Poolse kitesurfer vermist op de rode zee

Idefixe

Maart 03, 2012, 19:30:36
edit2Rapporteer  
De Poolse kitesurfer Janek Lisewski wordt vermist. Tijdens een oversteek van El Goua naar Duba ( iets van 200km! ) zond hij een noodsignaal uit. Het gaat hier over een ervaren kitesurfer die meerdere van dit soort oversteken op zijn naam heeft staan. Hij was uitgerust met GPS en hulpmiddelen voor noodsituaties.
linkje naar het topic op kiteforum.
Langbeest

Antwoord #1 Maart 03, 2012, 19:59:37
edit2Rapporteer  
Sorry hoor,maar een oversteek van 200km maken zonder begeleiding van een boot oid lijkt mij vragen om problemen.
De wind zal maar wegvallen
Idefixe

Antwoord #2 Maart 03, 2012, 20:12:05
edit2Rapporteer  
update van facebook:

there's been a dramatic request from the lost kitesurfer's family at Polish kiteforum to anyone who has contacts in Saudi Arabia to maybe recommend a local contact who may be able to help in some way, because it's become apparent now that Saudi's SAR really struggle to find him, Local SAR will probably stop searching in about 90 minutes as it is getting dark over there, but maybe there is a chance to hire a private vessel and continue searching after it gets dark. The kitesurfer is unlikely to survive another night so if you think you can help, I'm publishing Janek's family phone number which they published at Polish kiteforum: 0048 606264466.

Jan LIsewski attempted to cross Red Sea from EL Gouna ( Egypt) to Duba ( Saudi Arabia) and has been lost at sea from 16:55 Central European time yesterday, his SARSAT sent last 911 HELP at 13:40 Central European time today, his last known location can be checked here: http://masterkiteboarding.com/index/redseacross.php
feddomw
Gast
Antwoord #3 Maart 03, 2012, 20:50:19
edit2Rapporteer  
Domme vraag: het water is daar nu toch wel 21 graden, je hebt een pak aan, je hebt een drijvend voorwerp. Waarom zou je niet een nacht kunnen overleven?
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #4 Maart 03, 2012, 20:56:08
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het onduidelijk of ie een drijvend voorwerp heeft. Vlieger kan lek zijn of wellicht heeft ie de hele handel moeten trekken.
feddomw
Gast
Antwoord #5 Maart 03, 2012, 21:04:12
edit2Rapporteer  
Goed punt. Zonder vlieger door QR trekken wordt het anders. Vlieger lek mag geen probleem zijn: je hebt niet voor niets clips op je struts. Je hebt altijd iets dat drijft.

Overigens zou ik in zijn geval bij een dergelijk oversteek gewoon een reddingsvest aandoen met een SAR beacon. Breitling maakt(e) zelfs een horloge dat een signaal uitzond om je te kunnen vinden...

Ik heb makkelijk lullen lekker thuis op de bank overigens. Hoop dat ze hem vinden, niet leuk voor de beste man anders.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #6 Maart 03, 2012, 21:10:35
edit2Rapporteer  
Je wilt ze de kost niet geven die die clipjes niet dichtdoen.......

Ik doe het zelf ook zelden, behalve als ik echt ver de zee op ga.
Idefixe

Antwoord #7 Maart 03, 2012, 21:13:43
edit2Rapporteer  
naar de berichtgeving had hij GPS en hulpmiddelen voor noodsituaties bij zich. Is overigens wel een beetje (te?) vroeg om nu al te beoordelen of dit een verstandige actie was. Laten we eerst maar duimen dat hij in goede conditie wordt gevonden.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Maart 03, 2012, 22:46:38
edit2Rapporteer  
Don't forget.... sharky and freinds! Die hebben een feest maaltje.. en van alle zeeën heeft de rode zee volgens mij het grootste assortiment in verschillende soorten en maten...
gnamgnamgnam!
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #9 Maart 03, 2012, 23:09:30
edit2Rapporteer  
Je maakt het verhaal niet gezelliger, Eagle....
Eagle-Jan

Antwoord #10 Maart 03, 2012, 23:31:55
edit2Rapporteer  
Nee idd het spijt me... maar het is helaas wel het risico  dat je moet incalculeren met zulke acties op dat soort wateren......
Heb als kind in yemen bij al hodeida  die beesten op nog geen 20m van de water lijn zien zwemmen... en ik maar afvragen waarom ik niet mocht snorkelen van mijn ouders.

oh ja en onderkoeling vind ook plaats bij wateren van 20 of meer... tis een kwestie van tijd..
wazzaah

Antwoord #11 Maart 04, 2012, 03:24:47
edit2Rapporteer  
Sorry hoor, maar is gewoon een eikel natuurlijk.

Hoop voor zn familie dat ze zn lichaam vinden.
feddomw
Gast
Antwoord #12 Maart 04, 2012, 09:46:18
edit2Rapporteer  
Sorry hoor, maar is gewoon een eikel natuurlijk.

Hoop voor zn familie dat ze zn lichaam vinden.

Jij maakt vrienden, wazzaah.... Zag ook al je post op Kiteforum. Inmiddels lijkt het uit de berichten alsof de Pool wel goed voorbereid op pad is gegaan, maar de Saudi's totaal falen in hem redden. Hij heeft al meerdere malen coordinaten doorgegeven, maar ze kunnen die niet converteren?!?! WTF?

Hij schijnt ook flares bij zich te hebben en heeft al 1-2 nachten overleefd op zee.
Lijkt mij dat als ik een signaal uitzend met coordinaten de KNRM mij binnen een uur heeft gered. En als ze in de buurt zijn dat ik ze kan horen knal ik wel een flare de lucht in....

Maar goed, ik speculeer nu op basis van tweedehands berichtgeving.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Maart 04, 2012, 10:05:07
edit2Rapporteer  
Zo'n oversteek doe je gewoon niet zonder volgboot!
200km is bijna NL -> UK!

En inderdaad komen daar haaien voor, ook iets om niet over het hoofd te zien.

Ben het eens met Wazzaah!
Dit is gewoon van de zotte!
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #14 Maart 04, 2012, 10:20:44
edit2Rapporteer  
Idd, op open zee stikt het van de tijgerhaaien en die worden blij als jij ligt te spartelen en hebben geen medelijden.
Johnny Tampony

Antwoord #15 Maart 04, 2012, 11:51:48
edit2Rapporteer  
ik denk dat ze al op zoek zijn naar zo'n grote zoute haring

en als er geen signaal meer wordt verzonden heb je kans dat alles al op de bodem ligt

hij is nog in leven maar nog niet gevonden

[edit] graag de edit knop gebruiken als je wat toe te voegen hebt.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #16 Maart 04, 2012, 14:57:19
edit2Rapporteer  

HEBBES!
"after few Minutes I will put a picture of him ... he is in the plane now ... Saudi coast guard saved him" ThumpsUp
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #17 Maart 04, 2012, 15:30:22
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd naar het verhaal. Mocht het achteraf een 'mediastunt' blijken te zijn, dan is ie wel heel erg ongepast.
Eagle-Jan

Antwoord #18 Maart 04, 2012, 17:44:37
edit2Rapporteer  
Verhaal of geen verhaal... vind 'm een stomme sukkel. als je graag dood wil... hier in NL rijden treinen zat, en in rotterdam hebben we ook nog de maastunnel, favoriet bij doe het zelvers.
Johnny Tampony

Antwoord #19 Maart 04, 2012, 17:51:06
edit2Rapporteer  
niet alleen het volk is daar lui ook de vissen doen niets daar
Eagle-Jan

Antwoord #20 Maart 04, 2012, 18:00:06
edit2Rapporteer  

heb je enig idee hoe warm het daar is in die zandbak? Ik zou ook rustig onder de palmboom blijven liggen... t valt mee dat die saudiërs zin hadden in een SAR operatie..
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #21 Maart 04, 2012, 18:42:02
edit2Rapporteer  
Als ik het zo lees vind ik niet dat hij onvoorbereid begonnen was aan zijn uitdaging. Zulke pogingen kennen altijd verhoogde risico´s, maar om ze dan als zelfmoord te bestempelen vind ik wat ver gaan.
Laura dekker had ook in een storm kunnen verdwijnen. Dan had ook heel Nederland geroepen: ''zie je wel het was onverantwoordelijk".
Ik heb toch wel respect voor mensen die hun grenzen verleggen. Waar zouden we staan als iedereen altijd binnen de veilige kaders was gebleven?
Morres

Antwoord #22 Maart 04, 2012, 20:00:47
edit2Rapporteer  

heb je enig idee hoe warm het daar is in die zandbak? Ik zou ook rustig onder de palmboom blijven liggen... t valt mee dat die saudiërs zin hadden in een SAR operatie..
Lekker koel onder de wieken van een heli :+
Ocean-Limbo

Antwoord #23 Maart 05, 2012, 01:14:33
edit2Rapporteer  
Verhaal of geen verhaal... vind 'm een stomme sukkel. als je graag dood wil... hier in NL rijden treinen zat, en in rotterdam hebben we ook nog de maastunnel, favoriet bij doe het zelvers.

beste Eagle-Jan,

ik ben het helemaal eens dat het niet verstandig is wat onze Poolse vriend heeft gedaan,..... ThumpsUp

maar om hem dan een "stomme sukkel" te noemen, zonder precies op de hoogte te zijn van wat er precies gebeurd is,  vind ik -hoe zal ik het vriendelijk opschrijven- ...LOMP ...... Angry

Iedereen van ons kan in een situatie terecht komen waarin iets mis kan gaan ...... daarmee kan ook iedereen dus "een stomme sukkel zijn" ....... volgens jouw logica ... vat je hem.....?  Roll Eyes

laat het doen van ongenuanceerde, populistische uitspraken maar over aan Geertje ..... misschien heeft hij er ook nog iets aan dat het toevallig een Poolse kiter was ...... Shocked

Morres

Antwoord #24 Maart 06, 2012, 00:21:45
edit2Rapporteer  
Tegenpool
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.