Flat Wave Kites Shape - overview

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
December 11, 2011, 10:52:23
edit2Rapporteer  
De flat shape van een aantal voor wave gebruikte kites.
Dit overzicht is onvolledig en van een aantal kites (bv Slingshot RPM, BWS Noise) kon ik de flat shape niet meteen vinden.



De flat shape geeft enkel aan hoe compact of gestrekt de kite is.
Hiervan kun je bepaalde zaken afleiden maar er zijn nog zoveel andere parameters: bolling profiel over heel de vleugel, diepte bolling, dikte front tube, bridle of geen bridle, ophanging bridle, middenstrut, ...

Wat ik graag heb (mijn mening):
- Snel herstarten: want in de golven heb je niet veel tijd - dus liefst een delta / compacte vorm of 'brede oren'
- Kort en snel draaien: op een golf heb je geen tijd te verliezen met een kite die aarzelt om te draaien
- Snel opgang door snelle sinussen: als je een holle brekende golf moet overwinnen, helpt snel sturen want je bent je snelheid kwijt: je moet zo snel mogelijk weer op gang
- Constante ruk
- Hoogte lopen: dat gaat meestal niet samen met een delta
- Driften: achterkant oren schuin naar voor en delta shape zou helpen
- Groot wind bereik (>15knopen): altijd leuk als je gedurende de dag met dezelfde kite kunt blijven gaan
- Slecht in springen: goede jump kites rukken je van een golf als je de kite wild ronddraait (hierdoor vallen veel kites af de lijst) zeker als je in switch staat
- Korte bridle: lange bridles kunnen blijven haken aan oren en andere knopen in lijnen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 December 11, 2011, 13:50:53
edit2Rapporteer  
Dan past de park ook aardig in het rijtje thuis.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 December 11, 2011, 14:55:56
edit2Rapporteer  
De Cabrinha Drifter mag ook in het rijtje:



Overigens ben ik het niet met Eddy eens dat een Delta of zoals jij het noemt compacte kite snel herstart.
Geef mij maar een Cabrinha kite en dan weet je pas wat snel herstarten is. En dat zijn geen Delta's.
De Best Taboo die ik zelf heb herstart ook prima, niet automatisch maar wel snel.

Ik zou alleen voortaan wel de benaming wat aanpassen, de kites hebben brede of grote wingtips of tips
en geen oren.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #3 December 11, 2011, 16:37:48
edit2Rapporteer  
Flexifoil Proton, Ben Wilsonsurf Noise.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #4 December 11, 2011, 16:51:43
edit2Rapporteer  
Wat is driften eigenlijk? Waarom zou je dat doen?
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #5 December 11, 2011, 17:04:29
edit2Rapporteer  
 Flexifoil Proton in de golven.


http://vimeo.com/26044196
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 December 11, 2011, 18:48:04
edit2Rapporteer  
Flexifoil Proton, Naish Park, Cabrinha Drifter, BWS Noise hadden ook allemaal in't rijtje gepast, maar was ik ofwel vergeten ofwel niet meteen gevonden op Internet.

Het doel was niet een volledig overzicht te hebben maar de flat shape eens te vergelijken.

Driften: als je een golf afrijdt moet de kite meestal met de wind mee vliegen.
Een slechte drifter kite ligt voor je het weet in't water
Een goede drifter blijft lang zweven en vliegt schijnbaar 'achteruit'

Marc_87: Delta's staan bekend om snel te herstarten.
Mijn ervaring is: hoe langer en rechter je front tube is hoe langer het duurt om de kite uit het water te krijgen. Erger nog: een lange rechte front tube en 1 deftige golf en de front tube 'breekt': plooit in stukjes (Best Nemesis HP zijn hierin top). Een delta heeft meer overlevingskansen in de golven met zijn ronde boog.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 December 12, 2011, 00:24:57
edit2Rapporteer  
Weet je zeker dat dat driften heet en geen floaten oid. Maar in iedere geval bedoel je dus dat een kite zonder lijnspanning met je meevliegt als je de golf af surft zonder dat hij gelijk voorover in het water valt.

Verder ontgaat me het doel een beetje van dit topic. Want elke kite is wel geschikt om te golfrijden onder bepaalde omstandigheden en de juiste rider.
De meest surfachtige en lekkere golfrij-sessie dit jaar heb ik gehad met 10kn wind, 1m hoge swell en mijn 16m X4 waarmee ik net upwind kwam en kon indroppen in dupercleane golven. Die kite is te sloom om uit de lucht te vallen, dus eenmaal aan het surfen kun je je perfect op de golf concentreren.
dr511

Berichten: 135
Antwoord #8 December 12, 2011, 06:56:02
edit2Rapporteer  
ik heb ook grote oren.
maar of ik hier nou beter door kan surfen....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 December 12, 2011, 08:35:37
edit2Rapporteer  
Mooi gezegd Evan!

Kites hebben individuele eigenschappen.
De flat-out outline zegt over het algemeen niet zoveel.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 December 12, 2011, 09:45:25
edit2Rapporteer  
Om mooi te kunnen hangen is het vooral belangrijk dat het zwaartepunt goed ligt, als een kite te "nose heavy" is duikt 'ie naar voren de plomp in. Ook belangrijk, moet niet teveel op de voorste lijnen alleen varen, zodat je nog genoeg spanning op de stuurlijnen hebt om de kite na een stukje driften/floaten waar "aan" te zetten.
Aan een kite outline kan je voor deze beide eigenschappen niets terug zien in, het gaat er voor 90% om hoe de bridle is ontworpen en hoe de kite AOA verloopt over de breedte.
en oh ja: OR Razor  YeSS
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #11 December 12, 2011, 11:26:18
edit2Rapporteer  
idd het is niet 123 met flatshape te verklaren. Zelfs bij één en hetzelfde merk en type heb je bij dezelfde shape onderlinge verschillen in de maten.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 December 12, 2011, 11:44:19
edit2Rapporteer  
Proton is idd ook erg ' nose up' . Heeft nadelen, maar hij lazert nooit uit de lucht...
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 December 25, 2011, 22:06:50
edit2Rapporteer  
Een designer uit Frankrijk heeft me uitgelegd dat:
Draaien kite wordt geholpen door:
- kleinere Aspect Ratio
- brede wingtips
- grote spanning doek tussen laatste strut en front tube
 
Driften kan beter zijn bij:
- lange midden strut (of lange midden sectie bij 4 struts)
- naar voor gepijlde achterkant
- acterkant tussen laatste strut en front tube naar voor wijzen 
- laag gewicht (logisch een zwaardere kite vergt meer opwaartse kracht)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.