagged...
Bij die oude bar, kun je de bar voorbij de stopperbal duwen en heb je hetzelfde effect. Je kite hangt dan alleen nog aan de powerlijnen.
Het enige verschil is dat je dus de bar voorbij de stopperbal moet duwen ipv een emergency pull/push mechanisme.
De safety op de chickenloop is bij deze oudere bar vergelijkbaar met de safety op de leash.
Dus een leash is niet perse nodig en ook niet minder veilig... Behalve als je unhooked tricks doet natuurlijk...
|
|
|
bezemsteel12
Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
|
Volgens mij zit er op die oude bars een 'ingebouwde' safety/leash..
Het effect van de leash (nadat je je chickenloop safety hebt getrokken) is dat ie min of meer gewoon hard aan je powerlijnen trekt (of aan de 5th line) en de andere lijnen slap komen te hangen en je kite dus uit flagged...
Bij die oude bar, kun je de bar voorbij de stopperbal duwen en heb je hetzelfde effect. Je kite hangt dan alleen nog aan de powerlijnen.
Het enige verschil is dat je dus de bar voorbij de stopperbal moet duwen ipv een emergency pull/push mechanisme.
De safety op de chickenloop is bij deze oudere bar vergelijkbaar met de safety op de leash.
Dus een leash is niet perse nodig en ook niet minder veilig... Behalve als je unhooked tricks doet natuurlijk...
dus als ik het goed lees, raad jij aan om zonder leash te varen behalven al haak je uit. zo ja BULLSHIT. gister nog een kite achter me rond zien vliegen, al zag k niet en had een trick gedaan was ik zwaar de lul. je wil niet dat je kite rond vliegt, met bar en dan in iemand andrs z'n kite terecht komt dan krijg je dus wat mocem zegt.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik heb vanaf 2007 tot vorige week met de Cabrinha bar uit 2007 gevaren. De enige veilige manier waar je je leash kan bevestigen is aan het ringetje boven je depower strap. Dit is ook zo bij de bar van 2006 en 2008. Maar op die manier kan je geen rotaties maken of wat dan ook. Ik heb daarom zelf een aanpassing hiervoor gemaakt zodat het systeem wordt zoals Slingshot hem gebruikt. Je zou dit topic eens door moeten lopen, is makkelijk zelf te maken en je raakt je kite niet meer kwijt als er wat gebeurt. http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=33346.0
|
|
|
Karel79
Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
|
dus als ik het goed lees, raad jij aan om zonder leash te varen behalven al haak je uit.
dan heb je idd niet goed gelezen... (of ik was niet duidelijk genoeg, maar dat zal wel niet ) Wat ik zeg, is dat die oude bar een mechanisme heeft wat equivalent is aan het trekken van je safety op de chickenloop van een hedendaagse bar. Een vriend van mij vaart met zo'n bar op de foto's van Marc, maar dan zonder dat lijntje met die ring aan het einde.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Ben je niet in de war met een 2009 IDS bar? Cab-barretjes die ik gezien heb hebben die werking namelijk niet. Enige wat ze hebben is die doordrukbare stopper, maar dat is geen safety te noemen omdat je dan vertrouwd op de "100%" depower. Veel succes als je dan een keer een vlaag van 50kn op je dak krijgt met je 12m.......
|
|
|
Karel79
Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
|
Misschien heb ik het mis, ik weet de precieze details niet, maar wat ik ervan begreep kan die bar een meter of 2 voorbij de stopper bal en heeft dan ongeveer hetzelfde effect als de moderne safety (ervan uitgaande dat je op de 2 powerlines idd een 100% depower hebt)
|
|
|
feddomw
Gast
|
Misschien heb ik het mis, ik weet de precieze details niet, maar wat ik ervan begreep kan die bar een meter of 2 voorbij de stopper bal en heeft dan ongeveer hetzelfde effect als de moderne safety (ervan uitgaande dat je op de 2 powerlines idd een 100% depower hebt)
Klinkt inderdaad als de IDS, zoals Evan ook al zegt. QR1 zoals Cab het noemt. Bar schiet omhoog voorbij de stopper (neemt volgens mij de stopper mee) en flagt uit op een of beide powerlijnen. Eigenlijk precies zoals Marc zelf heeft geknutseld.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Misschien heb ik het mis, ik weet de precieze details niet, maar wat ik ervan begreep kan die bar een meter of 2 voorbij de stopper bal en heeft dan ongeveer hetzelfde effect als de moderne safety (ervan uitgaande dat je op de 2 powerlines idd een 100% depower hebt)
Klinkt inderdaad als de IDS, zoals Evan ook al zegt. QR1 zoals Cab het noemt. Bar schiet omhoog voorbij de stopper (neemt volgens mij de stopper mee) en flagt uit op een of beide powerlijnen. Eigenlijk precies zoals Marc zelf heeft geknutseld. Mijn systeem flagt niet op beide frontlijnen maar op 1. Net zoals Slingshot dat heeft. En de Cabrinha's van 2006 - 2008 kunnen niet op 2 frontlijnen flaggen. Daar is de bridle gewoon niet voor geschikt.
|
|
|