Yurup
Geen avatar
Berichten: 43
Logs: 0 | 11 uur
|
Op wat voor manier, positief, negatief? Natuurlijk zal het gewicht wat achter de lijntjes hangt de kite beïnvloeden maar als het goed is is de kite zo ontworpen dat het niet enorm verschil uit zou moeten maken.
|
|
|
feddomw
Gast
|
Het lijkt mij logisch. Een 10 met iemand van 60kg bij 16kn vliegt heel anders dan een 10 met iemand van 120kg bij 28kn. Meer spanning op de lijnen en het doek.
Een Ferrari met een persoon erin rijdt anders dan een Ferrari met een zware dakkoffer en twee dikke mensen erin.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Dat heeft zeker invloed, ik kan het zelf namelijk heel goed merken. Ik ben 15 kg afgevallen en in harde wind kan ik merken dat meer moet werken om mijn vlieger te kunnen houden. Niet dat ik er moeite mee heb want mijn techniek is onder tussen veel beter als toen ik een stuk zwaarder woog.
|
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Ik heb het daarbij ( voor de duidelijkheid) niet over een groter / kleiner , Low / High end. Dat verschil moge duidelijk zijn Een klein voorbeeldje: Ik maak het met sommige vliegers ( vooral in harde wind condities) mee dat als de vlieger met mijn gewicht van 95 kg echt flink op z'n klote krijgt. ( bijvoorbeeld een downloopje waarbij ik 'm dan vol door het windvenster jaag) de vlieger z'n shape verliest. Dit ervaar ik bijvoorbeeld vooral met vliegers met een zeer dunne L.E. Als ik dan een kleiner maatje pak kom ik weer wat van die explosieve boost te kort . Hhhmmmm lastig uitleggen .......
|
|
|
Yurup
Geen avatar
Berichten: 43
Logs: 0 | 11 uur
|
Klinkt best logisch dat de kite dan zijn vorm verliest en ook logisch dat hoe meer gewicht je er aan zet hoe erger dat word. Als jij dat looptje doet wil de kite die kant op maar jou gewicht zegt nee we blijven hier, na een poosje touwtrekken wint de kite en ga je dan eindelijk. Hoe hoger het gewicht van de kiter hoe langer dat touw trekken duurt. Ondertussen moet de kracht toch ergens heen en aangezien jij nog niet weg wil en de kite dus niet weg kan buigt die.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Ah nu snap ik wat je bedoelt ja, dit heb ik ook met mijn omgebouwde Xbow. Als het goed hard waait en ik kant keihard aan verliest de kite ook zijn shape. Dit had ik bijvoorbeeld niet met mijn Switchblade terwijl die toch echt minder bridle aanknopings punten op de kite had.
|
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
En het vlieggedrag? Volgens mij sturen kites veel sneller als er een zwaar persoon in meer wind mee vaart dan een licht persoon met minder wind terwijl ze dan in verhouding evenveel power hebben.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
En het vlieggedrag? Volgens mij sturen kites veel sneller als er een zwaar persoon in meer wind mee vaart dan een licht persoon met minder wind terwijl ze dan in verhouding evenveel power hebben.
...Evan dat is afhankelijk van de koers die je tov de wind vaart... voor de wind of schuin voor de wind wint de lichtste... halve wind wind de zwaarste, de lichtste wort nmlk sneller uit zijn rail getrokken... en verder denk aan: Power to weight ratio.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Dan begrijp je me verkeerd Arend, wat ik bedoel is dat je kite sneller loopt als er meer spanning op de lijnen en het doek staan. Wat het geval is bij een zwaarder persoon in meer wind tov een lichtere rider.
|
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Lijkt mij dat als je zwaarder bent je makkelijker een hogere lijnenspanning kunt opbouwen, en de spanning op de lijnen bepaalt het gedrag van de kite. Als je een hogere lijnenspanning hebt reageert de kite beter op stuurimpulsen en geeft hij jou ook meer feedback omtrent de stand etc.
Het is niet de shape van de kite die verandert, als je de kite goed hard oppompt zal hij niet veel deformeren (behalve de verandering die door het kiteontwerp zijn ingegeven). Het is de feedback van de kite en het gevoel van de kite dat je krijgt als de lijnenspanning hoger is.
....
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
en het vlieg gedrag hangt ook af van hoeveel je depowerd
depower heeft voor mij alleen te maken met de afstand van de bar t.o.v. je lichaam / armen om nog comfortabel op het water te varen / staan. Als je echt moet depoweren om je vlieger nog fatsoenlijk te kunnen varen moet je een kleiner maatje pakken. Een vlieger doet z'n ding alleen goed als hij lekker gepowered in de lucht staat. Je ziet tegenwoordig bij harde wind ( vooral de beginners ) te vaak met een grotendeels "klapperende" vliegerdoek op het water staan. Gaat nergens over. Neem dan een kleiner maatje. Maar da's een heel andere discussie
|
|
|
geloof68
Berichten: 2096
|
Dunne LE's zijn inderdaad niet handig / betrouwbaar als de kite in z'n high end gevlogen wordt. In combinatie met een relatief hoog gewicht van de kiter zal de LE op een gegeven moment knikken (ook als er 8 bar of meer op staat.). Dat is niet zo heel erg bij het keren, maar wel als 't tijdens een sprong gebeurt.... Dunne LE's zien er strakker uit en hebben zo hun voordelen, maar m.i. niet in hun high end.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Goed punt Idefixe, ik neig ook naar die conclusie. Wij "sterke" gasten hebben veel explosievere kites nodig om hetzelfde te doen als onze lichte medemensen. Koersveranderingen en springen, het gaat allemaal om versnelling en daar zit een venijnige kwadraatje in de benodigde arbeid versleuteld. Om iemand A van 2x het gewicht van iemand B net zo hard te versnellen is 4x zoveel kracht nodig. Een snel sturende kite kan snel de benodigde lift opbouwen zodat er voor ons ook nog wat te genieten valt. Gelukkig sturen kites strakker naarmate er meer spanning op de lijnen staat, zodat we ook een maatje groter kunnen varen.
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
Allemaal hongeren om af te vallen. Voordelen:als je minder weegt: - kleinere kites varen en die kosten altijd minder. - minder krachten op doek en naden zodat de kite langer bruikbaar blijft. - voorste lijnen rekken minder snle uit zodat die ook langer juiste lengte behouden - kleinere of smallere boards - kiten bij minder wind mogelijk Dus allemaal de vouwen magazines kopen om te lezen hoe te vermageren in 3 weken (dat beloven die magazines toch)
|
|
|
conner kite
Geen avatar
Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
|
en het vlieg gedrag hangt ook af van hoeveel je depowerd
depower heeft voor mij alleen te maken met de afstand van de bar t.o.v. je lichaam / armen om nog comfortabel op het water te varen / staan. Als je echt moet depoweren om je vlieger nog fatsoenlijk te kunnen varen moet je een kleiner maatje pakken. Een vlieger doet z'n ding alleen goed als hij lekker gepowered in de lucht staat. Je ziet tegenwoordig bij harde wind ( vooral de beginners ) te vaak met een grotendeels "klapperende" vliegerdoek op het water staan. Gaat nergens over. Neem dan een kleiner maatje. Maar da's een heel andere discussie daar heb je gelijk in maar jij vaart meestal met de fuel en bij die kite heeft depoweren weinig zin
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Natuurlijk heeft power/depower effect . Ik vaar overigens de laatste tijd weinig Fuel. Een vlieger doet z'n ding het beste als tie lekker gepowerd in de lucht hangt.
|
|
|
hehuis
Berichten: 80
|
@geloof68 idd. Ik weeg 95 kg en met een Cabrinha 5m2 in 50 kts en smalle LE vouwde de LE gewoon naar binnen bij een scherpe bocht. Soms zo heftig dat de kite een helicopter in de lucht werd. En dan niet loopend of zo, maar echt als de bladen van een helicopter. Niets meer mee te beginnen.
|
|
|
drifter
Berichten: 1757
|
Een vlakke shape heeft het gewoon zwaarder dan een ronde shape in hele harde wind, zeker wanneer er een zware rider onder hangt. Hoe groter de kite hoe beter die zijn vorm houdt.
Idefixe wat voor shape vaar je dan? Een goede ronde shape zou toch het meest vorm vast moeten zijn. Verder is een goede flow heel belangrijk. Dat je timing van je lichaamsgewicht klopt met de timing van de kracht opbouw van je kite. Anders krijgt je wisselende lijnspanning en dat vertaalt naar je vlieger die gek doet.
|
|
|
Eagle-Jan
Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
|
@geloof68 idd. Ik weeg 95 kg en met een Cabrinha 5m2 in 50 kts en smalle LE vouwde de LE gewoon naar binnen bij een scherpe bocht. Soms zo heftig dat de kite een helicopter in de lucht werd. En dan niet loopend of zo, maar echt als de bladen van een helicopter. Niets meer mee te beginnen.
Daarom is het zaak dat men de LE en struts zo hardmogelijk oppompt, ivm voorm vastheid... Helaas kunnen sommige LE's daar niet tegen... En dunne LE kan ook, maar dan moet je het nog harder kunnen oppomen
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
'tis overigens niet dat ik er nu een probleem mee heb hoor. Veel meer een ding van : Is het nu echt realistisch om te stellen dat de eigenschappen van een vlieger voor de zwaardere riders heel anders kunnen zijn? Ik vaar overigens alleen C-shape's
|
|
|
geloof68
Berichten: 2096
|
Het lijkt er m.i. op dat de meeste ontwikkelaars de kites ontwikkelen voor de kiter met een gemiddeld gewicht en dat de testers vaak ook een gemiddeld gewicht hebben. De eigenschappen van die kites lijken afgestemd op dat gemiddelde gewicht. Met meer gewicht aan de bar en met meer druk in de kite kan het anders vliegen. Soms is anders minder (als de LE dubbelklapt of op een andere manier vervormt) en dat betekent gelijk ook onveiliger. Soms is anders beter; kite stuurt lekker snel.
Ik ben benieuwd naar jullie inside info over het testen van kites bij de diverse merken.
|
|
|