welke kite is beste keus?

feddomw
Gast
Antwoord #25 September 20, 2011, 09:56:17
edit2Rapporteer  
Goede vraag. Ik weet dat Ozone werkt met build to order, ze houden geen voorraad aan. Die hebben natuurlijk wel een eigen fabriek omdat ze ook paragliders, chutes, foils, enz bouwen.

SS gaat ook over op een eigen fabriek, dus die zullen het ook meer in eigen hand hebben in de toekomst?
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 September 20, 2011, 10:19:51
edit2Rapporteer  
//OFFTOPIC
Kan deze reactie vanuit jou begrijpen ;-) Desondanks zou het niet de eerste keer zijn dat doormiddel van logistieke optimalisatie er een markt verwoesting plaats vindt (Dell, anyone?).

Heb op dit moment nog vaak het gevoel dat de supply chain van vele kitemerken middeleeuws is, het door teveel kanalen gaat welke geen waarde aan het product toevoegen etc. Ik juich dit soort initiativen alleen maar toe, zet de markt misschien eens goed onder druk wat prijzen betreft.

Precies, direct leveren aan de klant zorgt ervoor dat de dure continentale distributeurs en lokale importeurs en shops omzeild worden. Maat van me heeft in de kitebranche gewerkt....ik ken de marges, en die zijn echt bizar. Overigens niets vreemds want dat gaat met veel producten zo. Met de komst van internet zal dat misschien ooit wel helemaal verdwijnen...utopie....

Best is geen voorbeeld. Die produceerden ook el cheapo met goedkope materialen, en dat hebben we gezien in de beginjaren....

Overigens heb ik het idee dat mensen het aantal geproduceerde kites overschat. Wat getallen die ik uit officiele bronnen heb weten te verkrijgen, want echt te koop lopen de merken hier niet mee.

totaal aantal geproduceerde Jamie pro's van North (board) van 2002 t/m 2010 30.000
Totaal aantal geleverde kites van North van start 2001 t/m 2010 = 123.300

Van andere merken lees je weinig. North, Naish en Cabrinha zijn de drie grootste producenten wereldwijd.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #27 September 20, 2011, 10:52:23
edit2Rapporteer  
Ik heb geen zicht op de forecasting methodes bij OR, het is ook moeilijk te voorspellen. Om een gevoel te houden met markt kunnen importeurs en dealers wel intekenen.
Maar voor dat iedereen zich rijk gaat rekenen: Er wordt niet veel verdiend aan kites, en dat is ook de reden waarom veel retail er niet bijzonder in geïnteresseerd is. Stel dat je als winkel 3 merken voert, dan wil je toch een redelijke voorraad positie handhaven. Ieder merk met 4 modellen, in 5 tot 8 verschillende maten, met een vierlijns, vijflijns bar erbij, en dan de opdracht om voor juli je marges te halen want dan begint de uitverkoop al weer.
Ook een bedrijf als Ocean Rodeo, met iets van 6 man in dienst, gebouw, verkoopkosten (tickets en hotels voor John, Jeremie enz.), voorraad, transport, logistiek, interne en externe R&D, dat voor een paar duizend kites en boards - en dan nog bestand zijn tegen een vette tegenvaller zoals de 2010 bladders die met hooivorken waren gelost. Als je bij de top wil behoren op het gebied van service en aftersales moet je echt gezonde financiële backing hebben anders ben je snel de sjaak.
Op de schaal van North kan je wel geld verdienen, als ik dat getal van Michiel zie, dan zouden ze nu ca. 20K kites verkopen, maar ook dan zijn ze met een paar miljoen omzet wel klaar. Een beetje bedrijf hoort dat gewoon op de klok te zetten.
feddomw
Gast
Antwoord #28 September 20, 2011, 11:18:52
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je beter moet nuanceren, Rudo: er wordt op kites wel degelijk een gezonde marge gemaakt, maar het is voor veel winkels "bijzaak" en is meer gezeik dan het waard is. Precies wat jij zegt, voorraad aanhouden, demo's regelen, enz. Daarbij komt dat de meeste winkels de concurrentie met online verkoop qua kites niet meer willen aan gaan.

Het probleem is in mijn ervaring dat winkels te veel zeiken en niet voortvarend genoeg zijn om te gaan schakelen met een veranderend business model.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #29 September 20, 2011, 11:26:40
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je beter moet nuanceren, Rudo: er wordt op kites wel degelijk een gezonde marge gemaakt, maar het is voor veel winkels "bijzaak" en is meer gezeik dan het waard is. Precies wat jij zegt, voorraad aanhouden, demo's regelen, enz. Daarbij komt dat de meeste winkels de concurrentie met online verkoop qua kites niet meer willen aan gaan.

Het probleem is in mijn ervaring dat winkels te veel zeiken en niet voortvarend genoeg zijn om te gaan schakelen met een veranderend business model.
haha je noemt het gezeik, en als aantallen en winst achterblijven bij dit gezeik dan neemt de interesse snel af, ten opzichte van typisch lower hanging fruit. Dat bedoelde ik ook. Er zullen er genoeg zijn die zich het hoofd breken over nieuwe business modellen. Het wordt nooit meer zo makkelijk als in de Ten Cate Windsurfer dagen!
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #30 September 20, 2011, 17:36:36
edit2Rapporteer  
Volgens mij is cabrinha de grootste, gevolgd door Best...
Michiel.
Moderator

Antwoord #31 September 20, 2011, 18:01:55
edit2Rapporteer  

Ik hoor weer dat North de grootste is (meeste verkochte kites), andere bronnen zeggen weer Naish, Best. Helaas zijn er geen officiele cijfers. Het is al heel wat dat North die heeft vrijgegeven.

Bij het merk wat ik vaar weet ik dat er voorgaande jaren zeker minder dan 3000 modellen totaal zijn geproduceerd. Het is ook echt een hobby van de eigenaar dan een serieuze investering/business.

De verschillen tussen de merken zijn dus groot!
Morres

Antwoord #32 September 20, 2011, 21:13:04
edit2Rapporteer  
@Morres - zelfs 'grote' merken kunnen ten onder gaan: ik denk dat Naish er niet ver af was (Helix /Geo shape sloeg niet aan)

Nonsence... Check de Bolt! Is helix en cult samen, en slaat wel goed aan.... Ook gewoon een goede kite!... Je moet als kite bouwer alleen niet meer als 3 type kites op de markt willen brengen waarvan de prestatie verschillen/doeleinden niet ver van elkaar af liggen... Dan weet de koper ook niet meer wat hij kopen wilt.

Gast de park is niks meer geo/smegma shape. Zit geen scherpe hoek meer aan. Niet voor niks dat de Charger/Cult vorig jaar en die 2jaar ervoor voor 399 compleet weggingen bij onze duitse vrienden.
Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #33 September 20, 2011, 22:25:13
edit2Rapporteer  

Ik hoor weer dat North de grootste is (meeste verkochte kites), andere bronnen zeggen weer Naish, Best. Helaas zijn er geen officiele cijfers. Het is al heel wat dat North die heeft vrijgegeven.

Bij het merk wat ik vaar weet ik dat er voorgaande jaren zeker minder dan 3000 modellen totaal zijn geproduceerd. Het is ook echt een hobby van de eigenaar dan een serieuze investering/business.

De verschillen tussen de merken zijn dus groot!

Ik neem aan dat de grotere merken wel als een B.V. (of equivalent in thuisland) geregistreerd zijn, dan moeten ze jaarrekeningen deponeren en moeten wij dat kunnen opvragen? Raak namelijk wel steeds meer ingeintereseerd in de omvang van de markt, wat zijn nou verkoop cijfers en waarom wordt er zo mysterieus over gedaan?
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #34 September 21, 2011, 00:09:45
edit2Rapporteer  
@Morres - zelfs 'grote' merken kunnen ten onder gaan: ik denk dat Naish er niet ver af was (Helix /Geo shape sloeg niet aan)

Nonsence... Check de Bolt! Is helix en cult samen, en slaat wel goed aan.... Ook gewoon een goede kite!... Je moet als kite bouwer alleen niet meer als 3 type kites op de markt willen brengen waarvan de prestatie verschillen/doeleinden niet ver van elkaar af liggen... Dan weet de koper ook niet meer wat hij kopen wilt.

Gast de park is niks meer geo/smegma shape. Zit geen scherpe hoek meer aan. Niet voor niks dat de Charger/Cult vorig jaar en die 2jaar ervoor voor 399 compleet weggingen bij onze duitse vrienden.

Dude.... Bolt, morres. Bolt... Ik heb het niet eens over de beste allround kite ter wereld gehad Grin
Morres

Antwoord #35 September 21, 2011, 02:41:10
edit2Rapporteer  
ohja, bolt. My bad, sorry man. te druk in mn hoofd. Die bolt verkoopt niet joh
Eagle-Jan

Antwoord #36 September 21, 2011, 08:27:09
edit2Rapporteer  
ohja, bolt. My bad, sorry man. te druk in mn hoofd. Die bolt verkoopt niet joh

Daar kijk jij nog raar van op! Wink
Michiel.
Moderator

Antwoord #37 September 21, 2011, 11:47:28
edit2Rapporteer  
Morres komt uit het Noorden des lands, en inderdaad de keren dat ik er kom zie ik zelden Naish kites. Die verkopen hier in het westen volgens mij veel beter.
Eagle-Jan

Antwoord #38 September 21, 2011, 12:20:08
edit2Rapporteer  
Morres komt uit het Noorden des lands, en inderdaad de keren dat ik er kom zie ik zelden Naish kites. Die verkopen hier in het westen volgens mij veel beter.

Misschien moeten wij gaastra god morres eens uitnodigen om hier een kijkje te laten nemen  in een onzer speeltuinen voor zijn algemene kennis ontwikkeling ... 's avonds biertje doen. Volgens mij is die noorderling best gezellig.
Michiel.
Moderator

Antwoord #39 September 21, 2011, 12:28:28
edit2Rapporteer  
Heb ook vernomen dat Maurice in het echt veel vriendelijker is als hier op het fora en HL Wink
Marcel~

Antwoord #40 September 21, 2011, 20:37:07
edit2Rapporteer  
"vriendelijker dan" Michiel...
Geronimo79

Antwoord #41 September 22, 2011, 15:57:21
edit2Rapporteer  
De enige reden dat switch nu heel goedkoop is is dat er enorm veel geld ingelpompt word door een hele rijke vent. Zelfs zonder de distributeurs/shops zijn ze erg goedkoop op het moment.
Ze hebben een totaal eigen fabriek beweren ze dus het zal niet uit de usual fabrieken komen. Ze werken zonder voorraden begreep ik wat erg voordelig is voor ze.
 Behalve positieve reacties van teamriders heb ik nog niet veel positiefs over de kite gehoord/gelezen. Vooral jellyfishen en backstallen is een veel voorkomende opmerking. Schijnt erg te verschillen per maat.

Verder is en blijft Switch 2009 Eclipse kites met een minimale input van Bill hansen. LE wat smaller bv.  Alleen de combat is echt een geesteskindje van Bill en Felix. AKA de Eclipse Surge. De Method = een Kima en de Nitro een Thruster.  De kites zijn dus ontwikkeld voor en door een andere shaper en vervolgens vrij simpel gekopieerd en met minimale aanpassing gemaakt.

Al met al heb je nu dus iemand die erg veel geld er in pompt en een shaper die nog niet zoveel kost. De één wi zn geld natuurlijk terug en de andere zal op den duur ook meer gaan kosten. Daarnaast zijn Felix en Marc de teamriders nou niet echt goedkoop. Voor 1 salaris moet je een HELEHOOP kites verkopen.
Dus ik verwacht dat ze ook wel snel in prijs omhoog gaan.

De kites hebben een paar hele nette afwerkingen er inzitten zoals de onepump verbindingen.
Voordeel nu is dat je een redelijke kite hebt van redelijke kwaliteit voor een overjarige prijs.

Wel grappig te zien dat delen van het land andere keuzes maken kwa kites. Zoals hier idd bijna geen naish enkele cabrinhas. een verdwaalde Flexifoil.. Ga je naar Oostende vliegen enorm veel flexis. Westen kennelijk wat meer Naishjes. al verwacht ik dat dat ook te maken heeft met de slufterhufters die nuts gingen op alles wat nieuw en naish was.
Marcel~

Antwoord #42 September 22, 2011, 21:34:41
edit2Rapporteer  
Correctie, gaan... De echte vliegen alweer met 2012 spul ;-) Ik ben van de arme tak dus loop minsters een jaar achter :-(

Maar blijkbaar steekt men elkaar aan. Zo heeft Brouwersdam weer veel Slingies...
Eagle-Jan

Antwoord #43 September 22, 2011, 21:38:38
edit2Rapporteer  
Correctie, gaan... De echte vliegen alweer met 2012 spul ;-) Ik ben van de arme tak dus loop minsters een jaar achter :-(

Maar blijkbaar steekt men elkaar aan. Zo heeft Brouwersdam weer veel Slingies...

Und unsere nachbarn mit cabrinha und core.... Auf playa und sjeefenungen mit best
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.