Ongeluk powerkiter ipv kitesurfster, zaterdag 17 september Scheveningen (

Nickless

Geen avatar

Berichten: 94
September 23, 2011, 12:20:51
edit2Rapporteer  
Hi all,

Afgelopen zaterdag was ik met wat collega's aan het eten, toen een van hen werd gebeld met de mededeling dat een van haar beste vriendinnen op de Intensive Care lag na een kite-ongeluk. Bij een klap op het strand bleek haar lever te zijn gescheurd.

Zaterdag was een erg vlagerige dag met rare uitschieters en veel Zuid in de wind, dus absoluut niet ideaal voor Scheveningen.

Voor zover mijn collega wist te vertellen had haar vriendin nog nooit eerder gekite, en kreeg ze die dag les.

Inmiddels gaat het naar omstandigheden goed met het slachtoffer, maar zijn vrienden en familie benieuwd naar de omstandigheden/ aanleiding waardoor dit heeft kunnen gebeuren.

Is er daarom iemand die iets heeft gezien/ gehoord, dan verneem ik het graag.

Thanks!
Bart
feddomw
Gast
Antwoord #1 September 23, 2011, 12:30:07
edit2Rapporteer  
Ik lag zaterdag doodziek op bed en kan dus niet oordelen hoe de wind was, maar: is het misschien mogelijk dat er bij Zuidenwind wel gelest (kan) worden op Scheef mits men niet van plan is te gaan waterstarten of bodydraggen? Het is maar een vraag, ik weet niet wat de KNWV of IKO als eis stelt bij lessen om maar een paar instellingen te noemen.

Het was volgens mij in ieder geval zaterdag niet vreselijk harde wind.

Ik bedoel maar dat als de wind een paar graden offshore is het wellicht niet direct onverantwoord is om een eerste les te geven. Misschien dat iemand anders hier wat zinnigs over kan zeggen. Ed?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 September 23, 2011, 12:43:06
edit2Rapporteer  
graag info over locatie, school enz enz
Niet om de betreffende school af te branden maar meer om er iets van te leren / in de toekomst dit soort zaken te voorkomen.....
Yurup

Geen avatar

Berichten: 43
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #3 September 23, 2011, 13:08:59
edit2Rapporteer  
Gelukig gaat het naar omstandigheden goed.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 September 23, 2011, 20:28:15
edit2Rapporteer  
Zaterdagmiddag was er toch zo'n rare uitschieter richting de 30 knopen + vlagerig + aflandig?
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #5 September 23, 2011, 22:12:28
edit2Rapporteer  
Ja klopt van een halve minuut tot een minuut merkte ik ook op playa linke boel!
appelsappen

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #6 September 24, 2011, 09:18:22
edit2Rapporteer  
Mocht dit afgelopen zaterdagochtend(17-9) zijn gebeurd, ter hoogte van strandtent De Staat op het zuiderstrand. Dan kan ik wat meer vertellen, ten eerste de wind sloeg echt helemaal nergens op. Een stukje verderop zagen we een Flysurfers(kiteschool Versus?) spontaan uit de lucht flikkeren, veel later waren ze dan ook niet meer de zien ThumpsUp
Terug naar de verongelukte, als de plaats en tijd klopt gaat zeer waarschijnlijk om een powerkiter. Er was èèn of ander evenementenbureautje(geen kiteschool) bezig een bedrijfuitje oid powerkiten  ter hoogte van De Staat.
Van het ongeluk zelf heb ik niks gezien maar rond 1 of 2 uur komt er een ambu het strand op rijden. Van 1 van de powerkiters had ik begrepen dat het om een vrouw ging met fikse pijn in haar buik/zij. Meer weet ik helaas niet vertellen, behalve dat ze met pakweg 10 matrassen bezig waren en als ik het goed zag 3 instructeurs maar pin me daarop niet vast.

Zelf had ik net, aan 2 gasten die al prima konden vliegeren, een versimpeld kitesurflesje gegeven , een 1e lesje van trainerkite tot selfrescue op het land. Wat best te doen was als je niet te dicht bij de duinen stond, maar het water op gaan was totaal onverantwoord. De wind ging soms echt van 8 naar 25+ knopen en weer terug in luttele seconde, ook draaide het alle richtingen op. Toch was er een fransman die het water op moest en zou, meneer is maar terug gezwommen en de KNRM heeft nog even lekker geniks met zijn wegdrijvende kite. schater


Marten
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #7 September 25, 2011, 21:01:06
edit2Rapporteer  
Op zaterdag 17 sept hingen er voor het kurhaus veel vliegers in de lucht. (Vliegerfeest)
Alle lijnen waren duidelijk NAAR Noord, dus zee gericht. AFlandig.......
Als het te hard waait gaat dit evenement helemaal niet door....

Er waren voor de vuurtoren aardig wat gasten bezig....(kitesurfen)
Maar geen problemen gezien.....

Wel een powerkiter aan gesproken die moeite had om zijn 'truster 4m" te bedwingen..
Hij wist niet waar de neutrale- of de powerzone's zaten.
Had dus maar een kite gekocht en wilde zelf ff aanleren....

Dit zullen altijd DE voorbeelden blijven voor de ongelukken
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #8 September 25, 2011, 21:06:18
edit2Rapporteer  
Op oostvoorne schijnt ook zo'n ongeluk gebeurt te zijn....

Loopen van kite zaterdag 17 september rond 12:30 uur

Misschien gerlateerd aan de zelfde windvlaag?????
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #9 September 26, 2011, 08:35:05
edit2Rapporteer  
Ik lag zaterdag doodziek op bed en kan dus niet oordelen hoe de wind was, maar: is het misschien mogelijk dat er bij Zuidenwind wel gelest (kan) worden op Scheef mits men niet van plan is te gaan waterstarten of bodydraggen? Het is maar een vraag, ik weet niet wat de KNWV of IKO als eis stelt bij lessen om maar een paar instellingen te noemen.

Het was volgens mij in ieder geval zaterdag niet vreselijk harde wind.

Ik bedoel maar dat als de wind een paar graden offshore is het wellicht niet direct onverantwoord is om een eerste les te geven. Misschien dat iemand anders hier wat zinnigs over kan zeggen. Ed?

Op Scheveningen is dat niet verantwoord nee, en daarbij zijn wij van mening dat je het beste gelijk het water in kan gaan voor kitesurflessen.. Wat wil je op het strand leren? Dat is alleen maar link.
Nickless

Geen avatar

Berichten: 94
Antwoord #10 September 26, 2011, 12:37:15
edit2Rapporteer  
@ appelsappen

Thanks voor je reactie.

Het blijkt inderdaad te gaan om hetzelfde incident als waar jij het over hebt. De dame in kwestie was aan het powerkiten; haar tweede keer met een evenementenbureautje.

Ze is gelift door de kite en toen hard neer gekomen. Gelukkig herstelt ze goed, heeft ze geen operatie nodig gehad en zal ze er zonder blijvend letsel vanaf komen.

Groet,
Bart
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.