Kijkduin - beginner!

Helen

Berichten: 14
September 20, 2011, 11:24:29
edit2Rapporteer  

Goedemorgen!

Gister heb ik dan eindelijk mijn eerste setje gekocht en ik heb super veel zin om
te gaan beginnen. Ik heb een driedaagse-cursus gedaan, maar verder nog een
absolute kneus. Aangezien ik geen auto heb en op fietsafstand van Kijkduin woon,
is dat echt een super plek, behalve dat het niet echt beginners proef is. Heeft
er iemand zin me het een en ander bij te leren?

Groetjes:)

Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #1 September 20, 2011, 11:30:35
edit2Rapporteer  
Helen, wees aub voorzichtig als je naar Kijkduin gaat. Het kan er behoorlijk spoken qua stroming, helemaal met de zandmotor in plaats nu.

Daarnaast is de pool ook gewoon diep, dus misschien geen stroming en golven, je kan nergens staan. Ik zou voor je eigen leercurve gewoon naar oostvoorne gaan om het onder de knie te krijgen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 September 20, 2011, 11:48:39
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens, voor de eerste schreden in het kiten is stadiep water het meest ideaal. Alleen met een ervaren kiter aan je zijde (die op dat moment niet zelf aan het kiten is, maar jou begeleiden) kan het daar, puur omdat je er totaal niet kunt staan.

Verder staat er halverwege een hoog hek om wandelaars weg te houden, daar kun je zo verstrikt in raken met alle gevolgen van dien, om maar te zwijgen over wat het met je vlieger en lijnen zal doen...

Kortom, goed oefenen op Oostvoorne, en als je daar eenmaal heen en weer kunt varen is lopen naar de poel bij de zandmotor een optie
Helen

Berichten: 14
Antwoord #3 September 20, 2011, 11:50:50
edit2Rapporteer  
Bedankt!

Oostvoorne is inderdaad stuk fijner, alleen zou dat betekenen dat ik hooguit eens per maand
kan gaan, aangezien ik geen vervoer heb. En eens per maand, dat is toch wel erg weinig!
Het is lastig om in te schatten hoe vaak ik Oostvoorne nodig heb, voordat ik wel op Kijkduin
uit de voeten kan. En helaas is dat ook niet echt een vraag die iemand kan antwoorden..

Zijn er mensen die geregeld vanuit omgeving Den Haag naar Oostvoorne gaan en een plekje
over hebben in de auto voor een gezellig meisje en haar spullen?

Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #4 September 20, 2011, 12:10:00
edit2Rapporteer  

Helen, genoeg kiters uit de buurt die naar Oostvoorne gaan en kan me niet voorstellen dat ze voor een dame geen extra plekje vrij hebben  Grin Ik ben er zelf ook regelmatig te vinden alleen vaak wel als de wind voor beginners wat te hard is, maar soms wel een plekje vrij.

Als je in het trefpunt topic van Rotterdam en Den Haag steeds een oproepje plaats of je mee kan rijden zijn er vast mensen die een plekje vrij hebben voor je. Veel succes  ThumpsUp
Yurup

Geen avatar

Berichten: 43
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #5 September 20, 2011, 14:30:36
edit2Rapporteer  
Openbaar vervoer, zo ga ik het ook doen als ik mijn spullen heb. Zit in een vergelijkbare situatie, natuurlijk zoveel mogelijk mee rijden als het kan maar soms heb je geen keus. Wink

Ik snap trouwens waarom stroming een reden is ergens niet naartoe te gaan als beginner maar is diepte trouwens zo erg? Ik heb zelf op Texel in de zee les gehad en had nou niet echt het idee dat diepte erg lastig is (behalve als je je kite niet zwemmend kan relaunchen dan).
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #6 September 20, 2011, 15:05:04
edit2Rapporteer  
Als je je board kwijt bent en dat gebeurd vaak als beginner, dan moet je vaak bodydraggen naar je board. Dat kan nogal eens vermoeiend zijn Wink.

Openbaar vervoer naar oostvoorne is wat lastig denk ik. Moet je denk ik een heeeeeeel stuk lopen!

Ik ga ook meestal naar Oostvoorne vanuit Den Haag/Rijswijk. Mail maar als je eens mee wilt rijden.
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #7 September 20, 2011, 15:19:23
edit2Rapporteer  
ik kom zelf uit Brielle, en OV richting oostvoorne is echt niet aan te raden. Of eigenlijk onmogenlijk. Rockanje is dan beter te bereiken.
jesse.

Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #8 September 20, 2011, 15:48:03
edit2Rapporteer  
@Helen

Ik zou zeggen...
Zoek iemand die met jouw wilt oefenen, je vroeg dat zelf ook al.
Wat mijn beeld daar bij is... jij gaat zelf gewoon kiten mits er iets gebeurt, je crasht en je ligt lang in het water dat die gene effies komt checken en zorg dat je boardje weer aan de kant komt.

Ik denk dat je na 5/10 keer (met iemand ga) kiten daar zelfstandig lekker verder kan gaan!

Ofterwijl, zorg dat je iemand vind die je een oogje in het zeil houd, er zijn tenslotte zoveel mensen die het hebben geleerd op de Noordzee!

Buiten dat moet je de stroming niet onderschatten, die is er soms wel aardig hard...

Probeer voor morgen iemand te regelen, perfect beginners windje!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 September 20, 2011, 15:57:28
edit2Rapporteer  
Ik ga weer rustig aan beginnen, kijken of mijn knie het weer aan kan dus... Als je naar rotterdam weet te komen kan je mee liften evt... Maar ik ga veelal doordeweeks die kant op. (autoplaya)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 September 20, 2011, 18:03:28
edit2Rapporteer  
Kom net terug van de motor, en heel veel kiters lopen liever dat takke eind naar de poel als dat ze opkruisen vanaf de catamaranclub. Dat zegt voor mij al genoeg over het niveau van die kiters Tongue

Genoeg beginners gezien (die wel twee kanten op kunnen varen, een beetje). Echt heel risicovol, zeker met de schuin aflandige wind van vandaag...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 September 20, 2011, 18:49:48
edit2Rapporteer  
Kom net terug van de motor, en heel veel kiters lopen liever dat takke eind naar de poel als dat ze opkruisen vanaf de catamaranclub. Dat zegt voor mij al genoeg over het niveau van die kiters Tongue

Genoeg beginners gezien (die wel twee kanten op kunnen varen, een beetje). Echt heel risicovol, zeker met de schuin aflandige wind van vandaag...

Ja en die stroming in het kolk gebied tussen vlak en golf gebied gaat ook nog voor de nodige problemen zorgen bij beginners.
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 September 21, 2011, 08:29:34
edit2Rapporteer  
Was er gisteren ook met een beginner die nu net op en neer kan varen. Door elkaar in de gaten te houden kunnen we elkaar wel helpen. En in de poel was het goed te doen. Totdat de wind ging draaien (aflandig rond 19 uur) en ook minder werkt. Je zag dat de 10tjes niet meer echt kracht genoeg ontwikkelde. Bij neerstorten dreef je dan weg. Mijn vriend ook van het water gehaald op tijd. Andere jongen die met zijn maatje buiten de kom stond kreeg zijn vlieger niet meer omhoog en trok hem los rond half 8 en die vloog natuurlijk gelijk weg. Met een 12 was deze ook niet mer op te halen maar er gingen vanaf reddingsbrigade toch 2 kiters met 1 vlieger al bodydraggend naar de boei toe. Petje af maar niet echt verstandig, wel sociaal. Na een half uur pas terplekke en toen de kite zo te zien leeg laten lopen. Daarna een half uur bezig om terug te komen met zijn 2en maar dat ging niet echt meer. Waren al ter hoogte van centrum Kijkduin of verder en nog niet bij de kant. Reddingsbrigade gebeld (daarvoor al) en zag 2 bootjes in de buurt. Toen te donker om nog iets te kunnen zien.
Ben benieuwd hoe het is afgelopen en of de veroorzakers deze jongens gesproken hebben en goed beloond voor hun actie!
Wie weet meer? Jij Micheal? Of moet dit in een ander topic?
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 September 21, 2011, 09:17:01
edit2Rapporteer  
Hoor net dat de kiters veilig aan land zijn gekomen door een reddingsboot actie. Ben wel benieuwd naar hun reactie Smiley
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 September 21, 2011, 09:25:41
edit2Rapporteer  
Dit soort acties verzieken de sport voor de grote meerderheid!

Overdag was ook een groot gedeelte van de tijd de wind schuin aflandig. In de poel oefenen kan dan best, maar zodra je je kite niet meer kunt herstarten drijf je zo de open zee op. En al met een paar graden aflandige wind ontstaan er al muistromen die je buitengaats voeren.
Oftewel: permanent iemand erbij hebben die je kan redden in geval van nood, anders niet doen!

Die twee kiters die de kite gingen bergen hebben een ontzettend risico genomen, en dat jij de Reddingsbrigade gebeld hebt heeft waarschijnlijk hun leven gered.
Beter was geweest de kite te laten gaan en de reddingsbrigade te bellen.

Op Autostrand zie je soms vreemde taferelen, maar daar kun je met de meeste windrichtingen alleen maar aanspoelen. Op Kijkduin verbaas ik me iedere keer over de bizarre dingen die ik zie. Wat een risico's worden er genomen
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 September 21, 2011, 10:15:11
edit2Rapporteer  
Update geredde kiters in Kijkduin (zie discussie "via Facebook hieronder):
"Dominique:
Eind goed al goed voor de heren:) Wij hadden de reddingsbrigade ook al gebeld en die heeft ze naar het strand geslingerd. Wij waren intussen naar scheveningen gereden voor een nobele pick up actie maar toen konden we meteen weer terug haha:)
ongeveer een uur geleden · Vind ik leuk

Alexander:
Zeker nobel. Neem aan dat ze toch wel geschrokken waren van hun acties! Hebben ze nu zelf een nieuwe vlieger erbij of kkwamen de eigenaren langs om ze te bedanken?
ongeveer een uur geleden · Vind ik leuk

Dominique:
Eigenaren zijn ook bekend en hebben hun kite weer terug. Ze hadden zelf de begrijpelijke "laat maar gaan" mind state. We hebben ze nog wel even verteld dat het wel handig is in het vervolg zelf de KNRM te bellen aangezien de KNRM bezig was om een grootscheepse reddingsactie op touw te zetten ivm mogelijk vermiste surfer... Gelukkig is dat voorkomen en vlogen er nog geen heli's e.d.
31 minuten geleden · Vind ik leuk

Alexander: Dominique dank voor de update. En beiden heren waren zeker gelaten over hun vlieger en aardig besluitenloos. Heb ze ook geadviseerd om gelijk mee te lopen met de afdrijvende kiters. Maar misschien was het voor de redders wel leuk om een heli boven hun te hebben hangen met beelden voor later Wink De redders zullen hopelijk een etentje krijgen van de ongelukkige heren of iets anders.
19 minuten geleden · Vind ik leuk
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 September 21, 2011, 10:25:07
edit2Rapporteer  
Ja.. ik snap dit ook niet zo goed.

Alexander, niet om je te bashen... maar elkaar in de gaten houden is 1 ding. Kan jij je maat ook helpen als het misgaat? Kan die maat jou helpen als het misgaat?
Hoe zie je dat voor je? Bodydraggend erheen en dan samen terug? Wat als de wind ff wegvalt en jouw kite ook in het water valt? Of wat als zijn kite de ene kant uit trekt (maar niet meer uit het water wil komen), dan moet jouw kite 2 man trekken plus een kite die je de andere kant uittrekt, plus de muistroom... Wellicht kom je dan niet eens meer aan wal?

Ik geloof dat jumpteam scheveningen een eigen reddingsboot heeft... misschien dat er daarom zoveel mensen met aflandige wind gaan kiten? En tja, zodra er 1 schaap over de dam is...

Net ff gekeken, de kustlijn bij Kijkduin ligt op ong 38 graden. Dat betekent dus dat ZZW aflandig is. Ergens tussen ZZW en ZW ligt het kantelpunt.
En als ik dan hier kijk: http://www.weer.nl/wereldweer/waarnemingen/hobsid/6336.html zie ik toch wel heel veel ZZW.. vooral in de avond.

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, maar een beetje meer zelfredzaamheid had wel gemogen wat mij betreft.

alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #17 September 21, 2011, 10:34:08
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk Micheal. Vanwege de aflanding wind zijn we ook gestopt. Exacte tijd weet ik niet maar ik merkte het al het hoogte lopen. En ook aan het einde van de kom begonnen met zijn waterstart. Moraal is dat we weer wat geleerd hebben en hier eerder rekening mee gaan houden. Een mooie vlag die de exacte windrichting aangeeft zou een welkome aanvulling zijn bij de motor.
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #18 September 21, 2011, 10:38:28
edit2Rapporteer  
Bij de strandtent (die er nu nog is) staat een vlag. Verder kan je natuurlijk voordat je gaat kiten naar het windverloop kijken op windfinder.

Er komt een grote Argusmast op de zandmotor voor wetenschappelijke doeleinden (TNO, Rijkswaterstaat, Provincie ZH en Hoogheemraadschap). Zie: http://www.dezandmotor.nl/nl-NL/onderzoek/argusmast/

Ik heb via via al een verzoek ingediend om waterdata van de ZM en omgeving via internet beschikbaar te stellen alsmede een webcam. Even afwachten.

En anders: http://www.northseasurfing.nl/weer.php
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 September 21, 2011, 11:45:44
edit2Rapporteer  
Alexander, niet om je te bashen... maar elkaar in de gaten houden is 1 ding. Kan jij je maat ook helpen als het misgaat? Kan die maat jou helpen als het misgaat?

Goede opmerking Karel

Bij de strandtent (die er nu nog is) staat een vlag. Verder kan je natuurlijk voordat je gaat kiten naar het windverloop kijken op windfinder.

Een vlag is niet eens nodig. Ik vind dat iedere kiter moet weten hoe hij de windrichting kan bepalen zonder zand in de lucht te gooien/natte vinger in de lucht hoeft te steken.

Gisteren was het helemaal makkelijk, want het zand stuifde keurig in lijnen zo schuin de zee in = aflandig

Op Windfinder kon je zien dat de wind ZZW kon worden, maar ze zaten er naast want hij was veel meer ZZW dan zij opgaven voor gisteren..
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #20 September 21, 2011, 12:53:23
edit2Rapporteer  
kijk dat is nou een beetje het nadeel van aan de kust kiten zonder dat er een club in de buurt is, met name voor beginners (trouwens de kust is niet voor bloedjonge beginners op hun uppie, altijd een ervaren maatje erbij). Bij de clubs kent men elkaar (en zij het door een lycra) en houden ze elkaar altijd in de gaten, zowel in het water als vanaf de kant. meestal hebben ze verrekijkers, en een eigen boot.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 September 21, 2011, 13:20:44
edit2Rapporteer  
Mee eens dat dat een voordeel kan zijn. Helaas is dat niet bij iedere club het geval weet ik uit ervaring....
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #22 September 21, 2011, 13:22:05
edit2Rapporteer  
Inderdaad op Kijkduin kan je duidelijk aan het stuifende zand zien hoe de wind waait;)

Verder, kijk gewoon om je heen en ervaar wat je waarneemt.
Helen

Berichten: 14
Antwoord #23 September 21, 2011, 16:16:32
edit2Rapporteer  

Zo zo, het nodige gebeurt zie ik!

Gelukkig was ik, dankzij jullie tips, zo verstandig mijn broer te bellen en me naar
Oostvoorne te laten brengen. Samen met mijn mede-noob hebben we daar vandaag
onze eerste metertjes met eigen materiaal gemaakt. Ook de eerste flinke crashes
met de vlieger, maar ik ben gelukkig nog helemaal heel (met dank aan Karim)!

Wat een gave sport is het toch!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 September 21, 2011, 16:19:11
edit2Rapporteer  

Zo zo, het nodige gebeurt zie ik!

Gelukkig was ik, dankzij jullie tips, zo verstandig mijn broer te bellen en me naar
Oostvoorne te laten brengen. Samen met mijn mede-noob hebben we daar vandaag
onze eerste metertjes met eigen materiaal gemaakt. Ook de eerste flinke crashes
met de vlieger, maar ik ben gelukkig nog helemaal heel (met dank aan Karim)!

Wat een gave sport is het toch!

+1 voor jou Helen

Je hebt er echt verstandig aan gedaan om naar Oostvoorne te gaan. Net zover lopen als op Kijkduin naar de poel, daarvoor hoef je het niet te laten.

En hoe sneller je daar leert, des de sneller kun je op de fiets straks naar Kijkduin Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.