Black hole

feddomw
Gast
Antwoord #25 December 07, 2011, 22:08:38
edit2Rapporteer  
.... DAN vandaag.

En woeien val je dan niet over...
Je leikt wel een beedje op mein fader.

Ik denk dat woeien niet serieus was.

Andere taalkundige fouten: is nog altijd een giga-ergernis van me.

- weegt zwaarder dan (of weegt zwaarder als: dubbel fout dus)
- kost duurder dan
- kunnen/kennen door elkaar halen
- escaleert uit de hand

.... en zo ken ik er nog wel een paar

Sollicitaties die op mijn bureau komen met taalfouten neem ik al niet meer serieus. Ik had mannen op de expeditie werken die foutloos NL schreven.

Het is een tik van me, en ik heb begrip voor mensen die het niet beter weten, maar ik ben er van overtuigd dat het bij heel veel mensen "gemak" is.

Ik ben verder geen zeikerd, hoor.......

En holy shit wat komt er morgen een woei aan.
guido

Berichten: 38
Antwoord #26 December 07, 2011, 22:56:35
edit2Rapporteer  
Mag ik even reageren op het gebruik van 'als' en 'dan'. De regel was inderdaad: Bij het gebruik van een vergrotende of verkleinende trap in een vergelijking, dat men het woord 'dan' in de zin zette. Zie bovenstaande voorbeelden van feddomw. Het woord 'als' werd gebruikt op het moment dat twee dingen dezelfde eigenschappen hebben, bijvoorbeeld: even groot als, zo klein als.
Eigenlijk geldt deze regel alleen voor de schrijftaal. Als je het hebt over de spreektaal mogen 'volgens onze regelmakers van het taaladvies' beiden worden gebruikt. Alleen is het netter als je de schrijftaal regel ook toepast in de spreektaal.

Ik ben voor de rest ook geen zeikerd hoor ;-)

Er stond vandaag zeker een stevige woei
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #27 December 08, 2011, 09:10:22
edit2Rapporteer  
Wat een gelul over dat schrijven van woorden. Heel de wereld zegt bv enigste terwijl het enige is. M.a.w. verander de nederlandse taal als 90% van de mensen het toch al verkeerd zegt. Zelfde met lampen van de auto aan overdag. Het hoeft niet maar 90% doet het. Hard rijden iedereen doet het maar het mag niet. Hier in Drenthe zetten we overal een s achter, Dus geen leidingen maar leidings. En wat te denken van de sms taal . Woorden afkorten waar het kan gewoon doen. Bespaar je ook nog inkt in je pen. Net als tikfouten. Ik maak ze bij de vleet of is het fleet of vleed of fleed. Als je maar weet wat er staat daar gaat het om.

Jezus...betrap me er zelf op dat ik nu net een wimt ben.
feddomw
Gast
Antwoord #28 December 08, 2011, 09:23:16
edit2Rapporteer  
We dwalen behoorlijk af....

Maar goed, PieNO: niet heel de wereld zegt "enigste", maar wel veel mensen inderdaad. Er rijden ook veel mensen te hard (waaronder ik), maar dat maakt het nog niet goed. Ik woon in een 30km zone, daar rijden mensen te hard en is link voor de kids. Het is nog nooit mis gegaan, maar dat maakt het niet minder gevaarlijk. Moeten we nou de 30km afschaffen omdat toch iedereen te hard rijdt?

Auto lampen overdag aan is bewezen veiliger omdat je beter zichtbaar bent (zeker met onze lage winterzon).

Het gaat niet om of het moet of hoeft of wat iedereen doet: we hebben regels met elkaar afgesproken (wetten en taalkundige regels) en we kunnen het beste proberen ons daar aan te houden, dat houdt namelijk alles duidelijk en leefbaar. Iets over "le contrat social", dat dekt de lading wel aardig.

Ik stel het ook op prijs dat mijn kinderen op school behoorlijk en correct NL leren, of Engels, of Frans of Duits.

Het maakt natuurlijk geen f*ck uit of iemand in een SMS aan een vriend of een forum op internet taalfouten maakt of iets "afgekort" schrijft, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat mensen weten hoe iets eigenlijk hoort geschreven te worden. Je bent nooit te oud om te leren.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #29 December 08, 2011, 10:48:07
edit2Rapporteer  
Boeiend... just let them be.
Nobody is perfect... denk jij maar aan de literaire kwaliteiten van anderen... dan letten anderen wel weer op het stuken van je muur,  je riool onstoppen of zorgen dat je een veilige vlucht mee maakt...

Voor literaire kunsten hebben ze vast wel een ander forum. Of anders wordt leraar nederlands. Wink

[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #30 December 08, 2011, 13:12:37
edit2Rapporteer  
Auto lampen overdag aan....

Het is: autolampen.   loser

Einde discussie!
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #31 December 08, 2011, 13:50:50
edit2Rapporteer  
guluckig kreigen wu fan hed wiekent weer feel wint duz dan kunnun wu weer leckur kaitun.
feddomw
Gast
Antwoord #32 December 08, 2011, 14:26:18
edit2Rapporteer  
Wat een gelul over dat schrijven van woorden. Heel de wereld zegt bv enigste terwijl het enige is. M.a.w. verander de nederlandse taal als 90% van de mensen het toch al verkeerd zegt. Zelfde met lampen van de auto aan overdag. Het hoeft niet maar 90% doet het. Hard rijden iedereen doet het maar het mag niet. Hier in Drenthe zetten we overal een s achter, Dus geen leidingen maar leidings. En wat te denken van de sms taal . Woorden afkorten waar het kan gewoon doen. Bespaar je ook nog inkt in je pen. Net als tikfouten. Ik maak ze bij de vleet of is het fleet of vleed of fleed. Als je maar weet wat er staat daar gaat het om.

Jezus...betrap me er zelf op dat ik nu net een wimt ben.

 ThumpsUp



ik wou er al iets over zeggen inderdaad........ Lips Sealed


En ik heb momenteel niet zo veel aan Westenwind. Overigens wel erg strakke en constante wind voorspeld op WFSF voor zaterdag.
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #33 December 08, 2011, 15:49:48
edit2Rapporteer  
Wat een gelul over dat schrijven van woorden. Heel de wereld zegt bv enigste terwijl het enige is. M.a.w. verander de nederlandse taal als 90% van de mensen het toch al verkeerd zegt. Zelfde met lampen van de auto aan overdag. Het hoeft niet maar 90% doet het. Hard rijden iedereen doet het maar het mag niet. Hier in Drenthe zetten we overal een s achter, Dus geen leidingen maar leidings. En wat te denken van de sms taal . Woorden afkorten waar het kan gewoon doen. Bespaar je ook nog inkt in je pen. Net als tikfouten. Ik maak ze bij de vleet of is het fleet of vleed of fleed. Als je maar weet wat er staat daar gaat het om.

Jezus...betrap me er zelf op dat ik nu net een wimt ben.

{offtopic}
Gaat erom dat 'enigste' een andere betekenis heeft dan 'enige' ;-) Natuurlijk kan je vaak uit de context van de zin halen om welke het gaat.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #34 December 08, 2011, 18:18:21
edit2Rapporteer  
Boeiend... just let them be.
Nobody is perfect... denk jij maar aan de literaire kwaliteiten van anderen... dan letten anderen wel weer op het stuken van je muur,  je riool onstoppen of zorgen dat je een veilige vlucht mee maakt...

Voor literaire kunsten hebben ze vast wel een ander forum. Of anders wordt leraar nederlands. Wink



''stuken" met een c           :-)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #35 December 09, 2011, 08:27:49
edit2Rapporteer  
Boeiend... just let them be.
Nobody is perfect... denk jij maar aan de literaire kwaliteiten van anderen... dan letten anderen wel weer op het stuken van je muur,  je riool onstoppen of zorgen dat je een veilige vlucht mee maakt...

Voor literaire kunsten hebben ze vast wel een ander forum. Of anders wordt leraar nederlands. Wink



''stuken" met een c           :-)

gelukkig gaat ik binne een week op vakansie!!! Grin
feddomw
Gast
Antwoord #36 December 09, 2011, 09:12:59
edit2Rapporteer  
"gaat ik", ook zo'n mooie.
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #37 December 09, 2011, 09:58:13
edit2Rapporteer  
Het rapaille dat per przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement, genoot van de exquise winterkost.

maareh, waar kan een mens zich druk om maken...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #38 December 09, 2011, 10:39:25
edit2Rapporteer  
"gaat ik", ook zo'n mooie.

Je vergeet vakansie...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #39 December 09, 2011, 22:11:13
edit2Rapporteer  
voggede week gaane we ok op verkaastie bij Klaassie Wassaahsie
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #40 December 12, 2011, 11:35:14
edit2Rapporteer  
komt een lekker weekje aan (klik op animatie)
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #41 December 12, 2011, 15:18:15
edit2Rapporteer  
Auto lampen overdag aan....

Het is: autolampen.   loser

Einde discussie!

moet hier geen samenstellingstreepje tussen?  Grin
unexpected

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #42 December 12, 2011, 17:08:42
edit2Rapporteer  
Nederlands is een levende taal. Dat betekent dat de taal verandert. Je kunt wel regels opstellen om de spelling van woorden te reguleren, maar de grammatica houd je niet in de hand. Neem het voorbeeld van hun hebben. Hun als 3e persoon wordt steeds vaker gebruikt omdat dat eenvoudigweg effectiever is. Bij hun spreekt men namelijk altijd van mensen. (hun liggen op bed, mensen. Ze liggen op bed, kan van alles zijn) Als een taal effectiever gebruikt kan worden zullen mensen dat niet nalaten. Gedurende de tijd verandert een taal en het is na"ief om te proberen deze verandering tegen te houden. Kijk maar eens naar het Nederlands van een eeuw geleden en je ziet hoe onderhevig aan verandering onze taal is. Wel is het al eeuwen zo dat de oudere generatie altijd maar weer zeurt over het "slechte" taalgebruik van de jongere generatie, hier komt geen verandering in. Zo zijn er nog tal van veranderingen te noemen die niet tegen te gaan zijn. Ik noem er een paar want dit is toch een kiteforum en geen forum taalkunde. Groter dan ik wordt groter dan mij. In het Engels is dat al standaardtaal; the world is bigger than me. Het wordt: ik zal, jij zal (het was jij zult) en hij zal. Onregelmatige werkwoorden worden regelmatig: het woei wordt het waaide, hij joeg wordt hij jaagde enz. Maar goed, wat is de black hole eigenlijk?
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #43 December 12, 2011, 17:13:14
edit2Rapporteer  
Maar goed, wat is de black hole eigenlijk?

 Grin
feddomw
Gast
Antwoord #44 December 12, 2011, 21:35:24
edit2Rapporteer  
Nederlands is een levende taal. Dat betekent dat de taal verandert. Je kunt wel regels opstellen om de spelling van woorden te reguleren, maar de grammatica houd je niet in de hand. Neem het voorbeeld van hun hebben. Hun als 3e persoon wordt steeds vaker gebruikt omdat dat eenvoudigweg effectiever is. Bij hun spreekt men namelijk altijd van mensen. (hun liggen op bed, mensen. Ze liggen op bed, kan van alles zijn) Als een taal effectiever gebruikt kan worden zullen mensen dat niet nalaten. Gedurende de tijd verandert een taal en het is na"ief om te proberen deze verandering tegen te houden. Kijk maar eens naar het Nederlands van een eeuw geleden en je ziet hoe onderhevig aan verandering onze taal is. Wel is het al eeuwen zo dat de oudere generatie altijd maar weer zeurt over het "slechte" taalgebruik van de jongere generatie, hier komt geen verandering in. Zo zijn er nog tal van veranderingen te noemen die niet tegen te gaan zijn. Ik noem er een paar want dit is toch een kiteforum en geen forum taalkunde. Groter dan ik wordt groter dan mij. In het Engels is dat al standaardtaal; the world is bigger than me. Het wordt: ik zal, jij zal (het was jij zult) en hij zal. Onregelmatige werkwoorden worden regelmatig: het woei wordt het waaide, hij joeg wordt hij jaagde enz. Maar goed, wat is de black hole eigenlijk?

"The world is bigger than me" is ook in het Engels incorrect. Bigger than I. En je maakt mij niet wijs dan mensen "hun" gebruiken omdat het efficienter is...

Dat de taal verandert is de issue niet, je moet niet vergeten dat men de regels ook wel degelijk aanpast in de loop der tijd.  Ik ben nog steeds geneigd cadeau te schrijven of pannekoek. Ik weet echter dat dergelijke spelling eigenlijk niet meer juist is.

Echter, men kan proberen zich aan de huidige, gelden taalkundige regels te houden.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #45 December 13, 2011, 11:18:10
edit2Rapporteer  
en is het dan "de issue"  of "het issue" ?  Tongue
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46 December 13, 2011, 11:39:07
edit2Rapporteer  
.. "de issue" ... "het issue" ?  Tongue
gezondheid!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.