Review Wainman Hawaii Carrot Bar

Eddy Lansink

Oktober 15, 2011, 16:42:46
edit2Rapporteer  
Een aantal dagen geleden is bij www.Versusshop.nl de eerste lading Rabbit kites 2.0 met de nieuwe Carrot bar binnen gekomen.
Daan heeft de bar al goed bekeken en verteld je hieronder alle ins en outs van de nieuwe Carrot bar.

http://vimeo.com/30589637
Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #1 Oktober 15, 2011, 17:10:35
edit2Rapporteer  
leuk video reviews, moet vaker gedaan worden :-)
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Oktober 15, 2011, 18:49:51
edit2Rapporteer  
Bar ziet er toch wel goed uit. In eerste instantie was ik een beetje scepties.
Maar nice gedaan van zowel Wainman en Versus.
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Oktober 15, 2011, 19:20:07
edit2Rapporteer  
ik begrijp nog steeds niet waarom een bar met lijnen zoveel geld moet kosten.

Uiteindelijk is het een stok met een gat erin met wat plastic stukken eraan en wat lijnen.
KappuhH

Antwoord #4 Oktober 15, 2011, 20:42:39
edit2Rapporteer  
Meestal worden er molds gebruikt, die zijn duur ivm de relatief kleine oplagen. Daarnaast is het een product met een vrij strenge QC, dus waarschijnlijk veel afkeur.

Eigenlijk vind ik een 12m kite van 1200 euro kite only relatief gezien duurder dan een bar van 400 euro.
Idefixe

Antwoord #5 Oktober 16, 2011, 13:19:41
edit2Rapporteer  
Meestal worden er molds gebruikt, die zijn duur ivm de relatief kleine oplagen. Daarnaast is het een product met een vrij strenge QC, dus waarschijnlijk veel afkeur.

Daar heb ik wel mijn twijfels over. Als je bijvoorbeeld kijkt naar overjarig spul dan gaat er al snel een enorm bedrag ( helemaal als je het percentage bekijkt) van de prijs af. Je komt regelmatig aanbiedingen tegen van om en nabij de 200 euro en af en toe zelfs 100 euro voor een compleet nieuw ( overjarig) barretje. Ik neem niet aan dat een shop onder inkoopprijs gaat zitten?

Ontopic: ik vind deze presentatie wel top. Zouden ze ( ook voor vliegers) meer moeten doen. Meestal zie je bij de presentatie van nieuw spul een teamrider op het water flink te keer gaan. Leuk om te zien maar het geeft weinig technische info.
Lauw
Administrator

Antwoord #6 Oktober 16, 2011, 13:42:41
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Rudo hier te beste op kan antwoorden, alhoewel ik bang ben dat het antwoord toch een beetje gekleurd gaat zijn.

ik ben zelf ook wel heel benieuwd naar meer achtergrond.
Gehaktdag

Antwoord #7 Oktober 16, 2011, 14:59:14
edit2Rapporteer  
Voor zover ik weet zit er op kites iets van 40% marge bij de resellers. Aan 't eind van het seizoen wordt deze marge tot iets van 5 a 10% teruggebracht. Of het met een bar ook zo is weet ik niet maar dat lijkt me wel.
Ride

Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #8 Oktober 16, 2011, 15:35:59
edit2Rapporteer  
Kijk maar naar de prijs van het barretje van Switch kites. Die kost nieuw 190 euro en doet echt niet onder voor de kwaliteit van andere barretjes. Reken maar zelf uit wat de retailer er dus aan over houdt. Ik begrijp dat er een hoop centjes naar de vaste lasten van de retailer gaat, maar eigenlijk gaat het nergens meer over.

Wel erg goede presentatie overigens. ThumpsUp
Lauw
Administrator

Antwoord #9 Oktober 16, 2011, 16:07:59
edit2Rapporteer  
Tussen de 30-40% op de Adviesprijs ja! Waar wie betaald de werkelijke adviesprijs? Marge daalt al snel naar 20-25% en dat is eigenlijk best weinig (vooral voor een product met een relatieve lage omloopsnelheid).

De Switch barprijs, klinkt als een 'bold'-move. Ik denk dat die partij nu genoegen moet nemen met een hele kleine marge (misschien zelfs erop inleveren). Om in de toekomst meer marktaandeel te hebben en efficienter kunnen produceren (economies of scale). De toekomst zal uitwijzen of deze strategie gaat werken..
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Oktober 16, 2011, 16:10:57
edit2Rapporteer  
nou komt ie: ik vind barren ook behoorlijk duur, maar op het punt van investering vs. oplage (met de nadruk op lage) klopt de analyse van Kappuh wel.
Ik kan alleen over de OR spreken, maar daar zit aan tooling in:
smeed gereedschap midden stuk
extrusie gereedschap voor de alu buizen
buiggereedschap voor de ergo eindes
4x spuitgietgereedschap voor de inwendige bar ends, release cuff, chickenloop body en head
2x EVA giet gereedschap voor de zachte stukken van de bar ends.

Bar zeer secuur beplakken met EVA.

Sommige barren zijn van glas/epoxy of glas/carbon/epoxy, kortom handwerk en nabewerking.

Daarnaast zitten er een hoop lijn, stukjes neopreen, riempje in die allemaal zeer exact afgewerkt worden op de naaimachine. Gooi er een paar meter depower koord bij, en zo maar 90meter dyneema lijnen (4 lijns bar), katrolletje, swivel en je hebt al een behoorlijk volle stuklijst. Vaak zit er een kite leash bij.
Paar dollar hier, paar tientjes daar en je kostprijs is zomaar fors over honderd dollar. Overhead, Afschrijving, R&D, Logistiek, handelsmarges, en daar gaat je prijssie...

Er zijn uiteraard manieren om het goedkoper in te kopen maar het is de vraag of dat voordeel aan de eindgebruiker wordt doorgegeven.

Uiteindelijk zal je merken hebben die afzien van inkomsten in ruil voor een snelle introductie op de markt, de vraag is hoe lang je dat als onderneming moet willen volhouden.

EddyC

Geen avatar

Antwoord #11 Oktober 16, 2011, 19:22:37
edit2Rapporteer  
Iemand die vol overtuiging de technische aspecten en features van zij n kite uitlegd:
http://www.youtube.com/user/FloridaKiteboarding#p/c/0/Kx0aO_eTywE
GK Trix
feddomw
Gast
Antwoord #12 Oktober 16, 2011, 19:32:03
edit2Rapporteer  
Goed verhaal en review.

Swivel is trouwens volgens mij dezelfde als Naish en SS gebruiken. ClamCleat is volgens mij een merknaam en is precies dezelfde als Ozone gebruikt. Klopt dit?

Dit is geen kritiek op Wainman, als spullen goed werken moet je ze gewoon gebruiken. Een beproefd ontwerp zoals de ClamCleat ga je niet zelf opnieuw ontwikkelen als merk lijkt me, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Dit hangt ook een beetje samen met Rudo's verhaal over R&D kosten denk ik.

Ik ben blij dat de Carrot Bar alle kritiek op bar 1.0 oplost. Mooi spul hoor.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 Oktober 16, 2011, 21:18:18
edit2Rapporteer  
Clamcleat is idd een merk, en is een woordspeling naar cam cleat, die ken je wel met bewegende nokken. Aangezien bewegende mechanische delen uiterst moeilijk zijn in surf condities (zand, zout)  wil je die niet voor je front line trim systeem gebruiken (ook niet voor je safety release trouwens).
Clamcleats zijn daardoor het beste compromis in de kitelarij, al zal je geen bar ontwerper tegen komen die ze niet liever zien gaan dan komen.
KappuhH

Antwoord #14 Oktober 17, 2011, 10:36:13
edit2Rapporteer  
Clamcleat is idd een merk, en is een woordspeling naar cam cleat, die ken je wel met bewegende nokken. Aangezien bewegende mechanische delen uiterst moeilijk zijn in surf condities (zand, zout)  wil je die niet voor je front line trim systeem gebruiken (ook niet voor je safety release trouwens).
Clamcleats zijn daardoor het beste compromis in de kitelarij, al zal je geen bar ontwerper tegen komen die ze niet liever zien gaan dan komen.

Over een paar maandjes is er een beter alternatief....
Lauw
Administrator

Antwoord #15 Oktober 17, 2011, 14:46:18
edit2Rapporteer  
vond net nog een plaatje
dr511

Antwoord #16 Oktober 17, 2011, 19:58:12
edit2Rapporteer  
de kitemarkt krimpt alleen maar en omdat winkels niets kunnen verdienen aan een kite krijg je minder aanbod. Minder aanbod betekend hogere prijzen en minder ontwikkeling. in 2012 gaan de meeste kites met ongeveer 15% in prijs omhoog. kites worden gebruikt om mensen in een winkel te krijgen. Het werkelijke geld zit em in de kleding en accesoires. Er word maar weinig gepingeld over de prijs van een wetsuit of t shirtje  terwijl die ruim over de kop gaan. Wink
EddyC

Geen avatar

Antwoord #17 Oktober 17, 2011, 21:36:57
edit2Rapporteer  
Dr511 - Dus  wordt terug rechtsreeekse online verkoop (Best - Switch - GK - Blade - ...) want dan kan ik -15% krijgen.

Ze dienen te standardiseren: een heleboel B-merken gebruiken allemaal dezelfde QR (en zowat dezelfde bar) En daar is niets fouts mee.

Een QR met klitteband vind ik nog steeds goed genoeg en geen last van klemmen vanwege zand.
feddomw
Gast
Antwoord #18 Oktober 17, 2011, 21:58:40
edit2Rapporteer  
Ik kan de opmerking van dr511 niet plaatsen in dit topic. Het gaat niet om de prijs maar de Carrot bar.

Off-topic verder: er zit 25% marge op een kite t.o.v. winkeladviesprijs. Al geven ze korting, 15% over een kite van €1200 is nog steeds leuker dan een wetsuit (€249 gemiddeld?) of trapeze (max €200) die een tot anderhalf keer over de kop gaat

@EddyC: als je een Switch kite vergelijkt met winkelpverkoopprijzen, kom je een stuk lager uit dan -15%. Eerder -45%.
dr511

Antwoord #19 Oktober 17, 2011, 23:25:56
edit2Rapporteer  
is een reactie geweest op de posts naar aanleiding van de prijzen.
ik wil daar mee zeggen dat het minder willen betalen voor producten niet ten goede komt van het aanbod omdat winkels minder gaan inkopen en het aanbod kleiner word wat uiteindelijk de prijs op gaat drijven.
Kitesurfen is al een elite sport maar zal dat nog meer gaan worden. Wij worden dus allemaal water kakkers. Het zal niet lang duren en dan lopen we allemaal in polootjes met een sjaaltje.
EddyC

Geen avatar

Antwoord #20 Oktober 18, 2011, 20:06:38
edit2Rapporteer  
-45% Dus online kopen of wachten to de overjaarse uitverkoop.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.